Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

kyla och värme?

G

Getaway_hon

På en häst som jag red tidigare kylde vi benen och sen lindade med fleecelindor över natten ett tag. Ibland isbalsam istället för att kyla med vatten innan. Men jag kommer inte ihåg exakt hur vi gjorde med isbalsamet... Har inte riktigt samma möjlighet till att spola min pållas ben med vatten nu och funderade lite över hur vi gjorde med isbalsamet förut på den andra hästen. Hur ska man använda det? Ska man ha på det, och sen tvätta/torka bort det innan lindning, eller bara linda efteråt/över...?
Förklara någon? :bow:

på flaskan till isbalsamet som vi har står det att man inte ska linda på minst 15 minuter eller 60 minuter... kommer inte ihåg vilket, men jag tror det var antingen en kvart eller en timma.

G

Getaway_hon

Ok. tack för svaren.
Antar att det är bäst att spola bara med vatten om man ska linda efteråt..?
Vilket ger bäst effekt, t.ex. efter träning, att bara linda, bara spola, eller både spola och linda? :confused:

Efter måttlig träning brukar jag ev spola av benen om dom är leriga och/eller svettiga o sedan linda. Vid hårdare arbete använder jag BlueLotion o lindar sedan.

Även vatten kan blistra, så linda inte en häst med blöta ben... :)

Jag brukar, när mina hästar gått jobb, kyla direkt med isbalsam (detta är på förmiddagen) sedan linda på kvällen.. :banana:

S

sova

Jag grejar faktiskt ytterst sällan med liniment/lindor. Om hästen får gallor dagen efter ser jag det som en varningssignal att hästen kanske gick för hårt dagen före. Skrittar av ordentligt istället.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6468 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
1 555
Hästvård Hästen min kom in för 3 dagar sedan och var svullen samt skollhet på hö bak från ballarna upp till hasen. Han ville gärna inte stödja på...
Svar
18
· Visningar
3 092
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som sagt - min första föreställning om att jag skulle vara tillbaks på jobbet bara några dagar efter att jag hade brutit armen har jag...
Svar
0
· Visningar
122
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vaccinerade mot Covid-19
  • Skriva av sig
  • Vi som pluggar del VII

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2021
  • Rädda en skatunge