Bukefalos 28 år!

G

Godisbiten

Nu är den så kallade " ryskakylan eller " polenkylan här:eek:, hästarna verkar
inte bry sig så mycket, de har varma vintertäcken på sig och får extra mycket
grovfoder. Det var -37 inatt. Man fryser nästan ihjäl sig på några minuter, trots varma kläder:(. En pina är det, med fryset vatten och ständiga strömavbrott:crazy: Men som tur rymmer inte hästarna. Hur upplever ni o hästarna kylan? Tar ni in hästarna eller hur gör ni? Vi har hästarna på lösdrift o så har vi kallstall, men hästarna vill hellre vara ute, de ogillar att vara inne.:(
Vi har ingen thermobar heller, ska verkligen skaffa ett. De tycker om att dricka ur hink, så vi fyller på vatten 2-3 ggr om dagen. Vi märker att hästarna är annorlunda mot varandra när det är så här kallt, de är lite småsura på varandra när de äter, hur är era hästar när det är kallt, märker ni att de är
annorlunda i sitt beteende? Vi kan inte heller rida på ett tag pga den stränga kylan, rider ni nåt eller låter ni hästarna stå? Hur gör ni med igångsättningen när hästarna fått bara stå ett tag?
 
Sv: kyla

De enda hästar som har täcken på sig hos oss är de hästar vars ägare själva fryser.;) Skämt å sido, hästarna klarar sig ypperligt i kylan och är inte så kylkänsliga som man kan tro, förutsatt att man inte berövat dom pälsen av olika skäl. Det är to m så att vi märker att hästarna är piggare än någonsin, vår gammelgubbe 26 år river igång ihagen och jagar på för att få igång lek. Av bägge våra så har endast en häst täcke på, det är vår äldsta. Det hänger mest samman med att han skulle behöva mer mat nu i kylan, men pga övriga inte vill det så får han täcke på under dagen och mer mat nattetid när han står inne. Våra hästar går ute från tidig morgon till sen kväll.

Har man inte möjligheten att öka fodret så kan täcke vara ett alternativ till vissa hästar, annars är mat en ypperlig värmekälla. Men som sagt, en islänning är byggd för att klara rätt sträng kyla och det som skulle få den på fall är bristen av mat, det händer ju inte så ofta.
 
Sv: kyla

Jag har inte ridit på typ en månad. Eller ja 3 veckor iaf
Pga marken som har ren tjock isgata, mina häst är broddlös och har inte heller några sulor.
Men hade nog inte ridit henne ändå, för det är på tok för kallt för att jag ska klara av det.
Tack och lov mår hon bra, och verkar inte bry sig så mycket.

Men tänkte komma igång med henne nu from imon. Kommer börja med en 20-30 min om dagen i skritt och öka på med tölt och trav.
Hon får bestämma takten också ;)
 
Sv: kyla

Våra kusar har inga täcken och dom är piggare äv vanligt och springer och äter hela dagarna!=) Snön bara yr kring dom när dom busar!=)
 
Sv: kyla

Våra går täckeslösa, och busar lite mer än vanligt.
Nu har vi haft -34 som kallast, men jag har ridit på som vanligt, rider när solen har hunnit värma en timme. De kallaste dagarna ägnar vi oss åt skrittarbete mestadels.
 
Sv: kyla

Är det inte riskabelt att ha henne broddlös på det underlaget du beskriver? Känns som risken är stor för en fläkning även fast du inte rider på henne?

kl

Mina hästar verkar inte påverkas. Vi ger de lite extra mat om det är riktigt kallt, och täcke har de endast om de är svettiga. De hästar som är klippta är klippta på det sättet att de klarar sig utan täcke.
 
Sv: kyla

Hagen är såpass stor att det inte är nån fara.
Men grusvägen utanför stallet vi måste rida på för att kunna rida att är helt oridbar pga underlaget :(
 
Sv: kyla

för hästen skull är det inge fara. de har lång strupe som gör att när luften kommer ner till lungorna är den uppvärmd.Men för oss klena människor är det faktiskt farligt att ge oss ut och springa/rida i sträng kyla.Då vi får ner iskall luft ner i lungorna och kan få lungeinflammation eller bli rikitgt förkylda!
Har hänt mig många ggr=(

Så jag rider inte i -20 och kallare kan skritta men inge annat, jag är inte hellerute och joggar=)

Täcke är guldvärt min häst är för lätt född och vill ha henne slimmad året om så mer mat är inte aktuellt.Nu är hon iof rakad så hon har ca 800g täcke på sig ute nu om dagarna öven inne i boxen då det är lika kallt där ute(utestall i en oisolerad lada)

Men en orakad häst med mkt päls klarar kalla väderlekar, jorunn får ca 1 dm tjock päls -30 grader och jag lyfte på pälsen och där under var det bra varmt=) trots att de låg isbitar på topparna på pälsen=)
 
Sv: kyla

Ååååh, -37 är KALLT!!!:eek:

Här har vi haft runt -20 som kallast, och hästarna bara ÄLSKAR det!!! :love:

Jag med, förresten!!! En riktigt smällkall vinter, och en barbackagalopp på en riktigt lurvig isis, då är lyckan fullkomlig!!!
 
Sv: kyla

Det "tradigaste" när det är riktigt kallt är att hålla vattnet isfritt så dom får i sig ordentligt. Funderar starkt på investering av thermobar nästa år. Annars bryr sig inte hästarna vad jag märkt, dom har tjocka pälsar och kan nog inte frysa:p 16-åringen blir svettig i 0-gradigt stall....:cool:
Jag rider så länge det är under - 20 och fint ute. Det är dock värre att få ungarna att vilja rida så gamlingen kan bli stående mer, men rids iaf några gånger i veckan. Just nu är det värmebölja här med -7 grader...:)
 
Sv: kyla

Vi har ju inte haft fullt så kallt som 37 minus, men våra hästar tar kylan utan problem! Jag sätter inte täcke på dem i onödan. Rider hellre lugnt så det inte blir svettiga när det är så här kallt.

Min bästa investering är thermobar och fodergrind! Jag vet att det alltid finns bra och friskt vatten och med fodergrinden får hästarna mat var 6:e timme. Ingen stress och alltid nöjda och glada hästar.
 
Sv: kyla

Batteri men vi har under två vintrar aldrig bytt... Om du är intresserad kan jag kolla märke och PMa till dig
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
33
· Visningar
3 380
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 580
Senast: Exotizc
·
Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
1 905
Senast: aramis
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 174
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp