Kylingekärran - dålig kvalitè ???

B

**BORTTAGEN**

Jag är i färd med att (kanske) köpa en Kylinge Apollo från 1994 i mkt bra skick. Nu säger en kompis till mig -Du vet väl att Kylinge har haft problem med sina ytterväggar?
Är det någon här som har hört talas om det problemet ? Gäller det vissa modeller, vissa årgångar ?? Det är ett boogiesläp m. urlast fram. Det ser fint ut och är inte använt så jättemycket till hästar utan det har används en del att köra möbler i. Fina dubbdäck medföljer, priset är 25.000:- (det är nyservat & nybes.), är priset bra ??

Tänkte försöka sälja min Värmlandsvagn från 1990, vitt, enkelaxlat, ny kulhandske, nya sommardäck - extra tjocka - körda ca 5 mil på, samt jättefina dubbdäck, skatt & bes - kört ca 8-10ggr/år de senaste 8 åren. Tänkte försöka med 22.000:- - vad skulle ni betala för det släpet ?
 
Jag tycker det låter billigt!!!

Jag skulle kasta mig över det släpet som en varg. :p

Jag skulle också försöka få ut mer för ditt enkelaxlade släp.

Men jag tror priserna variera ganska mycket i olika delar av Sverige, på grund av att tillgång och efterfrågan varierar.

mvh Jessica
 
Kylinge har inte sämre väggar än någon annan. Snarare så att de har lite tjockare. De äldre modellerna hade en benägenhet att flagna lite i färgen utvändigt om de hade fått sig några smällar/tryck från hästen i transporten.
Jag tycker det verkar vara ett kanon pris....Köp den! :)

/Wera
 
Glömde säga att du självklart ska kolla golv och väggarna i nederkant ändå....sådant kollas normalt inte vid service och besiktning.

åter igen/Wera
 
Tack snälla för svaren, självklart kollar jag väggar i nederkant & golv. :)
 
Jag har ägt två bruna Kylingekärror, och de har hållit bra kvalité.

Men de VITA däremot, de ser jag ofta att de liksom smular sönder i väggarna!
Ett fenomen jag aldrig sett på de bruna i samma märke.

Rent generellt så tycker jag vita kärror ser ut att murkna i väggarna både fortare och mer än andra.

Och när jag köpte nuvarande kärra, så sa faktiskt den säljaren att det var så!
Vita kärror byggda med träskåp, VAR sämre!
Och det hade inget med försäljningstrick att göra, för den kärran jag köpte nu, finns varken i vitt eller i trä, utan den är helt i glasfiber.
 
Hej!
Har ägt en vit Kylingekärra-89.Mkt dåliga väggar och golv efter ett par år trots noggrann skötsel.Vet även flera andra som haft detta problem.Sägs vara något ämne i golv respektive väggar som äter upp varandra.Detta problem finns på äldre Kylingekärror.Tror att man bytte material -92-93 någon gång.Annars en mkt bra släp.Hade nog slagit till på boogien om väggar och golv är OK,låter som ett mkt bra pris.22000:- för en Värmlandsvagn -90 tycker jag personligen låter mkt (har dålig erfarenhet av märket).Lycka till.
 
Är det ingen som vet EXAKT vilket år man bytte material i väggar & golv......?
MYCKET tacksam för svar alt. ett tfn nummer till Kylingetillverkare som kan svara (har inte hittat ngt nummer, bara till en massa återförsäljare - vill nog prata med tillverkaren direkt)

tack på förhand (och tack för alla svar jag redan fått - ni är toppen) :idea:
 
Säg inte så! :crazy: ;)

Jag har ju precis köpt en Kyllinge Apollo, men jag har inte fått den än för den står i Danmark för kupan är inte på än! Och han sa att det skulle ta 2-3 veckor och nu har det snart gått 5!

Kram Favina :bump:
 
Hmmm....Trailergruppen verkar inte så pigga på att svara....undrar varför.....? :mad:
 
NU har jag äntligen fått tag på en person på trailergruppen. Han var supertrevlig och berättade att förr i tiden så hade man för mkt att göra och för lite folk och då slarvade man med förseglingen på golvkanterna. det blev alltså fukt i ytterkanten av golvet som kröp upp i ytterväggarna. För att avhjälpa detta skall man olja in ytterkanterna av golvet (det är ju en liten glipa mellan golv & yttervägg, iaf på min transp). Så nu vet vi det !
Tack för alla svar. Jag har köpt transporten och är jätteglad....vet ni någon som vill ha en Värmlandsvagn från 1990 får ni höra av er, 22.000 (prutbart), tannila@hotmail.com
:banana:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp