Bukefalos 25 år!

B

**BORTTAGEN**

Vad har ni för kvoter på era hästars foder?
(protein och energi)
Vad är det för raser?

Arabvalacken ligger på 6.8 - 7.2 ungefär, beror lite på hur jag får ihop det, men jag strävar efter att hamna på 7, men mellan 6.8 - 7.2 duger, det beror ju mycket på höet, täcks behovet på bara hö så styr ju höets kvot en hel del, förra året var den på 6.7, så då fick det bli 6.7 helt enkelt =) Jag går dock INTE under 6.5 på honom.

Fölet ligger på nio ungefär, strax över tror jag tom det blev...

Lågdräktiga stoet på mellan 6 och 7, beror en del på vad höet innehåller. Förra året låg höets kvot på 6.7 och täcks då hela behovet av hö så får ju kvoten bli 6.7 (precis som i valackens fall)=).

Våra stod på 7,7 i vintras. Vi hade väldigt proteinrikt hö...

Jag har ännu inte fått årets hö, så jag vet itne hur det blir i år. Jag fodrar ju inte upp med kraftfoder till 7,7 (inga unghästar) direkt.

N

Nina83

Mitt engelska fullblod låg som högst på 7,7 ifjol, hade proteinrikt hö då. Som lägst låg hon på 6,4- ett par-tre månader då hon åt hösilage. Men hon behöver högre kvot än så, kommer lägga henne på ca 7 nu till hösten, om det blir ett bra hö kommer hon kanske ligga högre.

B

Bucus

Min ligger på 8,0 då vi har väldigt mycket protein i höet denna gången. Har ett stort eng.fullblod.

N

Nina83

Minst 6 är det som gäller. Men inte mår hästarna som klarar sig på 6 i kvot sämre av en högre kvot.. :smirk:

Liknande trådar

Foder&Strö Jag tror alla med lättfödda hästar är bekanta med problematiken: årets hö kommer in med en kvot på 3-4. Hur rackarns ska man få ihop...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 778
Foder&Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
181
Foder&Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
317
Foder&Strö Hej! Jag har precis fått tillbaka analysen på mitt hösilage. Är inte jättehaj på exakta värdena hästen behöver av allting men vet ju att...
Svar
2
· Visningar
327

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2021 - del 2
  • Kattbilder #6

Hästrelaterat

Omröstningar