Kvinnlig statsminister - spelar det verkligen någon roll?

Jag är precis som andra i den här tråden (förhoppningsvis) bara människa. Jag har redan varit inne på det intuitiva motstånd jag som frivilligt barnlös känner gentemot hur jag och många med mig uppfattar att vi bla förväntas ställa upp på de som har barn, många ggr just för att vi inte har det själva. Som om det vore nån sorts plikt. Och när jag då läste in nån form av bonus till de som tar ut sin (självklara) del av FL så är det såklart att det är med de glasögonen jag läser. Men jag hade fel och jag är glad för det. Frågan är utagerad för min del och jag hoppas förklaringen är tillräcklig?

De flesta röstar väl med sin egen plånbok? Jag vet väldigt få som inte gör det oavsett sympatier. Jag röstar dels med min egen plånbok men såklart även med min syn på hur jag tycker landet ska styras och varför. Finns det några andra (ärliga) sätt att rösta på?
Det skulle aldrig falla mig in att rösta med den egna plånboken som utgångspunkt. Hade jag gjort det hade jag röstat på ett klimatförnekande högerparti. Min plånbok hade älskat att få mer pengar över men det är ju inte värt att offra min ideologi för. Visst svär jag långa ramsor när jag tankar bilen, kollektivtrafiken är tät i Skåne men går inte till mitt jobb. Men bensinen MÅSTE vara snordyr. Jag som inte hunnit jobba ihop något kapital kommer sitta i skiten när jag inte har råd att spara ihop till någon elbil för jag måste lägga så mycket pengar på bensin, men igen, bensinen MÅSTE vara snordyr. Därför kommer jag aldrig någonsin att rösta på ert parti som vill sänka bensinskatten även om det hade gynnat min plånbok. För att ta en konkret fråga som exempel.
 
Det skulle aldrig falla mig in att rösta med den egna plånboken som utgångspunkt. Hade jag gjort det hade jag röstat på ett klimatförnekande högerparti. Min plånbok hade älskat att få mer pengar över men det är ju inte värt att offra min ideologi för. Visst svär jag långa ramsor när jag tankar bilen, kollektivtrafiken är tät i Skåne men går inte till mitt jobb. Men bensinen MÅSTE vara snordyr. Jag som inte hunnit jobba ihop något kapital kommer sitta i skiten när jag inte har råd att spara ihop till någon elbil för jag måste lägga så mycket pengar på bensin, men igen, bensinen MÅSTE vara snordyr. Därför kommer jag aldrig någonsin att rösta på ert parti som vill sänka bensinskatten även om det hade gynnat min plånbok. För att ta en konkret fråga som exempel.

Om du läser vidare i tråden så ser du vad jag avser med begreppet. Har skrivit det så många ggr nu så jag orkar faktiskt inte dra det ett varv till.
 
Imorgon KANSKE Sverige får sin första kvinnliga statsminister, beroende på hur omröstningen går. Hur känner ni inför det? En viktig milstolpe eller skitsamma? Magdalena Andersson själv säger att det måste ha betydelse för alla flickor som växer upp i Sverige, men jag vet inte? Jag förstår mig inte riktigt på den där representationstanken - måste en politiker vara en blond, blåögd kvinna för att kunna representera mig (som har de attributen)? Jag skulle ju hellre se en man på statsministerposten om han driver en politik som ligger närmare min politiska uppfattning och mina värderingar än den nu aktuella kvinnan.
Nej tycker inte det spelar någon som helst roll vilken kön personen har, huvudsaken att det är någon som är kapabel för jobbet och gör det som ska göras helt enkelt. Någon som klarar av de arbetsuppgifter och det ansvar som en statsminister har.
 
Nej tycker inte det spelar någon som helst roll vilken kön personen har, huvudsaken att det är någon som är kapabel för jobbet och gör det som ska göras helt enkelt. Någon som klarar av de arbetsuppgifter och det ansvar som en statsminister har.

Jag tror att en statsminister idag dagens läge främst måste vara bra att ta folk. Bra på att bygga förtroende även hos de som tycker annorlunda. En naturlig auktoritet som inte kräver att hen gör några stora gester.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp