Kvitta förlust enskild firma

BernT

Trådstartare
Hur är det nu med förlust i enskild firma och kvitta mot sin ”vanliga” inkomst, är det samma år? Dvs om förlusten på säg -20k är 2019, kvittas det då mot vanlig inkomstskatt på säg 150k i avdragen skatt 2019 så det blir 130k (alltså inte 130 i inkomst) i slutlig skatt 2019 istället eller rullar man det till året därpå och kvittar först då?
 
Hur är det nu med förlust i enskild firma och kvitta mot sin ”vanliga” inkomst, är det samma år? Dvs om förlusten på säg -20k är 2019, kvittas det då mot vanlig inkomstskatt på säg 150k i avdragen skatt 2019 så det blir 130k (alltså inte 130 i inkomst) i slutlig skatt 2019 istället eller rullar man det till året därpå och kvittar först då?
Man får som grundregel inte blanda inkomstslag, men undantag kan göras för förluster i en nystartad verksamhet. Om företaget startades 2016 eller senare för beslattningsåret 2020 kan man få göra ett allmänt avdrag. https://www.skatteverket.se/foretag...het/underskott.4.361dc8c15312eff6fd32a54.html
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 808
Senast: ameo
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 313
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 919
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp