Kyla benen

Marlan

Trådstartare
Hur ofta och med vad kyler ni era hästars ben?

Sommartid och på hemmaplan använder jag vattenslangen efter ridning för att kyla bnen. Men när man är iväg på träningar och tävlingar kan det ibland vara svårt att få tillgång till kallt vatten direkt. Även vintertid när det fryser är inte vattenkylning optimalt.

Vad är bäst att använda då?
Kyldamasker? Vilka och varför?
Kyllera eller andra kylande geler?

Beräta hur ni gör och varför :laugh:
 
Sv: Kyla benen

Kylgel året runt! Kyler bra och lätt att ta på! Brukar själv använda plasthandskar men det är bara för att slippa kladdet! :)
 
Sv: Kyla benen

kl

Jag skrittar av ordentligt och har aldrig nånsin kylt av hästarnas ben efter ett ridpass.
Aldrig haft en halt häst lr dylikt;)
 
Sv: Kyla benen

Kyler med vatten hemma tid vid plusgrader, är det snö och de ska gå ut så blir det ju kylning och annars använder jag mig mestadels av kyllera och i princip alltid lera på tävling. Har testat isspray en sväng nu och det kyler bra på mig(super om man har solbränna!) men jag föredrar leran.
 
Sv: Kyla benen

Jag kyler aldrig benen på min häst. Rider man på bra underlag och inte hoppar höga hinder kan jag inte se varför man skulle behöva göra det. Min häst går dessutom mer än de flesta hästar gör. Det är underlaget som är a och o, det är absolut nödvändigt att rida sin häst på ett bra underlag om man skall kunna rida fullt ut. Tror inte att någon kyla i hela världen kan kompensera ett taskigt underlag.
 
Sv: Kyla benen

Det beror ju på vad man klassar som bra underlag, min tävlar på väldigt varierande underlag och måste därför även tränas på det vilket blir både det ena och det andra, anpassad tempo självklart men eftersom han travar på bla asfalt på tävling så måste han ju gå på hårda underlag hemma. Var inne och ULade en sena för några veckor sen(han slog på sig i hagen men tack och lov ingen skada) och fick väldigt mkt beröm för sina senor som hade väldigt bra densitet.

Kyla kan inte kompensera dålig ridning men minska risken för att små skador blir större, mindre påslag exempelvis. Jag vill förebygga det som går och min häst blir både masserad, stretchad, linimentad, skodd, inklädd i BoT allt för att förebygga.

Kan ju lägg till att det är en distanshäst så han går ju en del;)
 
Sv: Kyla benen

Det är en viss skillnad på en distanshäst och en dressyrhäst... :D Min går bara hemma på ett jättebra underlag så jag behöver inte tänka på samma sätt som du :)
 
Sv: Kyla benen

Jag använder Cool on track överlägset, billigt men det e 96timmars karens så på tävling använder jag kylgele. kyler efter snabbjobben.
 
Sv: Kyla benen

Kyler väldigt sällan pga att jag inte rider så hårda pass. Men när jag väl kyler använder jag isspray. Lätt att bara spraya på, sommar som vintertid. Skulle vilja köpa kylpaddar.
 
Sv: Kyla benen

Använder vanlig kyllera efter hårda pass (hopp eller terräng eller om det har varit dåligt underlag). Om jag är riktigt stadd vid kassa och den finns i affären kör jag "Icetight" som jag tycker håller bra. På sommaren kan jag kyla med kallt vatten i stället.

Tips! Släng inte fodersäckar. Ta innersäcken (alltså inte den delen med tryck på, utan den bruna) och klipp i bitar som är lika stora som en vanlig benpad. När du är på tävling, lägg på lera som vanligt, blöt säckbitarna i vatten och linda runt benet innan du lägger på vanlig pad och lindar. Säckbitarna gör dels att du inte kladdar ner dina vanliga paddar och dels att leran håller sig blöt = kyler längre.
 
Sv: Kyla benen

Jag kyler aldrig en frisk häst. Måste man kyla benen efter träningen så tränar man för hårt för vad just den hästen klarar av.

Jag kyler endast vid skada/misstänkt skada, och då använder jag cold packs (såna med gele som man har i frysen) och/eller is. Kyler då mer eller mindre oavbrutet, dvs byter när de blivit varma. Sen har jag på AMC isspray innan jag lägger mig. Den är effektiv och bra och blistrar ej (vilket många kylgeler tyvärr gör).

Vattenfyllda damasker/spolning/kyllera ger oftast så dålig kyleffekt att man förmodligen lika gärna kan låta bli. Det måste vara iskallt om det skall göra någon nytta. Tänk på hur köldtålig en hästs ben är, de kan stå i -20 grader och snö utan att förfrysa benen. För att inte tala om allt vatten och tid man slösar genom att kyla varje ben i 20 minuter!
 

Liknande trådar

Hästvård När jag var aktiv inom ridsporten för 20 år sedan var det en del av rutinen att spola tävlingshästarnas ben med kallt vatten eller lägga...
Svar
6
· Visningar
966
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jag har en 14 årig valack med en senskada som i veckan bedömdes som utläkt(han ådrog sig skadan i maj förra året så allt har tagit sin...
Svar
1
· Visningar
465
Senast: Sirap
·
Utrustning Vilket är det optimala sättet att kyla hästens ben efter ridning? I dagsläget använder jag slangen om jag vill kyla nån gång men pallar...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 759
Senast: Efwa
·
Utrustning Hej! Vad kan ni rekommendera för kyldamasker/kylprodukter? Min veterinär rekommenderar Ice Vibe från HW, men de är så jäkla dyra. Har...
Svar
12
· Visningar
3 350
Senast: Nple
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp