Kyla vs värme

lillis1222

Trådstartare
STÄNDIGT DETTA FUNDERANDE!

Såklart vill man ju ta hand om sina älsklingar på bästa sätt alltid! Behöver lite tips till våra tävlingshästar!

Blue Lotion har vi använt för att först kyla och sedan värma, med lindor över!

Vatten är ju bra MEN omöjligt att hålla på med när man är iväg och tränar tävlar!.. TIPS hur ni bäst tar hans om era älsklingars ben?!!!!

Jag har Aldrig använt ARNIKA som linement på ben, utan mer masserat med på muskler!, Kan man med fördel använda detta efter träning med bandage över? effekt???? (har fått för mig att det är värmande ? och efter träning vill man ju först ha kylande)

Jag vill verkligen hitta ett system som FUNGERAR känner jag! Både hemma och när man är iväg!!

TIPS TIPS TIPS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Sv: Kyla vs värme

Kyllera är kanonbra ! MEN inte när man har 10 hästar i stallet och inte på vintern! Behöver ngt smidigare :)
 
Sv: Kyla vs värme

Det bästa o enklaste är ordentligt uppvärmning, och lång nertrappning/avskrittning.
 
Sv: Kyla vs värme

Det håller jag med om CK , absolut! Dock går våra hästar så hårt så man gärna vill "hjälpa" dem lite extra samt förebygga...
 
Sv: Kyla vs värme

Använder kylspray efter träning, snabbt å enkelt, ibland om vi har gott om tid så använder vi kylgel (kylspray är dyrare än gel). Ibland spolar vi med kallt vatten om tiden finns. Om man vet om nån skada så efter det akuta skedet så använder vi nåt linement som vi masserar med.
 
Sv: Kyla vs värme

Enda jag vet är att andra som har sagt att man ska vara försiktig med Arnika, väldigt starkt om det används fel. Kan brännas och sånt:meh:Har ingen erfarenhet själv.
 
Sv: Kyla vs värme

I princip enda gången jag använder mig av något "extra" (förutom vid ev skada) är efter distanstävling. Då tar jag vanlig kylgel på benen efter veterinärbesiktningen. Sen när hästen har varvat ner och innan vi åker hem så lindar jag med paddar o fleecelindor.

Arnika har jag aldrig använt på ben.
 
Sv: Kyla vs värme

finns jättebra moderna kylbandage numera på marknaden om man vill kyla smidigt.... vattenslang är ´passerat om det är kyl effekt . googla ;)

arnika är ju ett light medel som knappast gör ngn djupgående effekt ffa inte kylande öht...... is-spray och dylikt är ju samma sak - inget djupgående öht.
 
Sv: Kyla vs värme

Halvt kl

De gånger man får vara lite försiktig är om benen är blöta man tar linement på och sedan lindar man. Har man otur då så kan det irritera huden.
 
Sv: Kyla vs värme

Kan du berätta lite mer ingående om Arnika - användningen?? :)
Kan man ta ppå det efter hårda träningspass fast det inte kyler? Har det sammandragande effekt på blodkärl?
 
Sv: Kyla vs värme

Jag använder Arnika Ice på mitt sto, blev så att jag fick köpa det när mitt vanliga kylbalsam var slut i affären och det gav sån bra effekt att jag fortsatte med det! :)

Jag har själv ledbesvär och svarar bra på kylande liniment och av det lilla jag får på fingrarna ger tydlig effekt även på mej även efter ordentlig avtvättning. Så jag slängde ut mina dyra jag köper via hälsokosten/apoteket och använder hästens på mej själv också..:D

Mvh Domino_s
 
Sv: Kyla vs värme

Jag skulle rekomendera Coldflex kylbandage, otroligt smidigt och enkelt att ha med sig. Har använt det på min häst på tävlingar och efter träning. Kostar dock en liten slant.
 
Sv: Kyla vs värme

Jag tror inte ett smack på kylspray och kylande liniment etc, det känns kallt på ytan men lär inte ha någon egentlig effekt inuti. 15 min m kallvatten/ben är en siffra jag hört. Ev att de kylpaddar/skydd som finns på marknaden kan funka.
 
Sv: Kyla vs värme

Håller helt med och det finns ingen chans att de tar sig ner genom vävnader etc på djupet .
 
Sv: Kyla vs värme

Jag tror inte ett smack på kylspray och kylande liniment etc, det känns kallt på ytan men lär inte ha någon egentlig effekt inuti. 15 min m kallvatten/ben är en siffra jag hört. Ev att de kylpaddar/skydd som finns på marknaden kan funka.
Nä, spray och liniment ger inte jag mycket för när det kommer till kylning. Däremot så fungerar kyldamasker och liknande bra, problemet är ju att dom flesta damasker behöver ligga och bli kalla först vilket gör det svårt att ha nytta av dom på tävlingar.

Har ett par Bequine Tendon Recovery som jag tycker är riktigt bra, speciellt nu när jag behöver ha min hästs ben så kallt som möjligt efter promenaderna, men som sagt, det är svårt på tävlingar om man inte har tillgång till att kyla ner dom först.
 
Senast ändrad:
Sv: Kyla vs värme

Tror också på kyldamasker. Frysen tills de ska användas, och tinas sakta i kylskåpskyla i frysväska på tävlingsplatsen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hello är medryttare på ett halvblod på 18 år Hur gör ni efter ett ridpass? kyler ni benen eller lägger stallbandage Vilket är bäst...
Svar
15
· Visningar
1 918
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 944
Senast: Ajda
·
Hästvård Fröken häst är känslig i ryggen och blir lätt öm i länden, av allt från en sadel som inte ligger hundra till regn året om. Jag har ägt...
Svar
2
· Visningar
2 366
Övr. Hund Hej Jag har varit och nosat på denna fråga förut i detta forum. Men jag har en Kelpie på 8 månader. Hon funkar jättebra och känns inte...
Svar
14
· Visningar
3 922
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp