Kyle Rittenhouse

YorkWann

Trådstartare
Kyle Rittenhouse blev helt friad på alla åtalspunkter idag. Tankar?

Själv blir man uppgiven på USAs vapenlagar....
 
Och det parti som försöker ändra på vapenlagarna har ingen större framtid eftersom vapenlobbyn är stark i USA.... Verkar som ingen riktigt vågar/vill ta tag i ärendet.... Man kan förlora röster i kommande val....
 
Samtidigt som Nate Woods, en afro-amerikan blev avrättad för mord för att han var i samma rum som sköt mannen....
Han dömdes väl, möjligtvis oskyldigt, för att ha lurat in tre poliser i ett rum där de blev avrättade?

I Kyle Rittenhouse-fallet så verkar åklagarna ha gjort ett riktigt dåligt jobb så inget konstigt att han friades baserat på det lilla jag läst.
 
Han dömdes väl, möjligtvis oskyldigt, för att ha lurat in tre poliser i ett rum där de blev avrättade?

I Kyle Rittenhouse-fallet så verkar åklagarna ha gjort ett riktigt dåligt jobb så inget konstigt att han friades baserat på det lilla jag läst.
Nja, han fick ju också en domare som inte direkt var neutral. Hela rättegången finns filmad att se.
 
Han dömdes väl, möjligtvis oskyldigt, för att ha lurat in tre poliser i ett rum där de blev avrättade?

I Kyle Rittenhouse-fallet så verkar åklagarna ha gjort ett riktigt dåligt jobb så inget konstigt att han friades baserat på det lilla jag läst.
Nej, poliserna stormade en crackkvart där Woods och en till befann sig, (på olika våningar) Woods hade gett upp till poliserna när den andra mannen öppnade eld , när skjutningarna började lyckades Woods fly, men blev senare arresterad. De lyckades också få en jury men nästan enbart vita i en stad där majoriteten är svarta.
 
Utefter den bevisning som presenterades så verkar det helt rimligt att han blev friad. Sen så är det vidrigt att många svarta i exakt samma situation skulle ha dömts istället, men där ska man ju kräva att de ska behandlas lika, inte hojta om att en vit snubbe OCKSÅ ska dömas trots att bevisen inte styrker anklagelsen. Det hade ju bara gjort systemet ännu värre.

Det är däremot otäckt hur mycket media i USA försökt orsaka polarisering och upprörda åsikter runt fallet, och det var ju riots i Portland inatt. Vilket bara leder till ännu mer polarisering, en sån ond cirkel.

Rittenhouse verkar vara en osympatisk dumskalle, men han verkar inte heller ha begått något brott enligt amerikansk lagstiftning, och dömdes inte till något brott. Jag kan inte se problemet i det. Jag ser däremot massor med problem i hur folk med andra hudfärger behandlas i det amerikanska rättssystemet.
 
Utefter den bevisning som presenterades så verkar det helt rimligt att han blev friad. Sen så är det vidrigt att många svarta i exakt samma situation skulle ha dömts istället, men där ska man ju kräva att de ska behandlas lika, inte hojta om att en vit snubbe OCKSÅ ska dömas trots att bevisen inte styrker anklagelsen. Det hade ju bara gjort systemet ännu värre.

Det är däremot otäckt hur mycket media i USA försökt orsaka polarisering och upprörda åsikter runt fallet, och det var ju riots i Portland inatt. Vilket bara leder till ännu mer polarisering, en sån ond cirkel.

Rittenhouse verkar vara en osympatisk dumskalle, men han verkar inte heller ha begått något brott enligt amerikansk lagstiftning, och dömdes inte till något brott. Jag kan inte se problemet i det. Jag ser däremot massor med problem i hur folk med andra hudfärger behandlas i det amerikanska rättssystemet.
Precis, det horribla är att hade han varit svart hade han dömts. Sen ser jag faktiskt inte rimligt att han blev helt friad, han var åtalad på fem punkter, och att han blev friad för både mord och dråp var väntat, men recklessly endangering the safety of others count one och recklessly endagering the safety of others count two var jag mer förvånad över att han blev helt friad från.
 
Ni som är mer insatta, någon teori om varför han inte åtalades för olovligt innehav av ett skjutvapen? Finns det ingen sådan åtalspunkt på grund av andra omständigheter, eller ransonerades det bort av åklagaren?
 
Ni som är mer insatta, någon teori om varför han inte åtalades för olovligt innehav av ett skjutvapen? Finns det ingen sådan åtalspunkt på grund av andra omständigheter, eller ransonerades det bort av åklagaren?
I USA är det väl helt ok att bära på skjutvapen på allmän plats? Det är ju detta som är så horribelt (också) - hade han INTE haft skjutvapnet med sig, hade dessa två personer inte dödats. Nu var det helt i sin ordning att ta med sig skjutvapnet och därmed kunde han skjuta folk i "självförsvar". Vem som helst kan mao knata runt med bössa i handen och sen känna sig hotad - och skjuta ihjäl nån. Och gå fri.
 
I USA är det väl helt ok att bära på skjutvapen på allmän plats? Det är ju detta som är så horribelt (också) - hade han INTE haft skjutvapnet med sig, hade dessa två personer inte dödats. Nu var det helt i sin ordning att ta med sig skjutvapnet och därmed kunde han skjuta folk i "självförsvar". Vem som helst kan mao knata runt med bössa i handen och sen känna sig hotad - och skjuta ihjäl nån. Och gå fri.
Han är(var då) dock underårig och kan inte ha fått vapnet på lagligt sätt, därav min fundering 🤔
 
Om jag förstod det rätt så fanns det ett undantag i lagen som gjorde det lagligt att som minderårig ha ett vapen så länge det inte är med kort pipa.

Vilka lagar alltså... Och det är inte olagligt att köpa vapnet "bakvägen" heller? För jag förstod det som att han inte stulit sina föräldrars vapen
 
Vilka lagar alltså... Och det är inte olagligt att köpa vapnet "bakvägen" heller? För jag förstod det som att han inte stulit sina föräldrars vapen
Även om han ev skulle åtalas för att ha burit vapnet olagligt, blir det väl ett annat åtal som lär ge minimalt straff i hans fall. Han frias ändå från dråp.

Trump uttalade sig ju väldigt positivt om friandet....
 
Ni som är mer insatta, någon teori om varför han inte åtalades för olovligt innehav av ett skjutvapen? Finns det ingen sådan åtalspunkt på grund av andra omständigheter, eller ransonerades det bort av åklagaren?
Det blev klarlagt innan att vapnet redan befann sig i delstaten. Dvs han hade inte olovligt vapen på sig när han korsade delstatsgränsen. Hur det blev klarlagt vet jag inte.
 
I USA är det väl helt ok att bära på skjutvapen på allmän plats? Det är ju detta som är så horribelt (också) - hade han INTE haft skjutvapnet med sig, hade dessa två personer inte dödats. Nu var det helt i sin ordning att ta med sig skjutvapnet och därmed kunde han skjuta folk i "självförsvar". Vem som helst kan mao knata runt med bössa i handen och sen känna sig hotad - och skjuta ihjäl nån. Och gå fri.
Beror på i vilken stat man befinner sig, vilken typ
av vapen det är och om det är concealed/ open carry. Det skiljer sig rätt mycket mellan stater vad som är ok.
 
Beror på i vilken stat man befinner sig, vilken typ
av vapen det är och om det är concealed/ open carry. Det skiljer sig rätt mycket mellan stater vad som är ok.
Jaa, jag minns at man (i Kalifornien där vi bodde) fick ha t.ex. gevär i bilen MEN bara om de syntes tydligt. Så många hade sina rifles i bakrutan på bilen, nästan som på parad. Såg helt galet ut. Men var därmed ok. (Eller vad det i Florida...? Jag minns inte vilket...)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
198
Fordon Jag fick en mindre rolig överraskning igår morse då min bil varnade för brist på kylarvätska. Jag fick tack och lov tag i rätt sort och...
Svar
13
· Visningar
845
Senast: Shaggy
·
Trädgård & Växter Jag ska resa bort och har en del zucchini och aubergine som kommer bli dåligt i kylen. Kan jag tärna dessa i småbitar och frysa in...
Svar
7
· Visningar
665
Senast: tanten
·
Mat Jag har en bag in box stående i min kyl som jag varken ville ha från första början eller har tänkt dricka upp nu i efterhand. Den...
Svar
11
· Visningar
473
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp