Kvinnor väljer män efter inkomst

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hero

Trådstartare
Trots ett mer jämställt samhälle följer vi fortfarande gamla mönster och dom traditionella rollerna.

https://fof.se/tidning/2018/8/artikel/farre-man-blir-pappor

"– En man som slarvar med sin karriär löper risk att bli utan barn, säger Anne Boschini.Och det räcker inte att vara välutbildad, han bör tjäna bra också, visar vår studie. "

"Statistiken, både i Sverige och internationellt är entydig – när det gäller att välja partner ratar kvinnor i allmänhet män som har lägre utbildning än de själva och/eller som står under dem på den etablerade yrkessociala rangskalan.” Så skrev Bo Rothstein, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, i en artikel 2013. Han påpekar att parbildningen är asymmetrisk, på så vis att män väljer nedåt och kvinnor uppåt. Enligt en enkätundersökning som har genomförts i 30 länder om framtida partnerval, rankar långt fler unga kvinnor än unga män den tilltänkta partnerns ”framtida intjäningsförmåga” som en viktig faktor i sammanhanget. "

"
Trenden att en ökande andel män aldrig blir föräldrar ser ut att kunna fortsätta, eftersom allt fler pojkar misslyckas i skolan. Det är en utveckling som har pågått i drygt 15 år. Nästan 21 procent av de pojkar som gick ut nian 2017 blev inte behöriga till gymnasiet (bland flickorna är siffran drygt 13 procent). Detta är en snabbt växande grupp, och många av dem har utländsk bakgrund, visar statistik från Skolverket.

– Detta är mycket illavarslande, framför allt för dem själva, säger Bo Rothstein. De blir förlorare i flera led. De kommer att förlora på arbetsmarknaden, och i förlängningen på partnermarknaden och slutligen i social respekt.

Män som är frustrerade över sin situation riskerar att ta ut detta genom kriminalitet, missbruk eller politisk extremism.

– Ett samhälle där denna grupp ökar kan bli lite bökigt, fortsätter Bo Rothstein. Och detta är ett växande samhällsproblem. Och så länge kvinnor vill gifta sig uppåt blir ju dessa män över.

"

Så hur viktig är männens utbildning och inkomst för er ? Ratar ni män som tjänar mindre ?
Hur ser ni på det växande problemet med att färre män blir utan barn och partner ?
 
Trots ett mer jämställt samhälle följer vi fortfarande gamla mönster och dom traditionella rollerna.

https://fof.se/tidning/2018/8/artikel/farre-man-blir-pappor

"– En man som slarvar med sin karriär löper risk att bli utan barn, säger Anne Boschini.Och det räcker inte att vara välutbildad, han bör tjäna bra också, visar vår studie. "

"Statistiken, både i Sverige och internationellt är entydig – när det gäller att välja partner ratar kvinnor i allmänhet män som har lägre utbildning än de själva och/eller som står under dem på den etablerade yrkessociala rangskalan.” Så skrev Bo Rothstein, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, i en artikel 2013. Han påpekar att parbildningen är asymmetrisk, på så vis att män väljer nedåt och kvinnor uppåt. Enligt en enkätundersökning som har genomförts i 30 länder om framtida partnerval, rankar långt fler unga kvinnor än unga män den tilltänkta partnerns ”framtida intjäningsförmåga” som en viktig faktor i sammanhanget. "

"
Trenden att en ökande andel män aldrig blir föräldrar ser ut att kunna fortsätta, eftersom allt fler pojkar misslyckas i skolan. Det är en utveckling som har pågått i drygt 15 år. Nästan 21 procent av de pojkar som gick ut nian 2017 blev inte behöriga till gymnasiet (bland flickorna är siffran drygt 13 procent). Detta är en snabbt växande grupp, och många av dem har utländsk bakgrund, visar statistik från Skolverket.

– Detta är mycket illavarslande, framför allt för dem själva, säger Bo Rothstein. De blir förlorare i flera led. De kommer att förlora på arbetsmarknaden, och i förlängningen på partnermarknaden och slutligen i social respekt.

Män som är frustrerade över sin situation riskerar att ta ut detta genom kriminalitet, missbruk eller politisk extremism.

– Ett samhälle där denna grupp ökar kan bli lite bökigt, fortsätter Bo Rothstein. Och detta är ett växande samhällsproblem. Och så länge kvinnor vill gifta sig uppåt blir ju dessa män över.

"

Så hur viktig är männens utbildning och inkomst för er ? Ratar ni män som tjänar mindre ?
Hur ser ni på det växande problemet med att färre män blir utan barn och partner ?
Min sambo är lägre utbildad, sjukpensionär och tjänar mindre än hälften av vad jag tjänar. Han har barn jag har inte barn. Så vi är uppenbarligen inte representativa för studien. Däremot är han två år äldre än mig.

En förklaring är ju att män väljer yngre kvinnor och kvinnor väljer äldre män enligt artikeln hur ser du själv på det, du som föredrar yngre kvinnor?
 
Min sambo är lägre utbildad, sjukpensionär och tjänar mindre än hälften av vad jag tjänar. Han har barn jag har inte barn. Så vi är uppenbarligen inte representativa för studien. Däremot är han två år äldre än mig.

En förklaring är ju att män väljer yngre kvinnor och kvinnor väljer äldre män enligt artikeln hur ser du själv på det, du som föredrar yngre kvinnor?

Att jag har en preferens för yngre kvinnor har inte med deras inkomst att göra...
 
Jag tycker nog att det vore mer intressant att diskutera varför män vill gifta sig nedåt än att kvinnor vill gifta sig uppåt?
Så du menar att männen har sig själva att skylla på ? För att dom inte vill gifta sig uppåt ?
Du tror inte att den där arbetslösa killen skulle kunna tänka sig att gifta sig med en Advokat tex ?
 
Inkomsten är väll det minsta jag bryr mig om! Har träffat allt från arbetslösa, lågavlönade, ungefär som mig, och dom som tjänat betydligt mer än mig. Så, det är totalt ointressant! Har börjat dejta en kille nu och vi har sets några veckor, har ingen aning vad han tjänar, och jag skiter fullständigt i det också.

För att jag ens ska bli nyfiken på människan ska det finnas attraktion, sen måste vi klicka, han ska vara schysst, ha humor, och vara jävligt lojal liksom. Inkomsten om något är väll det som kan dyka i botten/skjuta i höjden från en dag till en annan, så varför ens hänga upp sig på den?

Jag har mitt, och jag har råd att försörja mig själv, min son, och mina intressen. Jag vill bara ha en man att dela livet med, och är inte ett dugg intresserad av att ha någon som försörjer mig eller skjuter till det lilla extra.
 
Bo Rothstein / Hero :
Färre män blir pappor
https://fof.se/tidning/2018/8/artikel/farre-man-blir-pappor

Det är bara att gratulera
Ny undersökning: därför är människor utan barn lyckligare
https://www.newsner.com/familj/ny-undersokning-darfor-ar-manniskor-utan-barn-lyckligare/

Ja, parrelationer utan barn ja.
Men nu pratade vi ju om att fler och fler män blir utan partner och det tror jag inte dom blir lyckligare av.

"Enligt forskarna kan några anledningar till att de med barn känner sig mindre lyckliga vara att parrelationen blir sämre när ansvaret ska delas upp. Det kan också vara bråk om hushållsarbete, eller påfrestan på ekonomi, det skriver Aftonbladet. "
 
Så du menar att männen har sig själva att skylla på ? För att dom inte vill gifta sig uppåt ?

Så skulle det kunna vara, men mest undrar jag varför de föredrar att gifta sig nedåt? För min del tror jag inte inkomst spelar jättestor roll i mitt val av partner men jag kan ju ändå se fördelar med att ha en partner med bra inkomst. Sen blir det ju problematiskt om kvinnor alltid väljer män som tjänar mycket mer än de själva och tvärtom utifrån att det skapar en ojämlikhet i relationen.
 
Kaka söker maka. Är man smart och vill ha intelligenta och utvecklande samtal med sin partner kanske man väljer en välutbildad (och därmed välbetald) man?

- bara halvt på skämt...

Jag håller med. Även om det där med halvt på skämt.

Dessutom så vill jag ju att den jag ska leva med ska kunna ta hand om sig själv eftersom jag inte har nån lust alls att försörja en vuxen människa. Sen att det kan bli så delar/perioder av livet tillsammans ändå är ju en sak men utgångspunkten får inte vara för min del att jag ska behöva försörja en annan vuxen människa. Det är kanske där skillnaden är? Män är vana vid, sen generationer tillbaka, att vara den som försörjer familjen och har därmed inte lika mycket emot det medan kvinnor ställer högre krav på att en partner ska kunna iaf försörja sig själv? Sen finns det säkert kvinnor som tycker att hemmafruidealet är jättetrevligt och som vill gå hemma och ta hand om barnen medan mannen jobbar. Rent traditionellt är det lättare för en kvinna än för en man. Personligen skulle jag avsky att vara hemmafru men jag skulle nog tycka att det var rätt trevligt med en hemmaman (om ekonomin tillät, är inte villig att leva billigare för att få det, men om man vann på Lotto eller nåt).
 
Så skulle det kunna vara, men mest undrar jag varför de föredrar att gifta sig nedåt? För min del tror jag inte inkomst spelar jättestor roll i mitt val av partner men jag kan ju ändå se fördelar med att ha en partner med bra inkomst. Sen blir det ju problematiskt om kvinnor alltid väljer män som tjänar mycket mer än de själva och tvärtom utifrån att det skapar en ojämlikhet i relationen.

Jag tycker det är mer intressant att diskutera varför kvinnor rankar inkomst mkt högre än män ?

"Enligt en enkätundersökning som har genomförts i 30 länder om framtida partnerval, rankar långt fler unga kvinnor än unga män den tilltänkta partnerns ”framtida intjäningsförmåga” som en viktig faktor i sammanhanget. "
 
Det är intressant att det är så mycket större andel män som är barnlösa oavsett utbildning med tanke på att tidsbregränsningen är betydligt mindre för män. Man kan även tänka på delen där det måste gå en pappa på varje barn eller så som brukar sägas att för varje tjej som har sex så behövs det en kille...
 
Så hur viktig är männens utbildning och inkomst för er ? Ratar ni män som tjänar mindre ?
Hur ser ni på det växande problemet med att färre män blir utan barn och partner ?

Jag både tjänar mer och har längre utbildning än min sambo. Det var verkligen iget jag reflekterade över när vi träffades, jag kollade inte upp honom i taxeringskalendern heller. :cautious:

För mig är värderingar och driv viktigare, jag skulle ha svårt att vara tillsammans med någon har som mål att ligga på soffan och pilla sig i naveln, även om han pluggat i 8 år. Sen måste ju personkemin stämma också, gör det inte det så spelar varken bankkonto eller universitetsstudier någon roll.

Jag inbillar mig att det också skiljer mycket länder emellan? Om enkäten har gjorts i 30 länder är ju de kulturella skillnaderna förmodligen ganska stora, utomlands är det nog vanligare att kvinnan förväntar sig att bli försörjd medan hon är hemma med barnen, därför spelar mannens ekonomi större roll.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp