Kvinnor på kurs

Trissa

Trådstartare
Jag ska annonsera ut en kurs som enbart riktar sig till de som identifierar sig som kvinnor/tjejer (i ett mansdominerat ämne). Misstänker att det kan bli reaktioner på det, ffa på sociala media, och vill gärna vara förberedd på det. Så nu efterlyser jag konkreta tips eller statistik av något slag, på fördelen med att anordna kurser eller evenemang enbart för kvinnor! Jag är väl medveten om de mjuka värdena, eller vad man nu vill kalla det, men vill ha fakta att kontra med. Typ "undersökningen x har visat att"..... , eller kanske något exempel där en mansdominerad förening eller företeelse ökat antalet kvinnliga deltagare genom aktiviteter specifikt riktade mot kvinnor.
 
För att kunna bemöta eventuell kritik så är det nog hjälpsamt att veta varför det för dig är fördelaktigt att rikta den och vad jag antar begränsa deltagandet till kvinnliga deltagare. Så vad är syftet med det?
 
För att kunna bemöta eventuell kritik så är det nog hjälpsamt att veta varför det för dig är fördelaktigt att rikta den och vad jag antar begränsa deltagandet till kvinnliga deltagare. Så vad är syftet med det?
Att få flera kvinnliga utövare till en mansdominerad hobby.
 
Att få flera kvinnliga utövare till en mansdominerad hobby.
Ok! Tror du att det är fördelaktigt att begränsa vilka som får deltaga då? Pga platsbrist (Dvs män skulle ta platser från kvinnor) eller att det blir en annan miljö och att fler kvinnor skulle "våga"/vilja?
 
Du kommer att få en skitstorm vad du än säger. Så jag skulle inte gräva ner mig i fakta som de som gnäller ändå inte bryr sig om, utan bara svara något på temat att med tanke på mängden anmälningar är det tydligt att kvinnor efterfrågar en sådan här kurs. Och att tanken är locka kvinnor till ett mansdominerat område.
 
Senast ändrad:
Du kommer att få en skitstorm vad du än säger. Så jag skulle inte gräva ner mig i fakta som de som gnäller ändå inte bryr sig om, utan bara svara något på temat att med tanke på mängden anmälningar är det tydligt att kvinnor efterfrågar en sådan här kurs. Och att tanken är locka kvinnor till ett mansdominerat område.
Det är möjligt, men det är ändå trevligt att kunna visa på fakta/undersökningar/statistik om det finns. :)
 
Om syftet uttalat är att bereda mer plats för kvinnor i en mansdominerad hobby är det väl själva fan om män kommer och kräver att få delta och därmed motverka själv syftet med kursen.
Samma kurs som är öppen för alla oavsett kön finns också, så det tror jag inte kommer att hända. Det jag förväntar mig är mer åt tråkiga kommentarer-hållet på sociala medier.
 
Jag ska annonsera ut en kurs som enbart riktar sig till de som identifierar sig som kvinnor/tjejer (i ett mansdominerat ämne). Misstänker att det kan bli reaktioner på det, ffa på sociala media, och vill gärna vara förberedd på det. Så nu efterlyser jag konkreta tips eller statistik av något slag, på fördelen med att anordna kurser eller evenemang enbart för kvinnor! Jag är väl medveten om de mjuka värdena, eller vad man nu vill kalla det, men vill ha fakta att kontra med. Typ "undersökningen x har visat att"..... , eller kanske något exempel där en mansdominerad förening eller företeelse ökat antalet kvinnliga deltagare genom aktiviteter specifikt riktade mot kvinnor.

"Det finns en efterfrågan och därför vill vi möta den" tycker jag räcker bra.
 
Eller så svarar du bara med denna:

movies-that-make-men-cry-820x622.jpg
 
Du har en poäng där, det kanske räcker så.

Det tycker jag. Jag jobbar själv med utbildningar och vi har aldrig haft kurser enbart för kvinnor, men vet att vår marknadschef hade kursen "Retorik för kvinnor" på sin tidigare arbetsplats. För att det helt enkelt var en stor efterfrågan och den var alltid fullsatt, så som utbildningsaktör så ville de såklart tillhandahålla den kursen och den genererade intäkter för dem. Det var sura miner i mail och på sociala medier ibland men de svarade alltid så, att det finns en efterfrågan på kursen som de vill möta. På så vis kan ju den arge mannen egentligen inte lacka på utbildningsaktören då det är ju inte de som styr efterfrågan. Det kanske är annorlunda i ditt fall, om ni som aktör har en egen vilja med kursen, men det behöver man ju inte diskutera med folk i sociala medier om heller.
 
Det är möjligt, men det är ändå trevligt att kunna visa på fakta/undersökningar/statistik om det finns. :)
Denna låsta artikel handlar om att Chalmers ordnar workshopen Camp Vera för att få fler kvinnliga studenter till de tekniska utbildningarna.

https://www.gp.se/ekonomi/chalmers-satsar-på-fler-kvinnliga-studenter-1.14143086

Förebilden är Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet som ökat andelen kvinnor med 10-30% med en liknande modell. Om du googlar på det universitetet kanske du kan hitta något användbart.
 
Samma kurs som är öppen för alla oavsett kön finns också, så det tror jag inte kommer att hända. Det jag förväntar mig är mer åt tråkiga kommentarer-hållet på sociala medier.

Ok, fast på sätt och vis gör det de tråkiga kommentarerna ännu tråkigare - då finns det gott om möjligheter för män att delta på andra tillfällen.

Det kanske bara är att ignorera de som bara måste yttra sig över det hemska att arbeta för mer jämställt deltagande.
 
Jag ska annonsera ut en kurs som enbart riktar sig till de som identifierar sig som kvinnor/tjejer (i ett mansdominerat ämne). Misstänker att det kan bli reaktioner på det, ffa på sociala media, och vill gärna vara förberedd på det. Så nu efterlyser jag konkreta tips eller statistik av något slag, på fördelen med att anordna kurser eller evenemang enbart för kvinnor! Jag är väl medveten om de mjuka värdena, eller vad man nu vill kalla det, men vill ha fakta att kontra med. Typ "undersökningen x har visat att"..... , eller kanske något exempel där en mansdominerad förening eller företeelse ökat antalet kvinnliga deltagare genom aktiviteter specifikt riktade mot kvinnor.


Bara det att du misstänker att det kan bli rekyler visar ju någonstans att kursen är viktig.

Tänker som flera andra att de som kommer gnälla över en kvinnoinriktad kurs skulle gnälla oavsett om du refererar till behov och statisk eller inte. Det är samma typ av personer som blir upprörda över demonstrationerna 8 mars, men inte engagerar sig en millimeter 19 november.

Kör på!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp