Kyla vs värme

Sv: Kyla vs värme

Frysväska såklart, vad dum jag är, att jag aldrig tänkt på det. Då fungerar det ju att ha med dom på tävling också.
 
Sv: Kyla vs värme

Pratade mycket om detta med Mycket erfaren veterinär i sommras. Kyla gör du ENDAST vid akut skada. Vattenslangen. Annars är det värme som förebygger skador efter ridning. Numera efter det använder jag endast bot eller lindor/padd efter eller inget.
 
Sv: Kyla vs värme

Man värmer ALDRIG en skada man inte vet vad det är utan man kyler . Kyla är aldrig fel jmf med att värma.

Du pratar ju inte om skador ?
 
Sv: Kyla vs värme

Jag använder arnika el annat värmande efter ridning på hårt underlag. Kyler med lera eller slang efter ridning på väldigt mjukt/djupt underlag.
 
Sv: Kyla vs värme

Kyllera är kanonbra ! MEN inte när man har 10 hästar i stallet och inte på vintern! Behöver ngt smidigare :)

Vi har 22 hästar i stallet ;) (galoppstall)
Naturligtvis jobbar ju inte alla såpass hårt varje dag att de behöver lera, men det är inte ovanligt att 12 hästar snabbjobbar och därför leras.

Lera gäller ju benen. Annars har vi lite BoT- täcken osv att tillgå.
En kollega har också tillverkat en ryggvärmare, som är typ som en vetevärmare. Den är väl iofs tänkt att använda mer innan träning, men iaf.
 
Sv: Kyla vs värme

Har alltid lärt mig att kyla efter hårda pass.. blir förvirrad nu när en del skriver att man istället ska värma??????

Hur vet man lixom att hästen INTE fått en pytteskada när man rider (utan att man märkt?) .. å sedan då värmer på det är det ju farligt??
 
Sv: Kyla vs värme

Man ska aldrig värma det första man gör. Först kyler man för att minska skadan, sedan behöver hästen värmen för att blodciruklationen ska komma igång och läka skadan och minska svullnader etc.

Jag kyler alltid min hästs ben efter ansträngning för att sedan lägga på BoT paddarna, har fungerat i alla år och även det som veterinären rekomenderar.

Kyla gör man bara i det akuta skedet.
 
Sv: Kyla vs värme

Man ska aldrig värma det första man gör. Först kyler man för att minska skadan, sedan behöver hästen värmen för att blodciruklationen ska komma igång och läka skadan och minska svullnader etc.

Jag kyler alltid min hästs ben efter ansträngning för att sedan lägga på BoT paddarna, har fungerat i alla år och även det som veterinären rekomenderar.

Kyla gör man bara i det akuta skedet.

ja och som sagt ffa värmer man ALDRIG en skada man inte vet vad den är.....aldrig.
 
Sv: Kyla vs värme

Jag har Aldrig använt ARNIKA som linement på ben, utan mer masserat med på muskler!, Kan man med fördel använda detta efter träning med bandage över? effekt???? (har fått för mig att det är värmande ? och efter träning vill man ju först ha kylande)

Jag har lärt mig att man aldrig ska sätta liniment på och sedan linda benen, linimentet kan börja bränna under lindorna. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hello är medryttare på ett halvblod på 18 år Hur gör ni efter ett ridpass? kyler ni benen eller lägger stallbandage Vilket är bäst...
Svar
15
· Visningar
1 932
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 007
Senast: Ajda
·
Hästvård Fröken häst är känslig i ryggen och blir lätt öm i länden, av allt från en sadel som inte ligger hundra till regn året om. Jag har ägt...
Svar
2
· Visningar
2 386
Övr. Hund Hej Jag har varit och nosat på denna fråga förut i detta forum. Men jag har en Kelpie på 8 månader. Hon funkar jättebra och känns inte...
Svar
14
· Visningar
3 944
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp