Kvinnohelvetet på jorden

mandalaki

Trådstartare
... eller i varje fall ett av dem, är Afghanistan. Att läsa Magda Gads intervju (än så länge upplåst) med den här imamen är som att dra ut naglarna, en efter en. Varje stycke gör så jävla ont. Och då verkar han ändå inte vara någon klan-taliban från långtuppibergen, han verkar i en större, regeringskontrollerad stad.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/del-8-imamen/

Vad fasen ska världen göra åt Afghanistan? Jag är sällan lagd åt primitiva lösningar men efter att ha läst detta, med gråten i halsen, känner jag mest Evakuera kvinnor och barn och asfaltera sedan skiten.
 
... eller i varje fall ett av dem, är Afghanistan. Att läsa Magda Gads intervju (än så länge upplåst) med den här imamen är som att dra ut naglarna, en efter en. Varje stycke gör så jävla ont. Och då verkar han ändå inte vara någon klan-taliban från långtuppibergen, han verkar i en större, regeringskontrollerad stad.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/del-8-imamen/

Vad fasen ska världen göra åt Afghanistan? Jag är sällan lagd åt primitiva lösningar men efter att ha läst detta, med gråten i halsen, känner jag mest Evakuera kvinnor och barn och asfaltera sedan skiten.
Fruktansvärt!
 
... eller i varje fall ett av dem, är Afghanistan. Att läsa Magda Gads intervju (än så länge upplåst) med den här imamen är som att dra ut naglarna, en efter en. Varje stycke gör så jävla ont. Och då verkar han ändå inte vara någon klan-taliban från långtuppibergen, han verkar i en större, regeringskontrollerad stad.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/del-8-imamen/

Vad fasen ska världen göra åt Afghanistan? Jag är sällan lagd åt primitiva lösningar men efter att ha läst detta, med gråten i halsen, känner jag mest Evakuera kvinnor och barn och asfaltera sedan skiten.
:yuck::crazy:
 
Det är total skit. Men jag tycker att den förklarar så himla mycket om varför våld mot kvinnor ser ut som det gör. Och varför det är så svårt att komma åt.
Ja. Det är så läskigt att han liksom inte censurerar sig själv, får det att låta mindre hemskt för en västerlänning så att världen inte får veta. I stället verkar han babbla på helt obekymrat om sådant som verkligen, verkligen är sant för honom. Han är inifrån och ut övertygad om att det är så det ska vara, det är inget konstigt.
 
... eller i varje fall ett av dem, är Afghanistan. Att läsa Magda Gads intervju (än så länge upplåst) med den här imamen är som att dra ut naglarna, en efter en. Varje stycke gör så jävla ont. Och då verkar han ändå inte vara någon klan-taliban från långtuppibergen, han verkar i en större, regeringskontrollerad stad.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/del-8-imamen/

Vad fasen ska världen göra åt Afghanistan? Jag är sällan lagd åt primitiva lösningar men efter att ha läst detta, med gråten i halsen, känner jag mest Evakuera kvinnor och barn och asfaltera sedan skiten.
Ja, vad ska världen göra. Ska världen göra något? - "världen" är alldeles för ofta USA. Ett USA som har egen agenda är de ger sig in i konflikter.
Fastna inte i kolonialt tänkande. Värtvärlden är itne bäst på allting.

Afghanistan är på medeltida nivå. Det enda som hjälper är upplysning, utbildning. Alla insatser för att utbilda människor är av godo. Men det går trots allt framåt!

Jag vet att svenska afganistankommittén gör ett bra jobb. Må de kunna fortsätta och fler följa i deras spår. Numera finns en stor afghansk diaspora. Männniskor i i-länder som verkar för att deras hemland ska gå framåt. Inte minst i Sverige finns de. Tänk så fantastiskt det vore om läget i landet förbättrades så mycket att personer som skaffat utbildning och kunskaper kan flytta tillbaka och lyfta landet.

 
Orkade inte ens läsa hela artikeln, bara massa äckligt gubb-dravel. Religion är hemskt och islam är hemskt och föråldrat. Tur att Sverige aldrig kommer låta deras islam-lagar gälla här.
 
”I Sverige får homosexuella gifta sig precis som heterosexuella. Varför får de inte göra det i Afghanistan?
– I Afghanistan får ingen ha den typen av relation, inte ens de som inte är muslimer får ha det.
Stämman blir strängare och ansiktet rött:
– Så länge som det finns muslimer i Afghanistan kommer det aldrig att ske. Enligt islam ska denna typ av människor dödas. Om regeringen är islamsk ska straffet vara döden. Enligt islamsk lag ska de som gör detta dömas av en domare i en islamsk rättegång och sättas vid en vägg och väggen ska störtas över dem eller så ska de puttas ut från den högsta byggnadens tak, men tyvärr har vi inte dessa lagar i Afghanistan på grund av den nuvarande regeringen.”

Vilken härlig man! Himla otur för honom att han inte får döda homosexuella. Så jävla sjukt.
 
Orkade inte ens läsa hela artikeln, bara massa äckligt gubb-dravel. Religion är hemskt och islam är hemskt och föråldrat. Tur att Sverige aldrig kommer låta deras islam-lagar gälla här.
Blanda inte äpplen och päron.
Islam är inte märkligare än andra religioner.
Däremot finns det alldeles för många medeltida tolkningar av koranen i mindre utvecklade länder.

Att sprida islamofobi gagnar ingen. Du borde vara klokare än så.
 
Ena sekunden säger han att Islam är fredens religion, för att i nästa säga att man ska slå 100 spöslag på en kvinna om hon inte är oskuld. För att senare säga att homosexuella ska dödas. :confused::( Jag tror inte hans version av Islam är "fredlig". Möjligtvis för heteromännen...
 
... eller i varje fall ett av dem, är Afghanistan. Att läsa Magda Gads intervju (än så länge upplåst) med den här imamen är som att dra ut naglarna, en efter en. Varje stycke gör så jävla ont. Och då verkar han ändå inte vara någon klan-taliban från långtuppibergen, han verkar i en större, regeringskontrollerad stad.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/del-8-imamen/

Vad fasen ska världen göra åt Afghanistan? Jag är sällan lagd åt primitiva lösningar men efter att ha läst detta, med gråten i halsen, känner jag mest Evakuera kvinnor och barn och asfaltera sedan skiten.

Fy fan. Och han är ändå inte den värste. :cry:
 
Blanda inte äpplen och päron.
Islam är inte märkligare än andra religioner.
Däremot finns det alldeles för många medeltida tolkningar av koranen i mindre utvecklade länder.

Att sprida islamofobi gagnar ingen. Du borde vara klokare än så.

Jag håller inte med dig. Jag tycker islam är en bisarr religion. Tycker iofs att all religion är otroligt märklig, men islam står ut.
 
Jag håller inte med dig. Jag tycker islam är en bisarr religion. Tycker iofs att all religion är otroligt märklig, men islam står ut.
Oki. Vi får enas om att vara oense. Jag tycker hinduismen är konstigare dock. Både kristendomen och islam bygger på att en snubbe ska vara gudens uttolkare. Och det finns en bok som skildrar galenskaperna :D

Låt oss återgå tillAfghanistan.
Speciellt för att inte dra tråden från ämnet.
 
Oki. Vi får enas om att vara oense. Jag tycker hinduismen är konstigare dock. Både kristendomen och islam bygger på att en snubbe ska vara gudens uttolkare. Och det finns en bok som skildrar galenskaperna :D

Låt oss återgå tillAfghanistan.
Speciellt för att inte dra tråden från ämnet.

Haha ja sant.

Är dock relevant tycker jag då islam spelar stor roll för hur det är i Afghanistan. Pga tex gubbens (och fler med honom) primitiva tolkning av den blir det ju såhär för kvinnor och homosexuella. Och det är hemskt.
 
Jag vet inte om jag läst just den intervjun, kanske inte, men jag har läst en hel del av det som Magda Gad har skrivit om Afghanistan senaste tiden, samt lite av det som Helena Edlund skrivit (http://helenaedlund.se/vagar-ni-lyssna-till-oss-nu/).

Jag blir så fruktansvärt illa berörd av allt och känner mig mest enormt tacksam över att råka vara född i Sverige och inte där borta... Fyfan alltså. Något måste väl gå att göra för att förbättra livet för kvinnor i Afghanistan, men vad? och hur?
 
Afghanistan är förfärligt. Men Islam är inte likadan överallt. Våra muslimska vänner i USA är djupt troende - men de lever som fria människor, deras dotter är högutbildad och bär inte slöja. Ena sonen vann pris i skolan som bästa kamrat. När vi bodde granne med denna underbara familj var de de enda jag vågade lämna mitt lilla barn till som barnvakt. De var muslimer.
 
Jag vet inte om jag läst just den intervjun, kanske inte, men jag har läst en hel del av det som Magda Gad har skrivit om Afghanistan senaste tiden, samt lite av det som Helena Edlund skrivit (http://helenaedlund.se/vagar-ni-lyssna-till-oss-nu/).

Jag blir så fruktansvärt illa berörd av allt och känner mig mest enormt tacksam över att råka vara född i Sverige och inte där borta... Fyfan alltså. Något måste väl gå att göra för att förbättra livet för kvinnor i Afghanistan, men vad? och hur?
Bli givare till Afghanistankommittén?

Det blir bätre. Det finns helveten.
Bägge sakerna är sanna.

Vad däremot INGEN tjänar på är islamofobi. Extremism bör bekämpas med alla medel. Ett av medlen är utbildning och upplysning.
Att storma in och hävda att just vårt sätt att leva och våra värderingar är de rätta gagnar heller ingen. Det finns alldeles för många koloniala exempel på motsatsen. Se bara på Afrika och mellanöstern.

Utbildning, upplysning och del av vetenskapliga framsteg. Det är vad jag tror på.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp