Bukefalos 28 år!

Kyldamasker

fraggelzebra

Trådstartare
Hej!

Vad kan ni rekommendera för kyldamasker/kylprodukter? Min veterinär rekommenderar Ice Vibe från HW, men de är så jäkla dyra. Har kikat på Finn Tacks kyldamasker, är de något att ha? Kyllera?
I dagsläget kyler jag med vattenslang, samt lindar fast såna där blå fyrkantiga grejer med gel i, som man förvarar i frysen. Funkar okej men är tidsödande och opraktiskt.

(Bakgrundshistorien för den som är intresserad är att hästen gått oskodd bak länge, och detta (stort slitage) i kombination med ny sand i hagen, gör att senskidorna vid djupa böjsenan bak blir överansträngda. Hon skall skos bak a.s.a.p. men ett stall i området har kvarka, så hovis kommer inte förrän den 20/4. Tills dess har vet beordrat kylning av ben samt att eventuell motion skall ske på fast underlag. Jobbar på att byta hage eller låta platta till den jag har med traktor.)
 
Jag har Finn-Tacks kyldamasker, de är smidiga att använda om man har en frys i eller nära till stallet. Tycker de kyler rätt bra. :up:
 
Hur länge håller de kylan, skulle du säga? Ungefär? :) Kan nog deala med stallägaren så att jag får låna hans frys ibland.

Det beror ju på väder/temperatur m.m. Jag har endast ett par, så jag brukar kyla frambenen i 20 minuter, sedan bakbenen i 20-30 minuter. Då är de fortfarande lite kalla efteråt men inte "iskalla"/frysta, och känns som att de inte kylar lika bra efter detta.
 
Det beror ju på väder/temperatur m.m. Jag har endast ett par, så jag brukar kyla frambenen i 20 minuter, sedan bakbenen i 20-30 minuter. Då är de fortfarande lite kalla efteråt men inte "iskalla"/frysta, och känns som att de inte kylar lika bra efter detta.

Tack så mycket! Sätter du dem direkt mot benet eller ska man ha nåt emellan?
 
Jag skulle oxå tipsa om boots. Har goda erfarenheter av dom på barfotahästar som av en eller annan anledning behöver lite extra skydd, det blir ju även lite större anläggningsyta för hovarna vilket ju är bra om underlaget är mjukt.
 
Jag har också finntacks kyldamasker och tycker att de är bra. Enkla att sätta på, sitter bra och är tillräckligt långa för att kyla benet ordentligt. I sommarvärme på häst med varma ben pga feber var de lätt tinade efter 20 minuters kylning och behövde in i frysen igen. Morgon och kväll då det bara var runt 15 grader varmt gick det bra att kyla två ben efter varandra innan de behövde frysas igen. De behöver minst tre timmar i frys som helt upptinade innan användning och iallafall två timmar i frys mellan kylningarna.
 
Tror endast de finns i full, men om dina ponnysar inte är jättesmå så borde det funka, du får kyla hela benet istället för endast nedra delen, bara. ;)

Köpte mina på Horze, men alla som säljer Finn-Tack borde kunna ta in dom. :)
Tack så mkt för svaret får kolla runt lite, kske kan hitta dem begagnat, vore ju ännu bättre:D;)
 
Jag köpte ett sett av Bequine Kyldamasker som man har i frysen. Dyra men sitter riktigt bra och omsluter väl. Köpte dem när min häst hade en senskada som skulle kylas. // F.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp