Glamoroza ox

Trådstartare
Undrar lite över dotterns uttal.
Hon kan inte säga "kyss" utan det blir "kysch".
Allt annat uttalar hon klart och tydligt om än en aning tyst.
Igår kväll så var det något mer ord med "ss" på slutet som hon fick till "sch" oxå, minns såklart inte just nu vilket ord.
Vi har försökt litegrann att visa henne hur hon ska får det rätt med det blir ändå "sch".
Är det något barn brukar ha besvär att få till:confused:
 
Sv: Kyschar

Min lillebror kunde inte säga R och S och på honom klipte de i den där strängen under tungan så var det problemet löst.
 
Sv: Kyschar

Hej!

Hur gammal är din dotter? Är hon 2 så är det fullt normalt, men att kunna skilja på sch-ljudet/ s-ljudet ska barn klara vid 4-5 år.

Det är ganska vanligt att barn har svårt att skilja på s/sche eftersom båda är väsljud och ligger nära varandra i munnen. S ligger dock lite längre upp i munnen.

Be om en logopedremiss vid nästa BVC-besök. Sådana här fonologibarn brukar vara lätta "att knäcka" och kräver oftast endast några tillfällen av behandling för att hamna på rätt spår.

Som Pmm skriver kan det bero på ett för kort tungband, men det är absolut inte det vanligaste.

/ Karin, logopedstudent
 
Sv: Kyschar

Hon fyller 6 år i december.
Detta är inget som man hör henne göra varje dag med "ss"-ord eller hur jag nu ska förklara utan det var just kyss och *vilket ord det nu var* som jag har hört "sch".

Tungbandet tror jag inte det är något "fel" på.
Brorsan är född med för långt tungband & om jag inte missminner mig även en av våra farbröder. (vilket är åtgärdat sen länge, på brorsan som bebis)

Hon tillhör inte längre BVC utan är flyttad till skolsköterska/läkare ( :confused: ) Är det då dem man ska prata med?
 
Sv: Kyschar

Men just "kyss" är väl lite svårt eftersom det är ett sje-ljud (hur stavas det egentligen?) i början!

Alltså, min man kan inte säga sushi om han inte försöker flera gånger, det blir "shushi". Just för att det kan vara svårt (för vissa ;)) att få till ett rent "s" och ett sje-ljud i samma ord.

Hur många svenskar klarar att uttala Schweiz på rätt sätt till exempel? :grin:

Jag förstod det som att hon får till s i de flesta andra ord?
 
Sv: Kyschar

Hmm, så /s/ byts inte alltid ut mot /sch/? Utan hon klarar det i andra ord?

Är flickan själv medveten om att hon säger fel?

Annars kan man försöka sätta henne vid en spegel och visa henne skillnad på hur ljuden ser ut i munnen.

/Karin som redan har en "behandlingsplan" uttänkt i huvudet och som älskar barnlogopedi över allt annat
 
Sv: Kyschar

Hmm, så /s/ byts inte alltid ut mot /sch/? Utan hon klarar det i andra ord?

Är flickan själv medveten om att hon säger fel?

Annars kan man försöka sätta henne vid en spegel och visa henne skillnad på hur ljuden ser ut i munnen.

/Karin som redan har en "behandlingsplan" uttänkt i huvudet och som älskar barnlogopedi över allt annat

Svarar även Gandalf här.

Vi var förrut idag upp hos mina föräldrar och åt middag och efter middagen så pratade jag med mamma om detta.
Vi gjorde en liten snabbkoll på dottern.
Hon har inga problem med att t.ex säga blossa, passa, kissa (och här kom dottern osökt in på att har man sagt kiss måste man säga bajs:angel: sorry utsvävningen)
Så nej, det är inga problem att säga "s" i det mesta andra ord/sammanhang utan det verkar vara i den eländiga kombination med "Sch" (K) och sedan att ett "y" lägger sig i mitt i allt, efter det är det omöjligt att få till "ss".
Hon kan säga "sssss", väsa som en orm.

Jag tror inte hon är medveten om att hon säger fel när hon säger det, det är först när man försöker visa henne hur det ska låta som hon blir medveten om det.
Hon försöker inte rätta till det på egen hand. Tror inte hon hör att det låter fel så som vi kan göra.
Ex. desinfektionsmedel har jag skitsvårt att uttala ibland men jag vet/hör när det blir rätt/fel.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 270
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
795
Senast: cherie
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 072
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp