kyla benen efter träning

Eurydome

Trådstartare
När jag var aktiv inom ridsporten för 20 år sedan var det en del av rutinen att spola tävlingshästarnas ben med kallt vatten eller lägga på kyllera efter lite tuffare pass.

Jag löptränar ganska mycket och funderade på ifall det var bra att kyla mina egna ben efter att jag tränat. Hittade den här studien: https://www.idrottsforskning.se/kyla-forsamrar-aterhamtningen/

I studien konstateras att kyla försämrar återhämtningen istället för att förbättra den och att man istället ska värma upp musklerna efter ett pass.

Jag tyckte att det var väldigt intressant att studiens resultat skiljer sig så mycket från hur man "alltid" gjorde med hästarna på min tid.

Någon som har några tankar kring detta? Finns det vetenskapligt stöd för att det ska vara bra att spola hästens ben med kallt vatten eller är det något man gör av gammal vana? Man kanske inte ens gör så fortfarande.
 
När jag var aktiv inom ridsporten för 20 år sedan var det en del av rutinen att spola tävlingshästarnas ben med kallt vatten eller lägga på kyllera efter lite tuffare pass.

Jag löptränar ganska mycket och funderade på ifall det var bra att kyla mina egna ben efter att jag tränat. Hittade den här studien: https://www.idrottsforskning.se/kyla-forsamrar-aterhamtningen/

I studien konstateras att kyla försämrar återhämtningen istället för att förbättra den och att man istället ska värma upp musklerna efter ett pass.

Jag tyckte att det var väldigt intressant att studiens resultat skiljer sig så mycket från hur man "alltid" gjorde med hästarna på min tid.

Någon som har några tankar kring detta? Finns det vetenskapligt stöd för att det ska vara bra att spola hästens ben med kallt vatten eller är det något man gör av gammal vana? Man kanske inte ens gör så fortfarande.
Är det inte senorna vi kyler?
 
Ja kanske? Men detsamma borde väl gälla för människor också. Vi har väl också senor i benen.

Studien verkar i och för sig bara syfta på muskelåterhämtningen och inte andra ev. positiva effekter av kylning.
Vi har ju väldigt mycket små och stora muskler i benen, hästarna har ju mest bara senor från karpalled/has och neråt.

Det känns osannolikt att veterinärer skulle rekommendera kylning av ben om det inte fanns positiva effekter av det som översteg eventuella negativa effekter.
 
Ja kanske? Men detsamma borde väl gälla för människor också. Vi har väl också senor i benen.

Studien verkar i och för sig bara syfta på muskelåterhämtningen och inte andra ev. positiva effekter av kylning.
Hästens ben nedanför carpus respektive hasen har inte muskler utan enbart senor. Människan har muskler i "hela" benen, även om vi såklart har senor också. Dock funkar det ju inte alls på oss att kyla enbart senorna.

Om jag förstått saken rätt så har det iaf gjorts studier som visar att det inte är bra för hästarnas senor att bli för varma, att de lättare får skador då. Men det tror jag var mest relaterat till benskydd och lindor under träning.
 
Vi har ju väldigt mycket små och stora muskler i benen, hästarna har ju mest bara senor från karpalled/has och neråt.

Det känns osannolikt att veterinärer skulle rekommendera kylning av ben om det inte fanns positiva effekter av det som översteg eventuella negativa effekter.
Ja så är det ju.

Och det var exempelvis det jag funderade lite på, ifall veterinärer brukade rekommendera det eller om det bara var gammal vana. Som sagt, längesen jag var aktiv.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 14 årig valack med en senskada som i veckan bedömdes som utläkt(han ådrog sig skadan i maj förra året så allt har tagit sin...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Sirap
·
Utrustning Vilket är det optimala sättet att kyla hästens ben efter ridning? I dagsläget använder jag slangen om jag vill kyla nån gång men pallar...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 727
Senast: Efwa
·
Hästvård Hur ofta och med vad kyler ni era hästars ben? Sommartid och på hemmaplan använder jag vattenslangen efter ridning för att kyla bnen...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: Centaur
·
N
Hästvård Hoppas tråden hamnar rätt nu. Hur ska jag behandla hästen efter riktigt hårda pass, alltså muskelmässigt. Tänker speciellt nu på...
Svar
5
· Visningar
1 667
Senast: fälttävlansnörd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp