Kyla ned benen?

S

Salome

När gör ni det? Det är väl inte så bra att göra under vinterhalvåret? Hur gör ni det? Med kallare vatten och svamp? Visst stämmer det att man aldrig ska svampa av hästens rygg med kallt vatten utan använda ljummet vatten?
 
Om det är 25 grader varmt och man har ridit och sen svampar av hästen med kallt vatten så tycker ju hästarna att det är skönt så då kan det väl inte vara nåt fel? Då krävs det nog väldigt mycket innan musklerna blir nerkylda! Men på vintern brukar jag i princip aldrig svampa av och det beror på att det är kallt i stallet. Kylning av benen skulle jag bara göra om hästen stod i ett varmstall på vintern, men jag har ingen häst som behöver få benen nerkylda så...
 
jag brukar inte behöva kyla benen men om jag skulle behöva det använder jag kyldamsker.....
kallt vatten ska man ha från knäna och neråt ovanför knäna är det ljummet som gäller.
sen om det är sommar och varmt brukar jag spola av henne allt från mig! :bump:
 
Jag spolar självklart inte benen när det är kallt (då skulle ju stallplanen bli en skridskobana!!), men jag använder kylgele efter hårda pass.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har en häst som har börjat få svamp i strålen. Blev rekommenderard att behandla det med TrushEnder eller väteperoxidlösning. Köpte...
Svar
7
· Visningar
764
Senast: Roheryn
·
Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
933
Senast: inaa
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 188
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Fick råd av veterinär att kyla hästens svullna och varma ben. Dels med vatten, dels med kylbalsam och linda till natten.Dumt nog tänkte...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp