kyla och vatten och sånt..

Lavinia

Trådstartare
Hej Alla!
Hur löser ni det där med vatten på vintern. Jag tänker väl mest på er med hästar i utebox/på lösdrift. Hur förhindrar ni att vattnet fryser? I stallet fryser ju vattnet redan vid nån ynka minusgrad, och hade det inte gjort det hade ju pållan kunnat ha öppen dörr året runt. Vet nån om det finns typ som doppvärmare till akvarier, fast till vattenhinkar.. Hur får ni vattnet att funka vintertid alltså?
/ Lavinia
 
bära vattenhinkar flera gånger per dag löser jag mitt vattenproblem med...annars om man har vattenuppståndare ute så kan man ordna med en värmekabel också....
 
Jag har kallstall. Minus 25 där långa perioder på vintern.

Jag har vatten i hinkar. Jag har provat mig fram till EXAKT den vattentemperatur som gör att det tar längst tid innan det fryser (för kallt eller för varmt så fryser det fortare). Och så får man böra hinkar flera gånger om dagen.

Dock så packar jag rejält med halm eller spån runt hinkarna. I princip gräver ner dem. Då tar det betydligt längre tid innan det fryser. Så sålänge utetemperaturen är över minus 10 så blir det bara tunn isskorpa på hinkarna som hästarna lätt trycker sönder med mulen.

Ute serveras det vatten ur hink vid lunch, resten av tiden får de vara utan ute (går ute mellan 8 - 16 som kortast, går de ute längre får de vatten två ggr ute. Inne har de alltid vatten)

Det FINNS doppvärmare men man ska INTE använda dem permanent så, får du kortslutning elektrifierar du vattnet med 220 volt, och det på en hästmule är inte så bra. Däremot finns det frostskyddade vattensystem, både elvattenkoppar och även mer åt hinkhållet som håller vattnet frostfritt. De är dock tyvärr dyyyyra.
 
Hej
Jag ger de ljummet vatten och hästarna bara älskar det.
Det tar längre tid för det att frysa då.
 
hej!

Hästar vill ju helst dricka tempererat, läste nånstans om ett stall med tempererat vatten. Hur får man det, nån som vet? Bära vattenhinkar är ju ett alternativ, men det innebär släpa ca 300 m från huset(som inte är mitt, utan det finkar bara när ägaren är hemma). Bära är ju vad de har gjort här innan, men jag tänker lite på ryggar och så också../ Lavinia
 
Vill du inte bära hinkarna utan tänker på ryggen kan du ju alltid köra dem i en skottkärra, så löser jag problemet. Sen som någon skrev halm och spån runt hinken. Har även någon gång provat att ställa allt i en sån där mjuk kylväska. Fick för mig att den skulle hålla värmen men det funkade inte så bra :-)
 
Köp 25-liters plastdunkar (odal har bla, Överskottsbolaget brukar också ha). Sen kör du dem i skottkärra, med säckkärra eller när det är snö drar dem på PULKA.

Så gör jag, som får bära vatten varje dag (inget rinnande vatten i stallet)

Annars finns det som sagt elvattenkoppar som kan hålla vattnet tempererat. Eller att man värmer vattnet i ledningarna till vattenkopp/hink

Sen, hur ofta får egentligen vildhästar tempererat vatten? *s*

Mina dricker oavsett om det är kallt, varmt eller tempererat, men tempererat vatten (exakt rätt temperatur, aningens kallare än fingervarmt) fryser långsammast.
 
Vi har ett lösdriftstall som hästarna kan gå in i ( 30 kvadratm.) och där sitter en eluppvärmd vattenkopp. Det är jätteskönt! Problemet är bara att jag har två hagar så de andra måste jag bära till, har stora tunnor och plockar bort isen med spade varje dag + fyller på hett vatten så allt blir ljummet. Dock vill hästarna helst dricka det heta vattnet som jag bär ut i hinkar. Te liksom, fast de får de inte.... Skållade mular är inget bra recept till kokboken....
I stallet är det samma procedur, ljummet vatten till hinkarna. Visst kan jag sätta in vattenkoppar där med, fast jag vill ju ha koll på hur mkt de dricker.
 
Var det inte någon förra vintern som hade en idé :idea: om 12 volt värmesits i en vatten bytta och sedan en bytta innanför den med vattnet i?? :confused:
Hur gick det projektet?
Någon som känner igen idén?
Det vore intressant att veta eftersom vintern är ett bekymmer... :(
Need input :banana:
Lena
 
Hittadet en variant som Moniq har kommit på;

"Har nu gjort en uppvärmbar vattenbalja till henne. Tog en 90-100-liters rund plastbalja, lindade en värmekabel (24-meter självbegränsande färdig värmekabel med stickpropp) tätt runt baljan, uppifrån och ner och tejpade fast med silvertejp. Tryckte ner alltihop i en likadan balja så hästarna inte kommer åt kabeln och att det blir en isolerande luftspalt mellan baljorna. Gjorde ett hål i ytterbaljan längst ner där kablen går ut skyddad av ett kraftigt polyetenrör. Sen är det bara att ansluta kabelns stickkontakt till en anslutande ledning utanför hagen. Jordfelsbrytare använder vi förståss.
Hela kalaset går nästan på 2.000:- med 2 baljor, kabel, tejp och jordfelsbrytare. Men uppvärmda baljan blir flyttbar om man byter hage eller stall. Behövs inte baljan längre kan allt användas till annat förutom använda tejpen och ytterbaljan med hål."

Ingen dum idé!
Kan kanske vara något? :)
Lena
 
Vi har eluppvärmning både i vattenledningar och i vattenkopparna. Det är inte bara bra för hästarna utan det sparar mycket tid och minskar antalet svordomar!

Hästarna mår bättre av ljummet vatten och risken för kolik minskar.

Jag är inte 100% nöjd med den vattenkoppen vi har ute. Jag tycker vattenflödet och storleken på vattenmagasinet är för litet. Jag har tittat ut en fin vattenautomat som tex Nordpost säljer men den kostar väl nära 3000kr men förr eller senare skal jag ha en sån! Den heter Isobac tror jag och jag vet att den räcker till över 20 kor och då skall den väl klara 6 hästar. :D
 
jag är normalt sett mycket skeptisk till hemmabyggen där både orden el och vatten finns med. Visst finns det säkert händiga duktiga människor som kan göra bra saker själv men de flesta kan det nog inte.

Lägg hellre mer pengar på en riktig produkt som dessutom har rätt IP-klass. Låt sen en elektriker installera allt som rör el i och kring stallarna.
 
Jag har provat mig fram till EXAKT den vattentemperatur som gör att det tar längst tid innan det fryser (för kallt eller för varmt så fryser det fortare).

Hur blir det så?
Om jag inte kommer ihåg fysiklektionerna fel, så är nerkylningen en funktion av tiden, begynnelsetemperaturen och yttertemperaturen.
Om det är för varmt vatten, hur kan det frysa fortare?
OBS! Bara nyfiken!
 
*Häll i ljummet vatten på morgonen
*Gummiboll eller något som gör att vattnet inte fryser
*Några nävar betfor i vattnet
 
Det finns en gammal skröna som poppar upp ibland och som går ut på att varmvatten fryser snabbare än kallvatten. Jag har aldrig sett någon förklaring så det är nog en skröna just.
 
Jag satte precis in 2 uppvärma vattenkoppar (2000 kr st) i min lösdrift. Till det behövs en transformator (ca 800 kr) och sen även el uppvärmd vattenslang fram till vattenkopparna. Dyrt men värt varenda krona när jag tänker på hur de skulle vara att släpa vatten varje dag och hela tiden tänka på att vattnet kanske tar slut.
 
Vi har elkoppar till våra hästar som går på lösdrift. Detta året har vi även isolerat ledningarna lite xtra, för förra året frös de.
 
På lösdriften har vi en 1000-literstunna med vatten. Denna är isolerad och i den finns en värmeslinga.
Vattnet som tappas ut i karet är ca. 30 grader. Antingen tinar isen när jag fyller på med nytt vatten eller så byter jag ut karet och ställer in det så att isen tinar, för att inte isen ska kyla ned det nya vattnet så fort.
 
Jag har aldrig sett någon förklaring så det är nog en skröna just.
Okej, här kommer förklaringen. Jag drar den varje år vid den här tiden.

Kallt vatten innehåller gaser som far runt och håller vattnet från att frysa. Uppvärmning snabbt och/eller mycket driver gaserna ur vattnet. Som experiment för den som vill ha bevis, så kan man frysa iskuber i frysen. Frys en omgång med kallvatten direkt i från kranen och en omgång med vatten som ni kokar på spisen och låter svalna innan ni fryser in.

Och så kan ni ju titta på kuberna och berätta för mig vad ni ser. Vad är skillnaden mellan de olika iskuberna?

Bäst är att sakta värma vattnet till rumstemperatur så att gaserna stannar kvar. Detta gör man enklast genom att fylla dunkar och ställa dem på ett uppvärmt ställe. Mina står i sadelkammaren.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
963
Senast: Oknytt
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 574
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 182
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 512
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp