Kyla benen eller liniment?

clara123

Trådstartare
I vårat ridhus är underlaget väldigt tungt och ojämnt. Ibland rider man i lite uppförsbacke och ibland i lite nerförsbacke + tungt underlag. Såklart försöker vi va så lite i ridhuset som det bara går (vi har fina paddockar osv) men under vintern när det är svårt att t.ex hoppa i padocken (rida där över huvud taget) så blir de några pass där inne i veckan. Jag har innan kylt benen med coldgel efter passen för att förhindra överansträngning osv men är det kanske liniment man borde ta istället?
🤨
Vad är skillnaden egentligen? Hade ni struntat i att ta på något över huvud taget på en 11 åring som ändå vart fräsch den biten av hans liv som vi vet (efter han importerades)?
 
Jag är inte säker på att det gör så stor skillnad när man ridit på dåligt underlag, men kyla med vatten eller någon form av isdamasker lär iaf vara mer effektivt än liniment.

Bäst vore att byta stall!
 
Tror inte att något av det hjälper när underlaget är så dåligt. Hade inte ridit på det alls - inte värt risken.
 
Ska du kyla så kallt vatten gärna så mycket som upp till 20 minuter för att få bäst effekt. Står alltid och spolar min som haft senskada efter alla tyngre jobb. Helst använder jag vatten om de finns och i nödfall använder jag isbalsam.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 603
Senast: Tofs
·
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
25 943
Senast: Sirap
·
  • Omröstning
Hästmänniskan Hej! Hoppas ni orkar läsa mitt långa inlägg men behöver verkligen ERAN hjälp! Jag har för ca 7 månader sen köpt min första häst, jag...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 881
Senast: Iszka
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 653
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp