Ky Rotary och Pessoa Magic

Nomina

Trådstartare
Jag är väldigt nyfiken på båda betten i rubriken och skulle vilja veta lite mer om folks erfarenheter av betten. Det är främst det smala 2-delade Pessoa Magic bettet och det 3-delade Ky Rotary muffbettet jag själv är intresserad av, men även erfarenheter av övriga modeller tas tacksamt emot :)

Om någon har provat båda betten så vill jag självklart gärna ha lite jämförande reflektioner :D
 
Sv: Ky Rotary och Pessoa Magic

Jag har ett Pessoa Magic System 2-delat med lösa ringar. Redan innan jag köpte detta bett hade jag listat ut att min häst ville ha tvådelade bett som inte gick att vika så mycket så när jag upptäckte det så kändes det som att någon äntligen kommit på min lösning :p

Min häst lärde sig dock knapra på bettet med det bettet, och gör nu så även på hans vanliga (med home made ditsvetsad låsning), vilket han inte gjorde innan. Lite trist och jag hoppas kanske kunna vänja honom av med det på hans vanliga bett.

I ridningen är han dock som en helt annan häst på dessa två betten. Det går inte att jämföra! Allt annat är bara skarpat och äckligt i hans ögon verkar det som, han blir spänd och växlar mellan att försöka göra sig fri eller krulla ihop sig och man har noll inverkan. Ihopkoppling = - 100% typ ;)
 
Sv: Ky Rotary och Pessoa Magic

Tack så mycket!
Du råkar inte ha provat Bomber bettet som också är 2-delat med låsning? Jag hittade det efter att jag skapat tråden och blev nyfiken på det också. Andra som vet något om detta får också gärna dela med sig :)
 
Sv: Ky Rotary och Pessoa Magic

Jag har ett Ky Rotary tvådelat tränsbett. Enda tvådelade jag rider med och jag gillar det. Har haft det på olika hästar i perioder men tycker spontant att de flesta accepterar det bra.

Ky Rotary betten låser sig ju inte som Pessoas (red på ett Pessoa Magic för några år sedan när jag tränade en häst åt någon) men kulan gör dem ledade på ett annat sätt än vanliga bett. Så vill du ha ett bett som låser sig så ska du nog inte satsa på Ky Rotary.
 
Sv: Ky Rotary och Pessoa Magic

Nej, att det inte låser sig vet jag :)
Jag vet inte alls vad för bett min häst behöver ännu, eftersom inridningen bara är påbörjad (bara skrittat med ryttare) och jag bara har provat ett enda bett ("vanligt" 3-delat eggbett).

Jag undersöker bara lite möjligheter nu, vad som kan vara värt att prova i stort sett :) Tycker alla bett som jag (och ni) nämnt verkar ha en väl genomtänkt konstruktion, så det är väl största anledningen att jag är nyfiken på just dessa betten. Sen finns det självklart fler alternativ, men dessa är de som jag faktiskt vet minst om :D
 
Sv: Ky Rotary och Pessoa Magic

Lånar min egen knapp :D

Förresten så får ni gärna ge mig lite andra förslag på bett med lite annorlunda konstruktion! :) Enbart tränsbett. Har blivit sjukligt intresserad av bett det senaste :rofl:
 
Sv: Ky Rotary och Pessoa Magic

Nej, tänkte först köpa Bomberbettet som komplement till Pessoat (vill ha fasta ringar och två olika bett helst för att slippa byta mellan tränsen hela tiden) men min kära pv tyckte det var plättlätt gjort att svetsa dit en låsning på hästens favoritbett så sagt o gjort :)
 
Sv: Ky Rotary och Pessoa Magic

Neue shule (?) har endel mer ergonomiskt utformade om jag inte minns fel.

Jag tycker nu sedan min kräsna pålle att alla vanliga bett ser helt horribla ut att sätta i en häst mun, raka och med stora leder "överallt" :p
 
Sv: Ky Rotary och Pessoa Magic

Ja, de var intressanta! Ska titta lite närmare på.

Jag själv har aldrig haft häst som varit direkt kräsen med bett, förutom min arab, men hon fungerar inte på något bett alls så det blir bettlöst. Men oavsett om hästen är kräsen eller ej så känns det ju bra att ha ett "bra" bett, jag tror att ni förstår :D
 
Sv: Ky Rotary och Pessoa Magic

Jag har bara klämt på ett par Rotary-bett i butiken, och slogs av hur vassa kanterna var runt vissa leder. :crazy:

Så mitt tips är att köpa i butik och känna NOGA på bettet innan du köper, om det ens finns något som inte är vasst. Inget av de två- och tredelade som hängde i den butiken hade jag godkänt, men så hade de inte jättemånga exemplar iofs.
 
Sv: Ky Rotary och Pessoa Magic

Det problemet har jag aldrig haft, vi hade många Rotary-bett där jag jobbade i Tyskland eftersom en av ryttarna där var "reklamansikte" åt dem. Alla kanter runt kulorna var fint rundade "inåt" som de ska se ut.
 
Sv: Ky Rotary och Pessoa Magic

Det ska jag absolut kolla ifall det nu slutar med ett sådant :) Tänkte försöka låna hem lite olika bett och rida på dem också, det brukar min lokala hästsportaffär tycka är okej :) så jag får känna efter noggrant :)
 
Sv: Ky Rotary och Pessoa Magic

Å, nån med gedigen erfarenhet av rotary! Vet du hur tjocka de tredelade muffbeten är? 16 mm, 14 mm? Läste någonstanns 19 mm men det måste väl vara fel? Låter ju förfärligt mycket!
 
Sv: Ky Rotary och Pessoa Magic

Jag har ett 3-delat muff och inte 17 är de 19 mm i alla fall, men kan inte säga hur tjockt utan att mäta...
 
Sv: Ky Rotary och Pessoa Magic

Vore jätte jätte snällt om du orkade mäta!

För övrigt något jag alltid undrat över. Varför skriver aldrig Websidor ut tjockleken på bett? För mig är det ju lika viktigt som längden. HUr ett bett passar har ju inte bara att göra med storleken på ett håll! Jaja...
 
Sv: Ky Rotary och Pessoa Magic

Jag tycker att webbsidor i regel brukar skriva ut tjockleken på betten :o Men det kanske bara är jag som kollat på "rätt" sidor. :rofl:
 
Sv: Ky Rotary och Pessoa Magic

Jag kan mäta, men det tar ett par dagar innan jag kan (hoppas jag kommer ihåg!).

Tycker det är väldigt blandat hur tjocklekarna deklareras, men generellt borde det ju alltid stå är min åsikt också!
 
Sv: Ky Rotary och Pessoa Magic

Jag har ett Pessoa, närmare bestämt eggbettsbridongen. Min häst trivs allra bäst på sin tredelade sprengerbridong men jag vill gärna variera bett för munnens skull. Har tidigare försökt med ett enkelt rakt eggbett men det gillar hon inte riktigt. Det går att skritta ut eller longera med det men hon gillar inte trycket på tungan. Pessoabettet däremot går utmärkt. Det är ingen större skillnad mot att rida på det vanliga tredelade och det är ett fint betyg!

Tyvärr är det dock lite för stort eftersom jag köpte12.5 och hoppades på att det skulle funka eftersom 11.5 inte längre tillverkas. Det är inte superstort, det skiljer nog inte en hel cm mellan sprenger och pessoa men det är inte optimalt. Har det mest när vi rider ut.
 
Sv: Ky Rotary och Pessoa Magic

Okej! :)
Det är ju också lite av ett problem för mig, alla bett tillverkas inte i hästens storlek. 10,5 eller 11,5 ska han ha, lite beroende på vad det är för bett. Större skulle aldrig fungera. Men jag tror faktiskt att jag satsar på ett Bomber bett när det blir dags, ett 2-delat med låsning. :) Fungerar det inte optimalt så testar jag lite andra varianter, men jag hoppas ju självklart på att det ska fungera :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 173
Senast: Ridinglady
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 042
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 898
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 649
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp