Kvinnlig statsminister - spelar det verkligen någon roll?

Vad menar du med "sådana förslag"? Jag tycker också att förslag - i förhandlingar partier emellan, eller förslag som läggs fram direkt i riksdagen - som övriga 80% av partierna är emot definitivt ska röstas ner. Så fungerar ju demokrati. Men om SD - eller V - lägger fram ett förslag som är bra, så ser jag inte varför det skulle röstas ner bara på grund av varifrån det kommer. Samma med förhandlingar. Man blir ju inte livegen bara för att man pratar med någon - det går till och med att inleda förhandlingar och sedan avbryta dem om man inte kommer överens. Och en budgets innehåll - är inte det viktigare än med vem budgeten förhandlats fram?

Jag är 100% övertygad om att det finns ganska många voteringar i riksdagen där C och SD röstat lika. Och lika övertygad om att det finns (möjligen färre) frågor där C och V röstat lika. Men ändå får man inte ens prata med dessa partier? Jag tycker det är ganska galet, faktiskt.
Att rösta med är inget problem.

Att förhandla är en situation man bara ska gå in i om man kan ge och ta. Och det finns inte en millimeter att ge till deras samhällsvision. Noll.

Senast idag hörde jag Åkesson prata om uppsökande verksamhet där medmänniskor ska övertalas/betalas för att dra härifrån. Det var tydligen viktigt att visa att människor inte är välkomna om de inte är födda här, trots att de bott här i 5-10-15-20 år. Och om nån tycker att de inte får utrymme, det presenterades av Åkesson själv i SVT riksmedia P1.

Nej, det är viktigt med vilka man förhandlar och är beredd att ge inflytande mot eget inflytande. Så där ser vi olika på det.
 
Det jublas ganska mycket ute bland folk idag, över sänkningen av bensin- och dieselskatt som följer av de blågulas budget. Men hur mycket pengar handlar det egentligen om, per liter?
25kr för full tank på en Volvo läste jag. Om vi hade haft kvar vår bil (har elbil nu) så hade vi sparat hela 40kr i månaden 🤦‍♀️
 
Nej, de föredrar inte högerbudgeten. De har inte röstat på någon av de budgetarna.
Jag vet förstås att c lade ner sina röster.

Det jag inte får ihop är att de dels har varit involverade/förhandlat s+mp-budgeten, dels är fullt redo att tolerera Andersson som statsminister, dels ändå indirekt och i full vetskap släppte fram högerbudgeten, dels pratar om att hålla sd utanför (regerings)makten. Jag ser ingen logik här och det stör mig.

Min fråga handlar inte om hur de röstade. Det hade jag enkelt kollat upp i så fall.
 
25kr för full tank på en Volvo läste jag. Om vi hade haft kvar vår bil (har elbil nu) så hade vi sparat hela 40kr i månaden 🤦‍♀️

Ja, jag hörde det sedan, 50 öre per liter. Och innan dess skall de rödgröna höja priset 1kr i januari :banghead:

Tillräckligt mkt för att MP ska skapa kaos. De har säkert inte fått backa på värre saker i sina förhandlingar under alla år i rödgrön regering :confused:
 
Hur ska man kunna bortse från att det är SD? Det är inte direkt någon "Hej, vi ska få samhället bättre för alla"-politik de pysslar med... Men, i övrigt är det väl inte speciellt konstigt om icke-vinnande partier inte får något att säga till om. Nu har jag inte stenkoll på politiken, men tex har väl inte M haft så mycket att säga till om heller i de frågor som S bestämmer över, precis som att S inte haft så mycket att säga till om i de frågor där M bestämmer (jag tänker nu på att det är olika på riksdag, olika regioner, olika kommuner...).

Mja, jag gör ju som sagt inte jättestor skillnad på V och SD. Så med den logiken ser vi helt klart annorlunda på huruvida det är viktigt eller ej att nämna att det är just SD. Och med tanke på ickevinnande partiers inflytande ( jag tolkar alltså ickevinnande detsamma som att du menar procentuell väljarstöd?) så är den soppan ännu mer märklig. V eller MP är inte ens större än SD om de skulle slås ihop.
 
Alltså jag förstår ju MP. Vi är mitt i en brinnande klimatkris då är inte sänkt skatt på bensin rätt väg att gå. Tycker vi kan ta bort subventionerna på flyget också.

Allt det beror ju såklart på hur man tycker den vägen ska se ut. Om vi stryper tillvaron för alla som inte bor i storstäder (ja det är ju hemskt klimatsmart) och kan åka kollektivt och köpa ekologiskt i närbutiken ( varor som producerats av folk i glesbygd och transporterats dit till den ej självförsörjande befolkningen i stan) så kan man såklart gå på den linjen. Själv föredrar jag en politik som skapar alternativ innan man straffar människor som är beroende av det enda som finns, vilka dessutom till betydande del utgör den hand som föder dem som straffar.
 
Förtydligande: Jag är inne på det som var på den tiden när de inte ens fick komma till tals. Bara ignoreras och låtsas som att de inte fanns. Det gav inget bra resultat, de bara ökade deras popularitet och nu är de så stora så de inte kan bortses ifrån.
Fattar inte det här. Sen de kom in i riksdagen har de fått delta i debatter etc precis som andra partier i riksdagen?

Att hantera liknande partier på ett annat sätt (mer samarbete) har väl testats i andra länder? Och resultatet blev ändå att det främlingsfientliga partiet växte?
 
Fattar inte det här. Sen de kom in i riksdagen har de fått delta i debatter etc precis som andra partier i riksdagen?

Att hantera liknande partier på ett annat sätt (mer samarbete) har väl testats i andra länder? Och resultatet blev ändå att det främlingsfientliga partiet växte?

Så du tycker inte att de särbehandlats negativt av andra riksdagspartier sen de kom in i riksdagen? Eller för den delen sk oberoende media?

Jag har inte läst in mig på hur de matchar andra partier internationellt så jag har ingen åsikt om hur deras motsvarigheter, eller nån annans heller för den delen, verkar utomlands. Jag har fullt upp med att försöka hålla reda på sörjan här i Sverige.
 
Fattar inte det här. Sen de kom in i riksdagen har de fått delta i debatter etc precis som andra partier i riksdagen?

Att hantera liknande partier på ett annat sätt (mer samarbete) har väl testats i andra länder? Och resultatet blev ändå att det främlingsfientliga partiet växte?

I min kommun så blev SD stora ett val innan de blev det på nationell nivå. Stora rubriker. Det partier som tillsammans styr kommunen började prata med SD och komma överens med dem i frågor där de tyckte likadant. I en del frågor tyckte de inte exakt likadant men SD bedömde att alternativet var iaf bättre än oppositionens. SD fick alltså vara med och prata politik på riktigt. Följden blev att SD minskade till nästa val. SD förlorade offerkoftan de gärna tar på sig. Ett annat parti har nu varit det dominerande partiet i ett antal mandatperioder.

Jag förstår inte varför inte partierna på nationell nivå kan göra likadant. Jag har sett här hur det har fungerat. Här har ett annat parti verkligen tagit tag i kommunens problem! Genom att samarbeta med det parti/partier som tycker likadant i var och en av frågorna som det ska röstas om. I en del av frågorna var det SD som gav sitt stöd och i andra frågor var det andra partier.

Jag tror inte att man vinner något på att vägra samarbeta med ett/flera partier I frågor där man tycker likadant.
 
Alltså, vad håller MP på med??

Talmannen gav ju dem kritik för att de inte informerat honom om att de tänkte hoppa av om inte deras budget gick igenom. Nu säger MP att de meddelat Magdalena Andersson detta innan starsministeromröstningen. Vilket indirekt blir att skylla ifrån sig! Magdalena Andersson säger i sin tur att de inte alls meddelade henne detta innan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad äter ni för sill i påsk`?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp