Bukefalos 28 år!

Kylande liniment eller ej?

L

lindgreen

Kylande liniment ska enligt min ganska vaga kunskap inom området hjälpa blodkärlen att dra ihop sig lite snabbare efter motionering, och på så sätt minska förslitning? Jag har inte riktigt pluggat på så mycket i området, men filosoferar lite om man kanske skulle börja med liniment i förbyggande syfte?
Vad ser ni för för/nackdelar med det?

Pållen det gäller är en 18-årig travare med spatt. Rids inget för tillfället, men ska sättas igång på torsdag när hovis varit här. Vanlig motionering för oss är enbart skoj och bus i skogen. Skritt, trav, galopp och ibland hoppning av något enstaka hinder. Står just nu lösdrift men kommer stå installas 22.00-06.00 nästa vinter. Ute dygnet runt på sommarbete slutet av maj-september.

Vad jag märkt så verkar det mest vara hästar i hård träning som använder detta, men jag tänkte liksom bara underlätta för honom. Han har inte ont av spatten eller så, men jag förstår ju att detta sliter på benen.
Tycker ni man ska smörja in med liniment efter ridning?
Finns det några tillfällen då man smörjer in innan ridning?
 
Sv: Kylande liniment eller ej?

Jag använder liniment på min travare efter hårdare jobb (intervaller, snabbjobb) i förebyggande syfte (kyla, värma). Använder helst kallvatten men i brist på tid så blir det liniment. Brukar bandagera med liniment också.
Däremot ser jag ingen anledning att använda liniment på en fritidshäst som rids så lätt som du beskriver.
 
Sv: Kylande liniment eller ej?

Jag använder liniment på min travare efter hårdare jobb (intervaller, snabbjobb) i förebyggande syfte (kyla, värma). Använder helst kallvatten men i brist på tid så blir det liniment. Brukar bandagera med liniment också.
Däremot ser jag ingen anledning att använda liniment på en fritidshäst som rids så lätt som du beskriver.

Inte heller trots belastningarna av spatten?
Påfrestar ju en del kan jag tänka.
Vore ju överlycklig om det inte behövs, men vill vara säker :)
 
Sv: Kylande liniment eller ej?

Är han halt pga spatten? Då rider man inte. Är han ohalt så rid normalt och känn efter om det behövs nåt efteråt. Spatten är inte en belastning för benet. Ridningen kan vara det.
Jag har aldrig använt nånting till min spatt häst , varken före eller efter ridningen.
 
Sv: Kylande liniment eller ej?

Är han halt pga spatten? Då rider man inte. Är han ohalt så rid normalt och känn efter om det behövs nåt efteråt. Spatten är inte en belastning för benet. Ridningen kan vara det.
Jag har aldrig använt nånting till min spatt häst , varken före eller efter ridningen.

Nejnej för guds skull, självklart är han inte halt :O Han har haft spatten länge och märker inte av det :P Men han trampar ju snett och bygger muskler ojämnt, jag trodde det var tecken på slitage :crazy:
Hur känner man efter en ridning om hästen behöver liniment då?
Känna efter jämn värme eller så?
 
Sv: Kylande liniment eller ej?

Så länge hästen inte visar tecken på problem, dvs hälta, värme, stelhet, gallor osv. tycker jag inte man ska hålla på i onödan. Särskilt inte efter den lätta träningen.
 
Sv: Kylande liniment eller ej?

Så länge hästen inte visar tecken på problem, dvs hälta, värme, stelhet, gallor osv. tycker jag inte man ska hålla på i onödan. Särskilt inte efter den lätta träningen.

Okej tack :D Stel blir han ju när han står stilla, som i tex box. Men kommer fort igång igen :) Känns helt klart skönt att slippa hålla på och lulla med en himla massa, men samtidigt vill man göra det behagligt för gammelherrn :D
 
Sv: Kylande liniment eller ej?

Typiskt spatthäst, värmer ur efter en stund. Därför har jag min på lösdrift så blir han mindre stel.
 
Sv: Kylande liniment eller ej?

Typiskt spatthäst, värmer ur efter en stund. Därför har jag min på lösdrift så blir han mindre stel.

Jo det hade funkat om det inte vore för hans enorma viktproblem. Han har varit förjävlig (Rent ut sagt) att hålla uppe i vikt, och han ligger gärna ner ibland för att avbelasta benen, inte säkert han får den möjligheten på en lösdrift tyvärr.
 
Sv: Kylande liniment eller ej?

Vad har det med lösdrift att göra? Ligger ner gör dom överallt om dom kan. Ligger han aldrig ner på dagen i hagen?
 
Sv: Kylande liniment eller ej?

Vad har det med lösdrift att göra? Ligger ner gör dom överallt om dom kan. Ligger han aldrig ner på dagen i hagen?

Det har att göra med att på en lösdrift finns det ju som känt flertalet hästar, och det är inte alls säkert att dom från lösdriften "låter" honom ligga ner. Jag har haft en inackordering på min lösdrift som sprang fram till min pålle så fort han skulle ligga ner eller rulla sig=Han fick aldrig ligga ner och vila benen. Efter några veckor släppte jag honom i egen hage, och inte lång stund senare lägger han sig ner.

Jo precis, överallt dom kan.

Jo han ligger ner flera gånger om dagen i hagen, men nu har jag lösdriften själv med enbart mina 2 hästar, om han ska stå inackorderad kan jag inte säga till om så mkt :idea:
 
Sv: Kylande liniment eller ej?

En häst som behöver röra på sig dygnet runt bör man väl i alla fall kolla om han kan trivas på en lösdrift med andra hästar. Vi har ju ett gäng hästar på vår lösdrift och inte en enda har haft problem med att våga lägga sig.

Och lägger siug för de både i den halmade ligghallen, runt hösilagebalen eller i djupsnön...;)
 
Sv: Kylande liniment eller ej?

En häst som behöver röra på sig dygnet runt bör man väl i alla fall kolla om han kan trivas på en lösdrift med andra hästar. Vi har ju ett gäng hästar på vår lösdrift och inte en enda har haft problem med att våga lägga sig.

Och lägger siug för de både i den halmade ligghallen, runt hösilagebalen eller i djupsnön...;)

Jag insåg att mitt tidigare inlägg var långt och en aning otrevligt, så jag försöker rätta mig lite här.

Tack för ditt svar, men tråden handlar inget om hurvida hästar ligger ner i hagen. Tråden ska enbart handla om liniment hade varit en passande lösning till min häst och jag har nog kommit fram till att det inte är det för tillfället.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kylande liniment eller ej?

Effekt av liniment som gnuggas in enbart är mycket tveksam, det visar både studier och "eget förfarande".
Liminentet ska in genom päls och ligament och en hel del massa, för att djupverka. tillochmed kyl liniment som jag använt i egen experimenterande på mina egna händer, ger ett MYCKET veksamt resultat, dvs det är en mycket kort tid som det ens kyler. studier på häst visar detsamma, att det är ytterst tveksamt hur det ö.h.t har ngn effekt och går in på djupet.

att bandagera med liniment ger en annan effekt, dock värmande i första hand, men det finns ju även kyl liniment bandage.

det effektivaste är att spola benen med kallvatten - länge krävs dock för att det ska ha effekt.

i ett fall som spatt så tror jag inte det gör ett enda dyft. spatt är pålagringar och förslitning av glidleden. där gör inte ökad cirkulation i form av liniment ngn skillnad, det bästa är rörelse för hästen, såvida den inte är halt och har ont av spatten förstås.
 
Sv: Kylande liniment eller ej?

Tack så hemskt mycket för svar! :bow:
Har kommit fram till att jag låter bli det på honom,
vet du i vilka lägen det skulle kunna vara bra att smörja/gnugga in ett knä med liniment innan ridning? Har en vän som fick den rekommendationen, kommer dock inte ihåg var det var med hästens knä. Inget allvarligt iaf, det är liite svullet konstans, men hästen känner ingen smärta iaf. Tyckte bara att liniment på ett knä innan ridning gick emot det jag lärt mig, men så är jag ju som sagt inte så påläst inom området :P
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 006
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 232
Senast: Liten
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 831
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp