Kvinnlig statsminister - spelar det verkligen någon roll?

Med egen plånbok menade jag att rösta på det sätt som ger bäst netto i den alldeles egna plånboken. Inte hur skattemedel används, för det är en extremt stor andel av min röst. Men jag betraktar inte den bråkmiljondels skatter av statens intäkter jag står direkt för som att det är min plånbok. Då får vi nog säga vår plånbok.

Egen ekonomisk vinning är ingen del av mitt röstande, men man ska såklart vara medveten om att livet präglar en så det går inte heller att tro att det finns ett absolut oberoende. Jag kanske är ovanligt ointresserad av pengar, men det är inget jag vet hur alla andra tänker om.
 
Självklart har det stor betydelse vart skattepengarna går, men att bry sig om det är inte i mina ögon att rösta med den egna plånboken. Att rösta med plånboken tycker jag är att rösta på de alternativ som gynnar en själv mest ekonomiskt, även om det kanske inte är det alternativ man ur samhällsperspektiv skulle vilja ha. Och motsatsen är ju att man röstar på något som man tycker är ideologiskt "rätt" även om det inte gynnar (eller kanske till och med missgynnar) en själv.

För mig ligger det närmast tillhands att rösta efter ideologi, hur partiet jag röstar på vill att samhället som helhet ska se ut och fungera, och hur väl den visionen stämmer med min egen bild av bästa möjliga samhälle.

Ptja vi resonerar likvärdigt men använder begreppet "rösta med den egna plånboken" olika. Inte mer med det. Det gäller fö övriga som svarat också så jag behöver inte upprepa mig, det är svar till er alla.
 
Är det någon skola som har infört ett sådant system? Jag tycker också att det borde vara en självklarhet.
Jag hade så på universitetet, juristprogammet i Uppsala. Där fick man ett nummer tilldelat och det nummer angav man på tentan, inlämningsuppgifter etc. Därmed vet personen som rättar inte vems tenta etc. hen rättar. Jag tycker det är ett bra system. Sen kanske personen som rättar kunde gå och kolla upp respektive stundents nr men tror det var gansks uppstyrt på universitetet.
 
Jag gick in och kollade och en elektriker har betydligt lägre lön än en sjuksköterska, grävmaskinister tjänar heller inte särskilt bra vad jag sett, lärarelönerna ligger långt över. Byggarbetare tjänar också sämre men kan med olika ackord och andra extraersättningar komma upp något men då är det minst sagt tuffa jobb. De tjejer jag sett som börjat som murare osv. antingen slutar eller söker sig vidare efter till utredande eller arbetsledande befattningar efter några år för det är fysiskt för hårt.

Sen möjligheter är det långt bättre utsikter för lärare och sjuksköterskor än för byggnadsarbetare och elektriker.

När jag sökte fick jag upp att snittlönen för en förskollärare är 33 283 i månaden.

Det är ju ändå ganska lågt med tanke på utbildningstiden.
Jag känner ingen inom bygg som tjänar under 35, elektrikerna ligger en bra bit över pga bristyrke.
Men det skiljer sig säkert en hel del beroende på vart i landet man bor.
 
Ang talmannen så såg jag precis den här lilla texten om honom. Att han tydligt är moderat kanske inte är helt bra i en sådan här situation... Han ska ju vara opartisk.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/OramAb/talmannen-kom-ut-som-moderat

Det är väl ingen nyhet att han är moderat? Jag tycker att han är överlag väldigt korrekt och opartisk. Men i den här soppan kan man ju ha viss förståelse för att nån tappar ansiktet. Tom Kungen har ju uttalat kritik ang coronahanteringen under året, alla har en gräns.
 
Men talmannen har ju alltid en partitillhörighet. Jag tackar makterna för att det inte är Björn Söder som hanterar detta. (Sen borde han väl ha hållit tyst om mp, men alla tappar stilen någon gång.)

Det är väl ingen nyhet att han är moderat? Jag tycker att han är överlag väldigt korrekt och opartisk. Men i den här soppan kan man ju ha viss förståelse för att nån tappar ansiktet. Tom Kungen har ju uttalat kritik ang coronahanteringen under året, alla har en gräns.
Visst har ni rätt, jag bara reagerar på att man mitt i den här situationen uttrycker sig som man gör till media osv. En sak att svära om saken hemma eller med närmsta vännerna, en helt annan att basunera ut det till hela landet.
 
Ang talmannen så såg jag precis den här lilla texten om honom. Att han tydligt är moderat kanske inte är helt bra i en sådan här situation... Han ska ju vara opartisk.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/OramAb/talmannen-kom-ut-som-moderat

Det där är en ledare i en S-märkt tidning... dvs inte en artikel.

Även fast jag inte är lagd åt höger så är jag imponerad av vår talman, han är enormt skicklig och det tror jag nog även vänsterpartierna håller med om. Jag förstår verkligen att han ledsnade lite, han har ju visat ett ohyggligt tålamod under en lång tid. Jag hade tappat det för länge sedan och skällt ut partiledarna :angel: :D
 
Jag gick in och kollade och en elektriker har betydligt lägre lön än en sjuksköterska, grävmaskinister tjänar heller inte särskilt bra vad jag sett, lärarelönerna ligger långt över. Byggarbetare tjänar också sämre men kan med olika ackord och andra extraersättningar komma upp något men då är det minst sagt tuffa jobb. De tjejer jag sett som börjat som murare osv. antingen slutar eller söker sig vidare efter till utredande eller arbetsledande befattningar efter några år för det är fysiskt för hårt.

Sen möjligheter är det långt bättre utsikter för lärare och sjuksköterskor än för byggnadsarbetare och elektriker.

När jag sökte fick jag upp att snittlönen för en förskollärare är 33 283 i månaden.
Snitt lönen för snickare är 36 200 i månaden
Medellön för elektriker ligger på 35 200 i månaden.
Båda hämtade från sina egna facktidningar.
 
Snitt lönen för snickare är 36 200 i månaden
Medellön för elektriker ligger på 35 200 i månaden.
Båda hämtade från sina egna facktidningar.
Yupp, eftersom det är inrapportering av löner för lönehöjning enligt kollektivavtalen som ligger i grunden. Vilket bör vara avsevärt högre än SCB statistik.
 
Ang talmannen så såg jag precis den här lilla texten om honom. Att han tydligt är moderat kanske inte är helt bra i en sådan här situation... Han ska ju vara opartisk.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/OramAb/talmannen-kom-ut-som-moderat
Jag tror det är praxis att Talmannen tillhör ett oppositions parti så för mig blir det då naturligt att talesman under denna mandatperioden är tex moderat. Men jag kan ha fel om denna praxis.
Dock är det riksdagen som utser talmanen.
 
Jag tror det är praxis att Talmannen tillhör ett oppositions parti så för mig blir det då naturligt att talesman under denna mandatperioden är tex moderat. Men jag kan ha fel om denna praxis.
Dock är det riksdagen som utser talmanen.
Jag tror det är tvärtom, att praxis brukar vara att talmannen tillhör det största regeringspartiet. Att det inte blev så nu var väl för att det är en minoritetsregering.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp