Bukefalos 28 år!

astronaut

Trådstartare
Min syster ska antagligen köpa en sommarstuga. Stugan har varken el eller vatten och då inget kylskåp heller. Så de måste ha en kylgrop, både min syster o jag sökte på google men hittade inga bilder alt. steg för steg instruktioner.

Har någon här bilder alt. steg-för-steg instruktioner (helst både och)?
 
Sv: Kylgrop

menar du en matkällare? finns att köpa färdiga.
Men annars kan man ju ha gasoldrivet kylskåp om man inte har el.
 
Sv: Kylgrop

menar du en matkällare? finns att köpa färdiga.
Men annars kan man ju ha gasoldrivet kylskåp om man inte har el.

Jo, kanske det är. Något man förvarar mat i, ett gasoldrivet kylskåp låter lite för dyrt. Inget som är jättestort då sommarsygan är liten, så det är tänkt att maten ska förvaras utomhus.
 
Sv: Kylgrop

Jag har använt en stor rostfri mjölkkanna (en sån stor som man ställde ute vid vägen till mjölkbilen förr du vet?) Den sluter väldigt tätt också så inga djur kommer förhoppningsvis och snokar. (Jag har aldrig varit med om att de visat intresse för gropen :))
Så har jag grävt ett hål, gärna i sandblandad jord så det är lätt att gräva. Ca 70 cm djupt. (olika djupt såklart beroende på hur stor kannan är, räkna med ca 15-20 cm djupare än vad kannan är hög)

Sen sätter jag i en sopsäck och ställer sedan ner kannan där i, lägger i kylklampar och så är det bara att stoppa i maten. När du satt på locket viker du ihop sopsäcken över locket så kommer det inte ner sand i kannan när du ska öppna sen.

Det håller faktiskt riktigt bra! Se till att gropen är i skuggan hela tiden bara för annars blir det snabbt varmt. Gräv också som sagt lite djupare än vad som behövs för att få ner kannan, så att locket inte är precis på marknivå utan lite under. Då kan du fylla över med jord/sand ovanpå så håller det kylan ännu bättre :)
 
Sv: Kylgrop

Vi hade en kylgrop vid vår sommarstuga..man gräver helt enkelt en grop i marken, en halvmeter djup ungefär..fordrar den med frigolit, och så tar man en plywoodskiva i passande storlek, fordrar den med frigolit också, och använder som lock..det ska helst vara utformat, så att det är tätt, så att ingen varmluft eller myror o kryp, kan komma in i gropen..det fungerade bra för oss, mjölk o annat höll i tre fyra dagar..
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har genom köp av fastighet "ärvt" en sommarstuga full med Rörstrands-porslin som jag nu till 90% tänker sälja. Många grejer har jag...
Svar
3
· Visningar
352
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 643
Senast: CaisaCax
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Går det att klara sig på så lite pengar? Hur gör man då? Jag får väl anta att både husdjur och bil går bort då. Och inga glasögon. Men...
34 35 36
Svar
708
· Visningar
31 483
Kropp & Själ Om någon i familjen har misstänkt ringorm, ska övriga familjemedlemmar stanna hemma då tills man har besökt läkare och fått provsvar...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp