Kvinnor som söker män som tjänar bättre än dem.... varför??

Öh. Nej?

Jag måste vara jävligt lågstatus, har aldrig blivit bjuden på något av en man, utöver den jag redan haft mångårig relation med. Aldrig att jag gått ut och satt mig i en bar och blivit bjuden på drinkar, än mindre resor.

Jag hör talas om detta ibland, vanligen presenterat som självklar sanning - att varenda kvinna bara behöver gå ut på stan en kväll och så kommer det män och kastar alkohol på en. Det är så mycket lättare för kvinnor. Så har verkligen inte mitt liv sett ut. Men som sagt kanske jag är verkligen exceptionellt oattraktiv eller lågstatus.
Det måste väl inte gälla för alla mer än att "alla män tjänar mer än alla kvinnor" måste vara sant? Det handlar ju om statistik och vad som är vanligare och då tjänar män mer än kvinnor osv.

Jag har iaf personligen upplevt och vad jag har sett bra många gånger just hur kvinnorna blir bjudna på drinkar, gåvor, resor. Jag har aldrig sett en man blivit bjuden av en kvinna på en weekend i dubai all inclusive.

Så visst det kanske handlar att man måste vara ett visst mått av normsnygg osv men det spelar ingen roll hur normsnygg du är som kille du kommer "aldrig" bli bjuden på en weekend i alperna, dubai, whatever.
 
Det måste väl inte gälla för alla mer än att "alla män tjänar mer än alla kvinnor" måste vara sant? Det handlar ju om statistik och vad som är vanligare och då tjänar män mer än kvinnor osv.

Jag har iaf personligen upplevt och vad jag har sett bra många gånger just hur kvinnorna blir bjudna på drinkar, gåvor, resor. Jag har aldrig sett en man blivit bjuden av en kvinna på en weekend i dubai all inclusive.

Så visst det kanske handlar att man måste vara ett visst mått av normsnygg osv men det spelar ingen roll hur normsnygg du är som kille du kommer "aldrig" bli bjuden på en weekend i alperna, dubai, whatever.


Jag tror att man måste befinna sig inom en viss grupp människor, en ganska så specifik grupp i Sverige, om vi pratar om att bli bjuden på en weendend i Alperna eller Dubai. Du måste vara en del i den gruppen och passa in där.

Kassörskan från Ica kommer högst troligt inte att passa i - om hon inte är yngre, välsminkad, och socialt klarar sig väl i den miljön. Så liknelsen hackar för mig, för jag tror inte att du menar äldre, osminkad, med tre barn därhemma. Klassfrågan syns via mannen som inte kan bjuda och därför inte får ligga, men försvinner via kvinnan som inte finns alls.

MEN - jag håller med dig om att i miljön som du beskriver så är det säkerligen stor skillnad på män och kvinnor, och på vem som förväntas bjuda. Då kommer ibland dessutom kommentaren om att mannen ju betalat så varför kan inte kvinnan göra X. Ungefär i den vevan kan även lätt incel-inspirerade kommentarer dyka upp om att kvinnor minsann alltid får ligga om de vill. Då inte kvinnor i betydelsen den osminkade kassörskan med tre barn.

Jag ser mig själv hängandes nere på min vanliga pub med glada fotbollsgubbs tjoandes i bakgrunden, inte mkt till Sturehak här. Det kan vara välsituerade fotbollsgubbs, men fortfarande blir det inga Dubairesor... :D Jag ser skillnad från när jag bodde söderut, då/där var det mer kutym att mannen skulle bjuda på restaurang. Det kunde tvärtom bli ganska löjliga diskussioner om han inte fick bjuda. I den miljön så var betalningen en symbol för hans manlighet i rätt stor mån skulle jag hävda.
 
Jag tror att man måste befinna sig inom en viss grupp människor, en ganska så specifik grupp i Sverige, om vi pratar om att bli bjuden på en weendend i Alperna eller Dubai. Du måste vara en del i den gruppen och passa in där.

Kassörskan från Ica kommer högst troligt inte att passa i - om hon inte är yngre, välsminkad, och socialt klarar sig väl i den miljön. Så liknelsen hackar för mig, för jag tror inte att du menar äldre, osminkad, med tre barn därhemma. Klassfrågan syns via mannen som inte kan bjuda och därför inte får ligga, men försvinner via kvinnan som inte finns alls.

MEN - jag håller med dig om att i miljön som du beskriver så är det säkerligen stor skillnad på män och kvinnor, och på vem som förväntas bjuda. Då kommer ibland dessutom kommentaren om att mannen ju betalat så varför kan inte kvinnan göra X. Ungefär i den vevan kommer ibland även lätt incel-inspirerade kommentarer om att kvinnor minsann alltid får ligga om de vill. Då inte kvinnor i betydelsen den osminkade kassörskan med tre barn.

Jag ser mig själv hängandes nere på min vanliga pub med glada fotbollsgubbs tjoandes i bakgrunden, inte mkt till Sturehak här. Det kan var välsituerade fotbollsgubbs, men fortfarande blir det inga Dubairesor... :D Jag ser skillnad från när jag bodde söderut, då/där var det mer kutym att mannen skulle bjuda på restaurang. Det kunde tvärtom bli ganska löjliga diskussioner om han inte fick bjuda. I den miljön så var betalningen en symbol för hans manlighet i rätt stor mån skulle jag hävda.

Jag vågar ändå påstå att jag och mina vänner är välsminkade och hänger på Sturehak men det har då aldrig hänt att någon av oss har blivit bjuden på någon resa :D Och skulle det hända så skulle vi nog skratta honom rakt i ansiktet. Det är nog som du säger en väldigt liten cirkel där rika män bjuder snygga kvinnor på resor. Drinkar däremot verkar vara norm för män att bjuda på, men jag brukar mixa upp det och överraska med att bjuda tillbaks. Jag bjöd min sambo på vår första dejt, eftersom det var jag som bjöd ut honom tyckte jag att det var kutym. Och ja, det gick ju tydligen hem!
 
Jag tror att man måste befinna sig inom en viss grupp människor, en ganska så specifik grupp i Sverige, om vi pratar om att bli bjuden på en weendend i Alperna eller Dubai. Du måste vara en del i den gruppen och passa in där.

Kassörskan från Ica kommer högst troligt inte att passa i - om hon inte är yngre, välsminkad, och socialt klarar sig väl i den miljön. Så liknelsen hackar för mig, för jag tror inte att du menar äldre, osminkad, med tre barn därhemma. Klassfrågan syns via mannen som inte kan bjuda och därför inte får ligga, men försvinner via kvinnan som inte finns alls.

MEN - jag håller med dig om att i miljön som du beskriver så är det säkerligen stor skillnad på män och kvinnor, och på vem som förväntas bjuda. Då kommer ibland dessutom kommentaren om att mannen ju betalat så varför kan inte kvinnan göra X. Ungefär i den vevan kan även lätt incel-inspirerade kommentarer dyka upp om att kvinnor minsann alltid får ligga om de vill. Då inte kvinnor i betydelsen den osminkade kassörskan med tre barn.

Jag ser mig själv hängandes nere på min vanliga pub med glada fotbollsgubbs tjoandes i bakgrunden, inte mkt till Sturehak här. Det kan vara välsituerade fotbollsgubbs, men fortfarande blir det inga Dubairesor... :D Jag ser skillnad från när jag bodde söderut, då/där var det mer kutym att mannen skulle bjuda på restaurang. Det kunde tvärtom bli ganska löjliga diskussioner om han inte fick bjuda. I den miljön så var betalningen en symbol för hans manlighet i rätt stor mån skulle jag hävda.
Du behöver inte befinna dig i den gruppen mer än att du måste befinna dig i sån omgivning rent fysiskt så det är ju inte som att man måste bo eller vara i den sociala klassen från början, du kan bli inbjuden om det är vad du vill även som ica-kassörskan. Men visst du måste väl försöka ta på dig något som är normsnyggt och vara normsnygg själv.
 
Du behöver inte befinna dig i den gruppen mer än att du måste befinna dig i sån omgivning rent fysiskt så det är ju inte som att man måste bo eller vara i den sociala klassen från början, du kan bli inbjuden om det är vad du vill även som ica-kassörskan. Men visst du måste väl försöka ta på dig något som är normsnyggt och vara normsnygg själv.
Och väl i Dubai på all inclusive väntar sig killen inget i utbyte, han gör det av altruism?
 
Min och mina vänners erfarenhet är just den att som kvinna är det ett minus på dejtingmarknaden om man har "för hög" utbildning eller lön. Såpass att det helt klart hade verkat gynnsamt att ljuga sig till en mer "lagom" och normativ nivå. Att som kvinna vara t.ex ingenjör eller på forskarnivå och tjäna 50'+ är verkligen ingen mansmagnet.

Jag har (tyvärr) också den erfarenheten, fast i mitt fall är det gnäll som har kommit krypande senare in i förhållandet, med mer än en man. Tre stycken, om jag minns rätt, en var något år yngre än jag och de två andra födda samma år som jag. Visst, till en början har de tyckt det varit spännande att jag är högutbildad, självständig och har visst driv i yrket men sen har det blivit uppenbart att det skavt hos dem att jag är den som tjänar mer. Och så har det kommit diverse nålstick om det och oh well, det är inte bara därför förhållandena tagit slut men jag är hellre singel än med nån som gnäller eller verkar känna sig hotad av mig.
 
Min och mina vänners erfarenhet är just den att som kvinna är det ett minus på dejtingmarknaden om man har "för hög" utbildning eller lön. Såpass att det helt klart hade verkat gynnsamt att ljuga sig till en mer "lagom" och normativ nivå. Att som kvinna vara t.ex ingenjör eller på forskarnivå och tjäna 50'+ är verkligen ingen mansmagnet.

Det är inte min eller mina vänners erfarenhet. Jag var en medelmåtta i gymnasiet och visst var en del killar intresserade av mig, men jag fick en smärre chock när jag började studera på en högstatusutbildning över hur många som plötsligt ville dejta mig och detta höll i sig i över tio år tills jag började använda förlovningsring. Jag har hört många välutbildade män säga att de söker någon med motsvarande utbildningsnivå och/eller bra lön för seriösa förhållanden, medan de väljer efter andra kriterier när de söker något mindre seriöst. Det kanske ändras när de blir lite äldre..?
 
Det var en fråga med ett frågetecken i slutet av meningen. Vill killen ha något i utbyte för den resan eller gör han det av altruism?
Det är ju som en del av att dejta eller whatever och man åker ju bara om man nu själv är itnresserad. Själva poängen är ju mer att det är ett alternativ och en möjlighet alls.

Sen är/blir nog många attraherade och smickrade också så att de själva blir intresserade av attraherade det är ju bara titta på hur ofta frågan är "tycker han om mig" och hur det till viss del styr hur intresserad man själv är av den andre. Är man då lite osäker på sig själv och sitt självvärde så kan det nog kännas attraherande och bra att oj någon tycker om mig såhär mycket.

Självklart är det ingen altruism och slump att man bjuder en snygg tjej istället för killkompisen.
 
Det är ju som en del av att dejta eller whatever och man åker ju bara om man nu själv är itnresserad. Själva poängen är ju mer att det är ett alternativ och en möjlighet alls.

Sen är/blir nog många attraherade och smickrade också så att de själva blir intresserade av attraherade det är ju bara titta på hur ofta frågan är "tycker han om mig" och hur det till viss del styr hur intresserad man själv är av den andre. Är man då lite osäker på sig själv och sitt självvärde så kan det nog kännas attraherande och bra att oj någon tycker om mig såhär mycket.

Självklart är det ingen altruism och slump att man bjuder en snygg tjej istället för killkompisen.
Där kan du ha några ledtrådar till varför killen inte blir bjuden på lyxresan förutom att tjejen statistiskt tjänar mindre än honom.

Kvinnorna tänker "tycker han om mig" och förväntas göra så att han gör det genom att vara "normsnygga" som ni kallar det och anpassa sig enligt tradition som typisk kvinna. Det förväntas inte vara tvärtom. Män förväntas inte anpassa sig lika mycket efter vad kvinnor gillar och det är inte bara utseendet det är övrigt också. Det finns män som hellre blir incelextremister än jobbar på sig själva så illa är det. Hur skoj är det då att bjuda en man hon inte känner om traditionen fortfarande är att det är kvinnan som anpassar sig efter mannen, ska hon passa upp på honom och bjuda på resan med? Resan till alperna blir mycket mer trolig om män krossar patriarkatet innan de förväntar sig att kvinnor ska bjuda dem på lyxresor.
 
Senast ändrad:
Jag är ingenjör, tjänar +50' och har nog aldrig haft ett behov av att berätta det för en dejt. Har absolut berättar det om något frågat rakt ut, men det har nog ingen dejt gjort innan det blivit ett förhållande.
Jag har ett jobb jag gillar har nog dejterna enbart fått veta. Tror aldrig min lön varit en nackdel, även om jag såklart inte kan veta det.

Jag är inte heller direkt intresserad av att prata lön, men jag skulle bli rätt misstänksam om den jag dejtade försökte dölja vad hen jobbar med? Det brukar liksom framgå ganska tidigt när man lär känna någon, och om inte annat vara bland det första folk frågar om i början av en lära-känna-process. Bland kompiskretsen kan det leda till väldigt intressanta samtal, på krogen not so much. "Åh fy fan, du ser inte ut som en sån" alt. "dra den om rödluvan också" är inte så ovanliga svar :down: (Dessutom krävs det inte ens ett skolbarns googleskills för att veta vad jag jobbar med, hur det gått i projekten de senaste fem åren och vad som är på gång framöver. Man kan även få nöjet att studera mina dundertabbar i gamla sparade direktsändningar om man vill. :meh:)

Jag har (tyvärr) också den erfarenheten, fast i mitt fall är det gnäll som har kommit krypande senare in i förhållandet, med mer än en man. Tre stycken, om jag minns rätt, en var något år yngre än jag och de två andra födda samma år som jag. Visst, till en början har de tyckt det varit spännande att jag är högutbildad, självständig och har visst driv i yrket men sen har det blivit uppenbart att det skavt hos dem att jag är den som tjänar mer. Och så har det kommit diverse nålstick om det och oh well, det är inte bara därför förhållandena tagit slut men jag är hellre singel än med nån som gnäller eller verkar känna sig hotad av mig.

Jag har varit med om precis samma ett par gånger. Det var lugnt med ett mer "vanligt" jobb och det verkar kul i början, men när jobbresor och prioriteringar gör att jag inte är tillgänglig eller intresserad av att vara den som anpassar mig, då kommer det krypande. När alla andra gratulerar till nya, spännande uppdrag blir partnern mer och mer missunnsam och grinig.

Det är inte min eller mina vänners erfarenhet. Jag var en medelmåtta i gymnasiet och visst var en del killar intresserade av mig, men jag fick en smärre chock när jag började studera på en högstatusutbildning över hur många som plötsligt ville dejta mig och detta höll i sig i över tio år tills jag började använda förlovningsring. Jag har hört många välutbildade män säga att de söker någon med motsvarande utbildningsnivå och/eller bra lön för seriösa förhållanden, medan de väljer efter andra kriterier när de söker något mindre seriöst. Det kanske ändras när de blir lite äldre..?

Här har det varit helt tvärtom. Runt 25-30 var det rätt chill, kul med nån med drivkraft och de flesta var på hyggligt samma nivå osv. Runt 40 upplever jag mycket snävare normer, och det är väldig skillnad i attityd mellan olika "grupperingar". Passar man inte in i förväntningarna på familjeprioriteringar o.dyl då är det inte längre intressant. Förväntningen är att man helst ska vara "lyckad" men inte ha gjort bättre karriär än mannen ifråga. (Givetvis finns det en uppsjö vettiga män också, men nu pratade vi strukturer va?)
 
Där kan du ha några ledtrådar till varför killen inte blir bjuden på lyxresan förutom att tjejen statistiskt tjänar mindre än honom.

Kvinnorna tänker "tycker han om mig" och förväntas göra så att han gör det genom att vara "normsnygga" som ni kallar det och anpassa sig enligt tradition som typisk kvinna. Det förväntas inte vara tvärtom. Män försöker inte anpassa sig lika mycket efter vad kvinnor gillar och det är inte bara utseendet det är övrigt också. Det finns män som hellre blir incelextremister än jobbar på sig själva så illa är det. Hur skoj är det då att bjuda en man hon inte känner om traditionen fortfarande är att det är kvinnan som anpassar sig efter mannen, ska hon passa upp på honom och bjuda på resan med? Resan till alperna blir mycket mer trolig om män krossar patriarkatet innan de förväntar sig att kvinnor ska bjuda dem på lyxresor.
Nä kommer fortfarande vara männen som bjuder för det kommer alltid vara ett sätt att vinna uppmärksamhet och gillande.
 
Har jag skrivit att männen skulle sluta bjuda?
Det kommer aldrig bli jämnt fördelat med vilka som bjuds och varför.

Anledningen till att kvinnor inte gör samma sak är inte för att man inte kan eller får utan för att man inte vill eller "behöver".
 
Det kommer aldrig bli jämnt fördelat med vilka som bjuds och varför.

Anledningen till att kvinnor inte gör samma sak är inte för att man inte kan eller får utan för att man inte vill eller "behöver".
Det känns tyvärr totalt meningslöst att svara när du inte läser det som skrivs.
 
Det känns tyvärr totalt meningslöst att svara när du inte läser det som skrivs.
Det gör jag jag håller bara inte med om att det är främst förväntningar och normer som gör att det är så. För att uttrycka det kortfattat så är det inte så för att det är normen utan det är normen för att det är så.
 
Men dessa normer då - är det så att vi kvinnor är med på att hålla kvar dem, dels pga att det är trevligt/bekvämt för oss?

Jag tjänar nog oftast mera eller typ lika mycket som de män jag dejtat, men tycker ändå det är trevligt om de vill bjuda (fast jag brukar av princip betala ibland bara för att).
 
När jag var yngre tyckte jag det var skitsamma vad han jobbade med eller tjänade, nästan. Det som betydde något då och som fortfarande betyder något är att han läser böcker, är djurvän och har ett rörligt intellekt och god allmänbildning, jag vill inte behöva förklara vad vanliga ord i svenskan betyder när jag pratar med någon. :meh:

Nu vill jag fortfarande ha en stor djurvän, mycket god allmänbildning, omtänksam och ett rörligt intellekt men även ett välbetalt jobb. Jag har ledsnat på att vara den som alltid betalar och alltid är den som ska öppna plånboken. Slanta upp hälften eller bjud nån gång, överraska mig för i h-vete! :devil:

Generellt sett har jag sedan jag fick mitt första jobb tjänat bättre än mina ex. Har han inget mellan öronen skiter jag i om han tjänar 100 ggr bättre än vad jag gör och att jag inte skulle behöva jobba en dag mer i mitt liv, ge mig intelligens!
 
Min och mina vänners erfarenhet är just den att som kvinna är det ett minus på dejtingmarknaden om man har "för hög" utbildning eller lön. Såpass att det helt klart hade verkat gynnsamt att ljuga sig till en mer "lagom" och normativ nivå. Att som kvinna vara t.ex ingenjör eller på forskarnivå och tjäna 50'+ är verkligen ingen mansmagnet.
Jag tror inte det är lönen i sig utan mina erfarenheter säger att de är inte vana vid att man sticker ut från normen. Jag är också välbetald ingenjör i en mansdominerad bransch, men tycker mer folk utanför branshcen brukar reagera på att jag även är chef och sitter med i en global ledningsgrupp som får dem osäkra. De killar jag har haft förhållande med har däremot uppskattat min utbildning och karriärsval men de har också varit ingenjörer men mer teknik än ledarskapsfokuserade.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: 95johsv
·
  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
285
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 792
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 368
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp