Kyckling i ugn - varför bröstet upp?

Ramona

Trådstartare
I alla recept står det att kycklingen ska stekas i ugnen med bröstet upp. Varför? Varför ska kycklingen eller kalkonen eller vad för fågel man än steker i ugnen stekas med bröstet upp?
 
Tänker samma fast tvärt om. Att det bränns om den andra sidan är uppåt. Kanske också att saft/fett hellre ska rinna ned på de delarna. Men vet inte alls om det är så...
 
Jag har alltid tänkt att det är för att det är där det mesta av köttet är och att det ska vara uppåt mot värmen så det blir klart. Men jag kan ha fel.
Men spelar det någon roll i moderna varmluftsugnar? Och är det tiden man vill åt helt enkelt? Att det ska gå fortare.
 
Men spelar det någon roll i moderna varmluftsugnar? Och är det tiden man vill åt helt enkelt? Att det ska gå fortare.
Hur många av recepten är skrivna anpassade för moderna varmluftsugnar?
125 grader var länge en vanlig gräddningstemperatur på massor med saker - för det var vad man oftast översatte till när recept för vedspis skulle gå att använda i elspisar. ;)
 
Jag brukar fläka hel kyckling, d.v.s. klyva längs ryggraden och sen fläka ut den på ungsplåten, tycker det blir bäst stekyta då, och nej, den bli inte torr för att man gör så
 
Jag tror det har att göra med hanteringen av kycklingen när den är färdigstekt. Det är enkelt att dela den genom bröstet.
 

Liknande trådar

Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
705
Senast: Luzzan
·
Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
5 814
Mat Hej buke! Jag har alltid lagat mat i teflonpannor innan men har numera både kolstålspanna, gjutjärnspanna och gjutjärnsgryta i min ägo...
2
Svar
31
· Visningar
1 177
Senast: co-SMAD4
·
Mat Ibland när man läser recept står det inte om ugnstemperaturen avser varmluftsugn eller ugn med över- och undervärme. Fram tills min nya...
Svar
11
· Visningar
1 136
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp