KWPN hingstar?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Har gått och "kärat ner mig" i en häst där jag rider (alltså inte min egen!). En KWPN valack född 2001 :love:
Han är runt 175 cm i mkh, och lätt i typ. Såpass lätt, och känslig för hjälperna, att han inte känns större än en D-ponny att rida, enligt mig :p Fina gångarter har han också. En mjuk, men ändå luftig trav, och en stooor härlig galopp som nästan är lite "studsig"/"uppåt" i sprången och med mycket tryck bakifrån.
Vet inte om man får skriva stuterinamn här, men enligt uppgift ska herren vara uppfödd på ett stort, mycket känt stuteri på tre bokstäver som börjar på V. Enligt uppgift ska han vad jag förstått även gått motsvarande ungefär LA-MsvB hoppning i Holland, innan han kom hit.
Hans stam är E: Navarone (- Jus de Pomme) U: Laloma UE: Goodtimes (- Nimmerdor).
Trots att han verkar vara avlad som tävlingshäst så är han absolut inte den där nerviga, stressade typen, utan snäll som ett lamm och lugn som en filbunke :D

Men, till mina frågor/funderingar:
- Någon som vet någonting mer om hingstarna Navarone, Good Times och Jus de Pomme? Psyke? Hopp/dressyr? Meriter?
Antingen söker jag dåligt, eller så finns det inte så mycket info om ovanstående på nätet :down:
Därav så kanske ni Buke-experter vet mer?
(Nimmerdor vet jag redan vem han var, en av världens bästa/finaste hopphingstar).
- Om man tittar på stammen så är alla hästar mellan 160-170 cm. Hur blev han då 175 cm?! O_o
- Man brukar ju säga att "*valfritt land* aldrig släpper iväg sina bästa hästar utomlands" när man pratar om importhästar. Hur hamnade då han i Sverige?! :cautious: Jag betvivlar absolut inte att uppgifterna stämmer, och någon skadehistorik har han mig veterligen inte. Eller är det helt enkelt så att i Holland i allmänhet, och på det här stuteriet i synnerhet, är inte LA-MsvB hoppning så "superspeciellt"/jättebra?
 
Navarone är e Jus de pomme och är hans enda godkända son, han har tävlat 140 hoppning och GP dressyr, en trevlig allround hingst alltså.
Goodtimes är e Nimmerdor. Goodtimes är väl använd i Holland, en mycket trevlig hingst som sägs ge lekfulla avkommor med bra rörelser, även han är en allround hingst.
Och nej det är verkligen inte bara dåliga hästar som säljs till Sverige, otroligt många av de bästa hästarna i landet är just importer, men då har de också kostat en slant förstås, bra hästar kostar oavsett ursprungsland.
Ang hästens mankhöjd så beror det ju på vad sto och hingst lämnar också, bara för att stoet är litet så kan hon fortfarande lämna stora avkommor överlag:)
 
Tack för alla svar! :)
Jag sökte nog trotts allt lite dåligt, haha...
Men jätteintressant information! Hade nästan det lite på lut att åtminstone någon hingst skulle vara allround, då hästen i fråga är väldigt så...
Och @em-pirre Han var nog 169 cm någon gång för länge sedan när han mättes i Holland ;)
 
Enligt uppgifter skall han ha tävlat 1.20 m i hoppning. Även vara 169 cm. Hittar inte uppgifter om att han har tävlat i dressyr. VDL föder upp hundratals föl om året, många av dem säljs vidare till bl.a. Sverige. Det är bara de bästa som de möjligtvis behåller för att se vad de blir av. Visst säljer de även topphästar, men då pratar vi om de stora summorna. :)
 
@rostad Jo att han tävlat 1,20 har jag sett tidigare. Dock är han inte 169 cm, som jag skrev ovan ;)
Aha! Det förklarar ju hur han kunde komma hit! Trodde de sparade alla som gick mer än typ LA i någon gren :p
 

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 193
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 434
Senast: Görel
·
Avel Som vissa av er kanske kommer ihåg så hade jag ute en tråd innan där jag ville ha tips om hingst till mina ston..... Iallafall så...
2
Svar
34
· Visningar
3 229
Senast: Behati
·
J
Avel Har ett sto som jag inte vet vad för hingst jag ska välja nästa år. Hon kommer i från Holland och är efter Amulet som lämnat svårklass...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: Contender
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp