Kyrkovalet

Jag är medlem och ska rösta. Dock är det första gången på många år jag kommer ha svårt att personrösra på någon jag känner då jag inte arbetat inom svky på länge och därmed inte känner igen lika många namn.

Då går jag enligt denna prinsip:
- parti utan riksdagapolitiska kopplingar, antagligen POSK
- person: gärna kvinna, ung (under 40)
 
På söndag är det kyrkoval. Ska ni rösta? Varför/inte?

Jag har aldrig missat att rösta i ett val, men frågan är hur det blir den här gången. Har alltid röstat blankt i kyrkoval tidigare, men OM jag tar mig till röstningslokalen (är förkyld) så röstar jag på ViSK. Osäker på person, men troligtvis någon ung kvinna.
 
Jag visste faktiskt inte ens att det fanns någonting som heter kyrkoval. :o
Sedan har jag gått ur Svenska Kyrkan sedan många år så för mig är det inte aktuellt ändå.
 
Jag känner att jag skulle vilja rösta (av ungefär samma skäl som nämnda ovan) men har inte riktigt satt mig in i på vad i så fall :o
 
Japp, självklart ska jag rösta, enda anledningen till att jag fortfarande är med 😊 För mig är det viktigt att rösta på ett alternativ som har en plan för det stora skogsinnehav som Svenska kyrkan har, och så inkludering , så blir Miljöpartiet i Svenska kyrkan De gröna.
 
Förtidsröstat, för att det är en demokratisk rättighet som folk fortfarande dör för runt i världen.
Är glad över våra kyrkor, verksamheten dom driver .
Absolut dör folk fortfarande i kampen mot religions- och föreningsfrihet, men det är ju inte samma symbolvärde i kyrkovalet som det är i Riksdagsvalet, valet till EU-parlamentet etc. Eller är du lika engagerad i ridsportsförbundet och alla andra föreningar/klubbar du tillhör?

Till skillnad från vad många tror så är ju inte kyrkovalet politiskt. Eller ja, allting är ju politik, men vad de vanliga organiserade politiska partierna gör i kyrkovalet handlar ju mest bara om makt över vad de kan få makt över. Jag tycker någonstans att det är de som är aktiva inom den kristna kyrkan som ska vara med och bestämma och driva kyrkan, inte någon som bara vill ha makt och inte kommer på listan till riksdagen. Titta bara på Fredrik Federley som nu ställer upp i kyrkovalet efter att han avgick som EU-parlamentariker och fick avstå från partiets ledning. Men det är klart, han måste ju ha något jobb och en försörjning.

Att präster mfl står på listan tycker jag är självklart. Det är ju de som ska stå på listan. Det är de aktivt kristna som ska vara med och driva organisationen, precis som att det är de som håller på med ridsport som ska driva ridsportsförbundet, det ska inte vara miljöpartiet eller något annat politiskt parti.
 
Absolut dör folk fortfarande i kampen mot religions- och föreningsfrihet, men det är ju inte samma symbolvärde i kyrkovalet som det är i Riksdagsvalet, valet till EU-parlamentet etc. Eller är du lika engagerad i ridsportsförbundet och alla andra föreningar/klubbar du tillhör?

Till skillnad från vad många tror så är ju inte kyrkovalet politiskt. Eller ja, allting är ju politik, men vad de vanliga organiserade politiska partierna gör i kyrkovalet handlar ju mest bara om makt över vad de kan få makt över. Jag tycker någonstans att det är de som är aktiva inom den kristna kyrkan som ska vara med och bestämma och driva kyrkan, inte någon som bara vill ha makt och inte kommer på listan till riksdagen. Titta bara på Fredrik Federley som nu ställer upp i kyrkovalet efter att han avgick som EU-parlamentariker och fick avstå från partiets ledning. Men det är klart, han måste ju ha något jobb och en försörjning.

Att präster mfl står på listan tycker jag är självklart. Det är ju de som ska stå på listan. Det är de aktivt kristna som ska vara med och driva organisationen, precis som att det är de som håller på med ridsport som ska driva ridsportsförbundet, det ska inte vara miljöpartiet eller något annat politiskt parti.
Ja jag engagerar mig alltid i dom styrelser och medlemsföreningar som jag är med i. Jag tror alla om gott tills dom visat sitt rätta jag och vill gärna citera Astrid Lindgrens kärlek kärlek kärlek så kommer folkvettet av sig själv.
 
Förtidsröstat, för att det är en demokratisk rättighet som folk fortfarande dör för runt i världen.
Är glad över våra kyrkor, verksamheten dom driver .

Jo, fast nu gäller det här valet i en förening för ett särintresse, vilket är bra att det är demokratiskt, men att dra de där växlarna känns inte riktigt korrekt här.

Jag röstar heller inte i orienteringsförbundets val eller i andra sammanhang jag inte är medlem av. Det är inte samma sak som medborgarskap.

Själv är jag ganska oglad över det inflytande kyrkan har lokalt och den typ av verksamhet som de vill bedriva som samhällsaktörer, men jag är inte medlem, så min påverkansgrad ligger utifrån. Religionens inflytande är en viktig fråga för mig. Och i de valen röstar jag alltid och arbetar med på andra sätt.
 
Jag är inte medlem i Svenska kyrkan.

För mig är det otroligt märkligt att partierna väljs in i en religiös institution. Kombinationen av politik och religion är något som jag känner att man ska undvika. Sen undrar jag om Svenska Kyrkan egentligen står för något om man låter partierna bestämma vad de ska tycka osv.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 002
Senast: Niyama
·
Samhälle Då fortsätter vi här. Igår röstade Riksdagen JA till preventiva vistelseförbud. Lagen börjar gälla väldigt snart, 1 feb 😀. Det blev som...
19 20 21
Svar
417
· Visningar
12 419
Samhälle Har ni lyssnat? Ska ni rösta? Röstningen pågår fram till på söndag 14/5. Jag gillade allihopa 😊...
Svar
10
· Visningar
1 062
Senast: Raderad medlem 145710
·
Kropp & Själ Jag är nyfiken på om ni har en inre röst eller monolog. Jag har en inre monolog
2 3
Svar
59
· Visningar
2 701
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp