Kyra K dunjacka

C

claraswe

Har nyligen köpt en Kyra K kort dunjacka med avtagbara ärmar. Jätte skön men nu till problemet. Jag köpte den röda och det visar sig att den färgar av sig ganska rejält. hade den på en tävling och helöa min skjorta samt min häst mule var röd efter jackan (såg väldigt roligt ut då jag har en skimmel.. :D) Har ni upplevt samma sak? tycker ni att jag ska gå tillbaks med den till affären och få den reklamerad? Vet inte hur jag ska göra jackan trivs jag väldigt bra i för övrigt. Mvh Clara
 
kräv att så lite pengar tillbaka!! :D menar du kyra k edith?? den som jag tänkt köpa!! :crazy: jobbit hobbit...
 
vill bara berätta att dun kommer från plågade djur, ofta ungerska gäs som plockas gång på gång levande! blod sipprar ut ur alla hål och många får skador på hals o kropp.

köp endast svenska dun, alltså dun som kommer från sverige i sverige räknas detta som grovt djurplågeri! och kommer från slaktade djur!

stöd inte djurplågeriindustrin.
gärna kyra men hon borde faktiskt veta bättre hon oxå.
 
Jag hoppas verkligen att min Kyra- väst är stoppad med svenskt dun eller dun från DÖDA fåglar! :crazy:
Tycker detta med dunet borde uppmärksammas i media så att folk får reda på hur det ligger till... :eek: :cry:
 
har också en kyra jacka som jag e nöjd med... tror att d e edith... typ lila färg... jättevarm och go!
 
en sån har jag också. fast en grön. har inte märkt att den färgar av sig. gå till affären och fråga.
 
till dig.

http://www.djuretik.nu/veg/bilder/foie_gras.html

en länk endast till snuffsan..

här från en tjej som själv liksom jag har sett dokumentären om just detta samt en del andra fakta.

ca 50% av allt dun plockas från levande ankor och gäss som är väldigt smärtsamt för att fylla en kudde måste ca 6 gäss plockas de länder som producerar mest gåsdun från levande fåglar är ungern, kina och polen en film av djurrskyddsorganisationen beauty without cruelty gjord på en ungersk farm visar hur gässen lyfts i huvudet och hur benen knyts ihop innan alla fjädrar slits bort de plockas helt obedövade och gör givetvis allt de kan för att komma loss plockningen sker på ackord vilket gör att fåglarna skadas ännu mer ibland går ben och vingar av från det att gässen är 8 veckor plockas de 3-5 gånger innan de slaktas en del blir under de sista veckorna tvångs matade för att deras på grund av avel förstorade lever ska växa mer så att man kan göra gåsleverpastej den tråkiga miljön gör att fåglarna stympar sig själva och andra fåglar

dun plockas också ifrån vilda fåglar ejderhonan rycker av sina bröstdun för att hålla äggen varma fjädrarna som plockas ur bot gör ofta så att äggen inte kläcks andra vilda fåglar som svanar, strutsar och påfåglar skjuts oftast men fjädrarna kan också sågas av eller dras ut från den levande fågeln av http://medlem.spray.se/animals_and_nature/ovrigt.html



till er som orkar läsa hit, så ville jag bara berätta att Jysk numera helt avstår från gåsdun plockat från levande gäss. men det finns syntet..så har inget djur lidit.
 
Re: till dig.

när jag ser sådana bilder, blir jag vansinnig. Och det värsta är att man är så maktlös, vad kan jag göra mer än att inte äta kött, inte köpa dunjackor, inte köpa djurtestade hygienartiklar. Att övertala andra människor är mycket svårt. Vet inte hur många gånger jag visat bilder från slakterier för mina köttätande kompisar, den enda reaktionen jag fått hittills är "Åh, ta bort, jag vill inte se." eller "Om jag tittar på sådana bilder kan jag inte äta kött sen, så ta bort bilden".

Åååååh. Man kan bli galen. Världen är grym och de flesta struntar i det, de flesta blundar för allt lidande och väljer att leva vidare i sin trygga kokong.
 
Re: till dig.

frustration, men vi gör något iallafall. vi blundar inte och vi tar konsekvenserna av att vi tänker, dvs ger upp sådant som andra tar för givet, som kött, duntäcke mm.
man kan ju tycka att folk som har hästar (djur) som intresse skulle tänkt på att det är just bara hästen som får gå ute. alla andra djur tvingas stå på betonggolv hela livet tills de ska dö.

/j
 
Re: till dig.

ja, men det lilla man gör är bara en droppe i havet. Det mesta av lidandet kan man inte göra något åt.

Sen kan man fundera på hur mycket man egentligen gör jämfört med hur mycket man skulle kunna göra. Ibland väljer jag att blunda själv, t.ex. genom att gå på bio eller köpa ett täcke till min häst för pengar som skulle göra mycket mer nytta hos någon välgörenhetsfond (antingen för människor eller djur). Istället för att ge dessa pengar åt andra väljer jag att spendera dem på mig själv - jag föraktar mig själv för att jag gör det, ändå gör jag det då och då.
 
Re: till dig.

nu ska du inte vara så hård mot dig själv :) du gör nåt, de flesta gör inte ett skit merän förvärrar saker!

/jenny kram
 
Re: till dig.

tack :). det känns lite bättre, men ibland blir man ju förtvivlad över hur mycket det finns som är fel här på jorden och över att det är så få som gör något åt det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp