Kyckling eller lax i torrfoder? Vad är bäst?

eldkyss

Trådstartare
När det kommer till valpfoder. Valpen tål båda smakerna men funderar på vad är mest hälsosamt för en hund? Är det kyckling eller är de lax? Eller ska man kombinera båda?
 
Jag ger inte lax om den inte är viltfångad pga höga halten antibiotika i odlad lax.
 
Någon form av viltfoder istället?
Jag väljer svenskt foder med svenskt kött som innehåll som passar hundens behov. Gärna från ekologiskt uppfödda djur men iallafall att svensk djurlagstiftning har varit gällande under deras uppväxt och där produktionen iallafall är någorlunda hållbar. Jag skulle inte köpa ett foder där djuren proppats i antibiotika eller där djuren verkligen far illa under sin korta tid på jorden vilket alldeles för många länders djur får/gör. I andra hand kommer närproducerat foder med förhoppningen att centrallagret inte ligger i en helt annan del av landet (eller utomlands!) och att jag på så sätt kan bidra till mindre transporter. Jag vill inte heller ha en massa onödigt i fodret utan så rent som möjligt.

Handlar det om allergier eller sjukdomar kan man såklart behöva välja ett annat foder, tillfälligt eller hela hundens liv, som inte har ovanstående kriterier men finns valmöjligheten så tycker jag att ovanstående känns rätt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 625
Senast: Dentaku
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 373
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej på er! Funderar på att låta hundarna få äta färskfoder blandat med torrfoder ( delar hundarna med föräldrarna och de vill ej ge...
2
Svar
21
· Visningar
2 545
Senast: Pilot
·
Hundhälsa I förrgår tog jag bort vår 11-åriga hund, hemmaavlivning. Vi har även en 6mån valp av samma ras, som även var med hemma vid...
Svar
7
· Visningar
845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Förskoletid som timvik
  • Vad läser du just nu?
  • Slipa ner ett IKEA bord

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp