Kvinnor som söker män som tjänar bättre än dem.... varför??

Jag har aldrig valt män efter vad de tjänar eller vad de har för utbildning. Men jag attraheras av folk so har driv, som är intelligenta, är bildade, är väldigt bra på något de brinner för. Så det har mest slumpat sig så att det varit välutbildade män med bra lön.
Men jag ha också varit tillsammans med män med endast gymnasie som varit tex bartender, elektriker, musiker etc. De har dock alla varit just intelligenta och allmänbildade ect och haft något de brinner för.

Jag själv har bara gymnasieutbildning. Har sedan gått som lärling och jobbat hos duktiga hästtränare och arbetar själv bla som det. Jag kommer från akademikerhem med två föräldrar som jobbat mycket och lyckats inom sin grej. Så jag har fått nog bildning och förmåga att vara social och representativ i olika miljöer. Jag ansågs också normsnygg.
När jag varit singel och dejtade var det intressant att analysera dejter/män/etc lite. Man märkte ju rätt direkt på de män som letade snyggt armgodis som skulle kunna hålla sig flytande på tillställningar men som egentligen inte var intresserad av vem man var/vad man tänkte/kände etc. De flesta tror jag inte planerade och insåg det öht. De mest bara gjorde som övriga och tänkte inte ens på det. Deras liv var liksom just så ytliga och icke-reflekterande.

Nuvarande förhållande har en del trott är byggt på just vad tråden handlar om. När jag började dejta sambon tjänade han mkt pengar, är välutbildad, är ett namn inom vår bransch och dessutom äldre än mig. Jag var yngre, snygg, sämre lön och inte ett namn i branschen så. Jag vägrade länge låta honom betala något för mig. Jag ville sköta det själv just för att jag vill klara mig själv. Den enda som fått bjuda mig på saker är min pappa.
Nu 5 år efter vi började dejta är vi fortf ett par. Och sambo har någon period tjänat mindre än mig och jag betalat en del saker åt honom. Man hjälps väl åt liksom. Aldrig att han skulle tjura över att jag tjänar pengar, är bra på ngt etc.

Jag har alltid varit väldigt självgående och haft mkt olika intressen som tar tid att utöva och mål att nå. Vissa män har problem med det. Jag tror det har stört vissa betydligt mer än att jag har ärvt en del pengar eller tjänat mer än dem. Och jag tror det är vanligt för andra också, mer än att det är just själva pengarna. Mitt utseende har varit en känslig punkt mer än pengar har för de flesta männen.

För mig har det iom hur jag är funkat bäst med män som också är drivna, som har mål och intressen som tar tid och som de förverkligar och kan må bra över. De männen har oftast varit välutbildade karriärrister som varit bra inom någon sport eller musik tex som de kört hårt med. Såna inspirerar mig.
 
Jag är inte heller direkt intresserad av att prata lön, men jag skulle bli rätt misstänksam om den jag dejtade försökte dölja vad hen jobbar med? Det brukar liksom framgå ganska tidigt när man lär känna någon, och om inte annat vara bland det första folk frågar om i början av en lära-känna-process. Bland kompiskretsen kan det leda till väldigt intressanta samtal, på krogen not so much. "Åh fy fan, du ser inte ut som en sån" alt. "dra den om rödluvan också" är inte så ovanliga svar :down: (Dessutom krävs det inte ens ett skolbarns googleskills för att veta vad jag jobbar med, hur det gått i projekten de senaste fem åren och vad som är på gång framöver. Man kan även få nöjet att studera mina dundertabbar i gamla sparade direktsändningar om man vill. :meh:)


Klart jag säger vad jag arbetar med, men folk har rätt dålig koll och förstår definitivt inte lönenivån efter det. Men du verkar uppenbarligen ha lite coolare arbete än jag!
 
Det är ju som en del av att dejta eller whatever och man åker ju bara om man nu själv är itnresserad. Själva poängen är ju mer att det är ett alternativ och en möjlighet alls.

Sen är/blir nog många attraherade och smickrade också så att de själva blir intresserade av attraherade det är ju bara titta på hur ofta frågan är "tycker han om mig" och hur det till viss del styr hur intresserad man själv är av den andre. Är man då lite osäker på sig själv och sitt självvärde så kan det nog kännas attraherande och bra att oj någon tycker om mig såhär mycket.

Självklart är det ingen altruism och slump att man bjuder en snygg tjej istället för killkompisen.

Bygger vidare på @Syre en normsnygg kille? Antar att du med normsnygg menar typ bland de 10% snyggaste man stöter på i lokalen? Alltså inte normalsnygg med lite spackel på?

Nåja en normsnygg kille då, 10% snyggaste i lokalen, är gissningsvis 180+ lång (någon användare har tidigare sagt något om killar och längd och han kan ju ha rätt), kanske lite muskler osv.

Hur många rika 30 åriga uhm arvtagerskor? eller ok rika 40+ kvinnliga chefer, vill faktiskt tillbringa ett antal hotellnätter ihop med någon som väger 20 kg mer och är 20 cm längre än dem?* vältränad och 10 år yngre, som de känt i 2 timmar? Det låter ju faktiskt närapå farligt.

Speciellt med tanke på att man oftast uppfostrat små pojkar till att ta för sig och vara lite på rent fysiskt.

(Hon ska ju ha ett normalt utseende, inte vara jättesnygg om det ska vara korrekt ekvation, så hon är 165 cm lång, lite fluffig i kanterna, inte jättevältränad. Eller 165 lång, liten och nätt och joggar någon gång i veckan.)

Hade en korridorare som var liten, nätt, ganska otränad, artsy. Hon hade som princip att hon inte tog i killar som var större än henne (muskeltyngre) med tång ens. Hon ville inte ha hem en kille hon inte kunde slå ned snabbt och springa. Det är kanske lite extremt, men någon version av det känner väl många.

Och om det vanliga tjatet om de stackars männen som klagar över att de inget sex får så brukar de ju vara långt under normsnygga, dvs normalsnygga med lite spackel snarare eller rent av riktig otvättade som luktar och bra på att ge creepy eye. Samtidigt som de bara vill ha de 10% snyggaste kvinnorna i rummet. De vill inte ha en småfet 40+ direktörsdam, 165 lång med mörkt hår, grå tinningar och glasögon. (och de vill antagligen inte åka och vara söta i Dubai och göra pussmun och fnissa sött åt andra direktörsdamer så de blir avundsjuka på direktörsdamen de åkt med. Nu börjar jag plötsligt bli osäker på hur vi ska hitta alla de här direktörsdamerna? Är det kommunernas vård och omsorgschefer? Förklarar en del underskott i så fall.)
 
Senast ändrad:
Jag gjorde det. Och snälla stryp mig inte nu. :crazy:

Bakgrunden var att jag kom ut ett ganska tufsigt förhållande där mannen var först imponerad över mitt jobb.
Jobbade med ett helt annat jobb idag, ska tilläggas. Det jobbet var en chefsposition.
Han hade sitt jobb, som inte var lika kvalificerat och han tjänade mycket mindre.
Först var han imponerad av mig, sen blev han ganska snabbt började han leta fel.

Baserat på det, en tid efter jag separerat gick jag med i lovesearch.
När jag skrev in mina ”krav” så skrev jag att snubben skulle tjäna minst 30 tusen (det här var 20 år sedan) och vara högskoleutbildad.

Anledningen var inte för att jag var intresserad av pengar eller högskoleutbildning. Jag skiter fullständigt i sånt.

Anledningen var att mannen jag skulle träffa inte skulle känna sig hotad av mig, vilket min förra gjorde och det förhållandet skulle bli totalt destruktivt. Smockan hängde i luften. Jag skulle sättas på plats. Jag hann därifrån i tid med min första depression i släp men ändå så otroligt lättad.
 
När jag varit singel och dejtade var det intressant att analysera dejter/män/etc lite. Man märkte ju rätt direkt på de män som letade snyggt armgodis som skulle kunna hålla sig flytande på tillställningar

Det är just den springande punkten jag skulle vilja fundera mer över. Jag tror det är lättare för en generisk normsnygg tjej att hålla sig flytande på en tillställning. (och därmed inte orsaka pinsamheter för den som släpat dit henne)

Jag tror det beror på dels omgivningens förväntningar, de är mer förlåtande för en normsnygg tjej. Men också på att fler normsnygga tjejer än killar från annan miljö än partyt ursprungligen faktiskt klarar att hålla sig flytande på en tillställning. Eftersom många tjejer verkar vara uppfostrade till att anpassa sig lite hårdare till omgivningen. Kanske på grund av vår litteratur som kör lite mer Pygmalion än Askepåten.

(om någon undrar vad Askepåten är så illustrerar ju det litteraturutbudet väldigt väl :D det är en svensk Askungensaga finns mängder av varianter men i en av dem gifter den lille pojken upp sig med en musdrottning. Silvervit och Lillvacker är också en svensk folksaga, om pojkar (som heter just Silvervit och Lillvacker och som är väldigt söta och snälla (kanske mest Lillvacker iofs, Silvervit är kanske lite tveksam.)) som gifter sig med drottningar.

(Lustigt faktiskt för i Grim folksagor är det prinsessor som får halva kungariket, men i dessa är det drottningar som redan har hela, om inte häxan varit såklart. Samtidigt sägs det att Grims tog ned damerna i sina sagor för att de inte skulle verka för kraftfulla.)
 
Senast ändrad:
Men dessa normer då - är det så att vi kvinnor är med på att hålla kvar dem, dels pga att det är trevligt/bekvämt för oss?
/.../


Javisst. Kvinnor är inte bättre människor än nån annan. :cool: ;) Samma med vithetsprivilegium, och alla andra sorters gruppkopplade fördelar som finns därute.

Ofta presenteras betalningen även som ett tecken på att du är lyckad som kvinna - det är inte bara ett sätt att spara pengar. Det är en bekräftelse på att du är tillräckligt attraktiv (fysiskt och socialt) för att någon ska vilja betala för dig. Väldigt mycket Don and Betty Draper.
 
/.../

Anledningen var att mannen jag skulle träffa inte skulle känna sig hotad av mig, vilket min förra gjorde och det förhållandet skulle bli totalt destruktivt. Smockan hängde i luften. Jag skulle sättas på plats. Jag hann därifrån i tid med min första depression i släp men ändå så otroligt lättad.

Fast det här är ju bara rent sorgligt. Du gör dig medvetet mindre och mer ofarlig (symboliskt) för att inte provocera mannen eftersom du har den erfarenheter sedan tidigare. Att försöka skydda sig ifrån våld genom medvetna val är inget jag kritiserar någon för, men så jäkla tragiskt att det ska behövas.
 
Fast det här är ju bara rent sorgligt. Du gör dig medvetet mindre och mer ofarlig (symboliskt) för att inte provocera mannen eftersom du har den erfarenheter sedan tidigare. Att försöka skydda sig ifrån våld genom medvetna val är inget jag kritiserar någon för, men så jäkla tragiskt att det ska behövas.
Ja, just då var det viktigt. Men visst är det sorgligt. Håller med.
Nu 20 år senare hade jag hanterat det hela annorlunda. Jag är äldre 50+ och har mycket mera självmedvetenhet och självkänsla.
 
Men självklart vill man ha någon som är ekonomisk stabil och som klarar av att ta hand om sig själv. Det känns ju som en no-brainer!

Vem vill ha en snubbe med stora skulder där ens egna ekonomi också försämras eftersom man måste försörja honom också?
 
Men självklart vill man ha någon som är ekonomisk stabil och som klarar av att ta hand om sig själv. Det känns ju som en no-brainer!

Vem vill ha en snubbe med stora skulder där ens egna ekonomi också försämras eftersom man måste försörja honom också?

Det är väl ingen som pratat om det...?? Killen behöver ju inte alls ha stora skulder, bara för att han har lägre inkomst än sin fru?
 
@tuaphua Måste bara säga att typ allt du skriver i typ alla trådar du skriver i, är sånt som är så jäkla klockrent att typ alla mina (oskrivna) inlägg känns överflödiga för att du precis redan skrivit det jag hade att skriva... Typ. :angel: :p :heart
 
Spinoff från dejtingtråden.... Enligt en nyare forskningsrapport utförd i Norge så är det ett vanligt fenomen att kvinnor söker en (manlig) partner som tjänar bättre (korrigerad för könsolikheter gällande genomsnittslön) än de själva. Så kallad "hypergami". Medan männen lägger mindre vikt vid vad kvinnan tjäner/inte är lika upptagna av att de ska ha ett bra betald jobb.

Är det så att dessa kvinnor inte egentligen vill ha ekonomisk jämställdhet? Men att de tycker det är fint att deras män sattsar på karriär och försörjar familjen ekonomiskt, så de själva evt. kan jobba mindre och stanna mera hemma med barnen? Eller finns det andra förklaringar på att det här fenomenet fortfarande eksisterar i ett av världens allra mest jämnställda samhällen?


Länk till hela rapporten (på engelska): http://ftp.iza.org/dp12185.pdf

Utdrag - konkluderande avsnit:

Although the United Nations over the last 15 years has repeatedly declared that Norway is the most gender‐equal society in the world, substantial gender differences in pay and employment patterns remain. In this paper, we have offered theoretical explanations as to why gendered employment and earnings patterns may persist even with full gender equality in labor market opportunities; i.e., even in a society where the distributions of earnings‐potential are identical and where there is no gender discrimination.

The channel is the matching of men and women into households and the subsequent division of market and household work. Hypergamy implies that couples match such that the man has a higher earnings potential than the woman does. Combined with the standard economic theory of household specialization this provides a rationale for prioritizing his labor market career over hers. We have outlined theoretical foundations for the existence of hypergamy and we have presented overwhelming empirical evidence that hypergamy is an important feature of mating patterns in Norway. Households are systematically formed such that the man on average has the highest rank within the gender‐specific distribution of earnings potential, and men with very poor earnings prospects have a high probability of staying unmatched.
Varför vill dessa (snygga tjejer) pusha upp sina bröst så mycket som möjligt
 
Det är väl ingen som pratat om det...?? Killen behöver ju inte alls ha stora skulder, bara för att han har lägre inkomst än sin fru?
Fast jag tror att frågeställningen är lite mer komplex och att svaren inte bara bygger på att man löst får beskriva vilka egenskaper man vill att en partner ska ha.

Jag hade absolut kunnat vara en av dem som svarar att jag vill ha en partner som tjänar lika bra eller bättre än mig själv. För i ärlighetens namn, vill jag att min partner ska kunna hänga med på grejer och ha ett liv så behövs det. Sen är det väl så att många kvinnor tyvärr inte tjänar så bra, varpå de tycker att om en man tjänar ännu mindre blir det svårt att få någonting kul att hända i livet. Man drömmer kanske om att ha eget hus/gård, att kunna resa etc. Det är ju få förunnat att vara höginkomsttagare!

Och att som i denna tråden få det till att rika män väljer bimbos och bimbos hänger med på vad som helst så länge någon annan betalar känns ju bara nedvärderande för alla människor i hela världen på något vis.

Bäst är att vi kvinnor i alla fall får välja vilken man vi vill, och ha krav på hur han ska vara för att vi ska vilja ha honom. Sätt det i perspektiv med att en minderårig flicka gifts bort varannan sekund världen över.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
191
Senast: 95johsv
·
  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
287
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 820
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 370
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp