Kvinnlig statsminister - spelar det verkligen någon roll?

Jag gör det inte. Och anser inte att mitt sätt att resonera är mindre ärligt än något annat.

Berätta gärna mer. Jag har väldigt svårt att tro på att det på riktigt finns folk som inte bryr sig om pengar eftersom det är en förutsättning för vår tillvaro såsom den ser ut.
 
Berätta gärna mer. Jag har väldigt svårt att tro på att det på riktigt finns folk som inte bryr sig om pengar eftersom det är en förutsättning för vår tillvaro såsom den ser ut.

Nu påstår du ju något helt annat. Att inte bry sig om pengar är inte alls samma sak som att inte använda den egna plånboken när man röstar.

Korta svaret. Ideologi. Samhällsvision. Hur ska vi kunna skapa frihet även för de med svårigheter. Hur ska samhället vara för oss alla som lever i det?
 
Nu påstår du ju något helt annat. Att inte bry sig om pengar är inte alls samma sak som att inte använda den egna plånboken när man röstar.

Ok. För mig är det ganska lika. Iaf i min tolkning av saken. Om man inte röstar med plånboken alls, tänker man då tex att det inte spelar så stor roll vart ens skattepengar hamnar? Jag trodde kanske naivt nog att det var en ganska stor del av vilken politik man föredrog? Det är iaf vad jag menar med att jag röstar med min plånbok - jag bidrar med plånboken genom skatt,och jag vill därför kunna styra vart de pengarna går.
 
Nu påstår du ju något helt annat. Att inte bry sig om pengar är inte alls samma sak som att inte använda den egna plånboken när man röstar.

Korta svaret. Ideologi. Samhällsvision. Hur ska vi kunna skapa frihet även för de med svårigheter. Hur ska samhället vara för oss alla som lever i det?

Jag måste nästan använda plånboken när jag röstar. Det finns partier som mer eller mindre vill utrota min bransch...
 
Wow. Så vad är det som styr din röstsedel?
Uhm vad jag tror blir ett bra samhälle att bo i tex?

Jag skulle ju gärna rösta för mer miljöåtgärder, och trodde väl att jag hade gjort det också men det visar sig att det inte fungerat. Men det skulle jag tex absolut prioritera över plånboken om någon erbjöd möjligheten.

Sedan i ärlighetens namn så skulle det ju verkligen vara att gå in på the nitty gritty att hålla på att gräva i personlig ekonomi inför ett val istället för att bara läsa partiprogram och fråga i stugorna.
 
Är det någon skola som har infört ett sådant system? Jag tycker också att det borde vara en självklarhet.
Ingen aning men man tycker ju det. Och även att de borde numrera alla standardtest, blanda och skicka till olika skolor för rättning med dubbelrättning av en viss kontrollbatch från några som inte är lärare utan kanske skapat testen. Det är faktiskt jättekonstigt att det inte gjorts.
 
Berätta gärna mer. Jag har väldigt svårt att tro på att det på riktigt finns folk som inte bryr sig om pengar eftersom det är en förutsättning för vår tillvaro såsom den ser ut.
Det beror väl såklart på. Om det faktiskt handlar om riktigt mycket pengar och hela min livsstil och det som ligger i andra vågskålen inte är mänsklighetens liv och överlevnad så är det väl klart personlig ekonomi skulle spela in. Dvs jag skulle ju inte rösta på ett parti som ville ta alla mina pengar.

Ser inte min tillvaro som direkt hotad av de vanligaste och största partierna i Sverige just nu dock.

Men jag lusläser som sagt vanligen inte partiernas direkta påverkan på enskildas personliga ekonomi utan brukar fokusera mer på andra saker.
 
Och det brukar ju finansieras på nåt vis. Tänker jag.
Ja? tex genom att innebära att delar av min ekonomi går till andra. Tycker det verkar som att ganska många röstar på det viset faktiskt. De flesta i Sverige verkar ju tycka att vi kan dela lite på vissa saker i samhället. Tex prioritera trygghet framför personlig ekonomi eller vad som.

Det är ju inte som att jag tänker rösta bort barnbidrag bara för att jag inte har fem ungar.

Vi tänker nog olika på det här helt enkelt. Ser det ur olika vinklar.
 
Det beror väl såklart på. Om det faktiskt handlar om riktigt mycket pengar och hela min livsstil och det som ligger i andra vågskålen inte är mänsklighetens liv och överlevnad så är det väl klart personlig ekonomi skulle spela in. Dvs jag skulle ju inte rösta på ett parti som ville ta alla mina pengar.

Ser inte min tillvaro som direkt hotad av de vanligaste och största partierna i Sverige just nu dock.

Men jag lusläser som sagt vanligen inte partiernas direkta påverkan på enskildas personliga ekonomi utan brukar fokusera mer på andra saker.

Ja? tex genom att innebära att delar av min ekonomi går till andra. Tycker det verkar som att ganska många röstar på det viset faktiskt. De flesta i Sverige verkar ju tycka att vi kan dela lite på vissa saker i samhället. Tex prioritera trygghet framför personlig ekonomi eller vad som.

Det är ju inte som att jag tänker rösta bort barnbidrag bara för att jag inte har fem ungar.

Jag tycker personligen att det är riktigt mkt pengar som går ut från min lön varje månad i form av skatt. Så givetvis försöker jag styra dem i den riktning jag kan påverka, det tolkar jag att du menar med ovanstående med. Därav röstar man ju med plånboken, enligt mig. Och jag vet ärligt talat inte en enda kotte som inte resonerar så.
 
Ok. För mig är det ganska lika. Iaf i min tolkning av saken. Om man inte röstar med plånboken alls, tänker man då tex att det inte spelar så stor roll vart ens skattepengar hamnar? Jag trodde kanske naivt nog att det var en ganska stor del av vilken politik man föredrog? Det är iaf vad jag menar med att jag röstar med min plånbok - jag bidrar med plånboken genom skatt,och jag vill därför kunna styra vart de pengarna går.
Jo precis :) det är det jag menar med ser det ur olika vinklar. Jag uppfattade det som att man röstar med tanke på en hundralapp hit eller dit i den personliga spenderekonomin. Självklart röstar man med tanke på vart man vill att skattepengarna ska gå.

Men ur min synvinkel ligger de ju inte längre då i min plånbok.

Om jag tänker "rösta med plånboken" då tänker jag att helt enkelt köra på det parti som iskallt ger mig mest stålar per månad. Dvs om Socialdemokraterna vill ge mig 200 kr i barnbidrag så kör jag på dem. Men om Moderaterna vill ge mig 500 kr mindre i skatt tar jag dem. Och så är det ju inte för de flesta :)

Ser på betydelsen av orden "i plånbok" olika helt enkelt.
 
Det beror väl såklart på. Om det faktiskt handlar om riktigt mycket pengar och hela min livsstil och det som ligger i andra vågskålen inte är mänsklighetens liv och överlevnad så är det väl klart personlig ekonomi skulle spela in. Dvs jag skulle ju inte rösta på ett parti som ville ta alla mina pengar.

Ser inte min tillvaro som direkt hotad av de vanligaste och största partierna i Sverige just nu dock.

Men jag lusläser som sagt vanligen inte partiernas direkta påverkan på enskildas personliga ekonomi utan brukar fokusera mer på andra saker.
Då känns det som en balans, en avvägning, mellan egen (ekonomisk och annan) nytta och en kollektiv nytta? Så röstar nog jag.
 
Ok. För mig är det ganska lika. Iaf i min tolkning av saken. Om man inte röstar med plånboken alls, tänker man då tex att det inte spelar så stor roll vart ens skattepengar hamnar? Jag trodde kanske naivt nog att det var en ganska stor del av vilken politik man föredrog? Det är iaf vad jag menar med att jag röstar med min plånbok - jag bidrar med plånboken genom skatt,och jag vill därför kunna styra vart de pengarna går.

Självklart har det stor betydelse vart skattepengarna går, men att bry sig om det är inte i mina ögon att rösta med den egna plånboken. Att rösta med plånboken tycker jag är att rösta på de alternativ som gynnar en själv mest ekonomiskt, även om det kanske inte är det alternativ man ur samhällsperspektiv skulle vilja ha. Och motsatsen är ju att man röstar på något som man tycker är ideologiskt "rätt" även om det inte gynnar (eller kanske till och med missgynnar) en själv.

För mig ligger det närmast tillhands att rösta efter ideologi, hur partiet jag röstar på vill att samhället som helhet ska se ut och fungera, och hur väl den visionen stämmer med min egen bild av bästa möjliga samhälle.
 
Jag är precis som andra i den här tråden (förhoppningsvis) bara människa. Jag har redan varit inne på det intuitiva motstånd jag som frivilligt barnlös känner gentemot hur jag och många med mig uppfattar att vi bla förväntas ställa upp på de som har barn, många ggr just för att vi inte har det själva. Som om det vore nån sorts plikt. Och när jag då läste in nån form av bonus till de som tar ut sin (självklara) del av FL så är det såklart att det är med de glasögonen jag läser. Men jag hade fel och jag är glad för det. Frågan är utagerad för min del och jag hoppas förklaringen är tillräcklig?

De flesta röstar väl med sin egen plånbok? Jag vet väldigt få som inte gör det oavsett sympatier. Jag röstar dels med min egen plånbok men såklart även med min syn på hur jag tycker landet ska styras och varför. Finns det några andra (ärliga) sätt att rösta på?
Så ovanligt är det väl inte att rösta med sin egna plånbok? Jag röstar inte utifrån min plånbok. Jag har till exempelt valt att inte utnyttja ROT och RUT de (å andra sidan rätt få gånger) jag anlitat sådana tjänster eftersom jag inte står för det politiskt.
Jag tycker det är vansinne att jag betalar så lite i skatt som jag gör idag med alla jobbskatteavdrag, när jag nu ändå tjänar helt okey.
 
Ok. För mig är det ganska lika. Iaf i min tolkning av saken. Om man inte röstar med plånboken alls, tänker man då tex att det inte spelar så stor roll vart ens skattepengar hamnar? Jag trodde kanske naivt nog att det var en ganska stor del av vilken politik man föredrog? Det är iaf vad jag menar med att jag röstar med min plånbok - jag bidrar med plånboken genom skatt,och jag vill därför kunna styra vart de pengarna går.
För mig är det väldigt viktigt vart mina pengar går. Även om det innebär att jag röstar så att jag inte personligen inte gynnas i plånboken. Det har liksom med mina grundläggande värderingar att göra. Även om jag behöver betala lite mer i skatt.
 
Så ovanligt är det väl inte att rösta med sin egna plånbok? Jag röstar inte utifrån min plånbok. Jag har till exempelt valt att inte utnyttja ROT och RUT de (å andra sidan rätt få gånger) jag anlitat sådana tjänster eftersom jag inte står för det politiskt.
Jag tycker det är vansinne att jag betalar så lite i skatt som jag gör idag med alla jobbskatteavdrag, när jag nu ändå tjänar helt okey.

Och för mig är den typen av avdrag mycket viktiga trots att jag egentligen inte har ett låglöneyrke (när jag jobbar tjänar jag helt ok). Det är bara det att jag vet aldrig hur mycket jag kommer att få jobba.

Edit: Jag är absolut för solidaritet och att vi ska stötta de svaga i samhället så jag har inga problem med att betala skatt. Men jag vill överleva själv också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp