Låååång bilresa med katt

sorbifolia

Trådstartare
Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är jättesnäll att åka med i bilbur, men hon har inte åkt längre än ca 20 min till veterinären innan. Så risken är ju att hon inte kommer tycka det är SÅ kul efter ett tag....

Den andra katten verkligen HATAR att åka bil, och skriker från att man placerar honom i buren tills han får komma ut igen. Så det känns lite som att det kommer bli tortyr för oss alla att ta med honom på en såpass lång resa.... Vet någon om det går att droga ner honom inför resan, eller har ni andra tips som kan göra resan så komfortabel som möjligt för oss alla? Eventuelt funderar jag på om det vore bättre för honom att stanna i Norge, om någon av mina vänner eller familj skulle vilja ta över honom....
 
Jag har rest med mina tur och retur till England med bil (dvs även båt och tåg i kanaltunneln), det tog drygt ett dygn enkel väg. Vi gjorde inga andra stopp på vägen än matstopp. De fick varsin extra stor bur (totalt onödigt, de kurade bara ihop sig). Det blev en del skrik från den ena som inte gillar att åka ibland men det gav sig rätt fort. De gick lixom in i sin egna bubbla och varken åt eller drack under hela resan, uträttade inga behov heller. Det blev väl nåt slags survival mode.
Så fort de var framme och kom ut ur burarna så var allt som vanligt.

Så jag tror att de flesta katter klarar det utan problem, de är lite dramatiska bara. Lugnande skulle jag inte ge inför resa ifall de får någon reaktion. Men det finns ju lättare, receptfria varianter att testa.
 
Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är jättesnäll att åka med i bilbur, men hon har inte åkt längre än ca 20 min till veterinären innan. Så risken är ju att hon inte kommer tycka det är SÅ kul efter ett tag....

Den andra katten verkligen HATAR att åka bil, och skriker från att man placerar honom i buren tills han får komma ut igen. Så det känns lite som att det kommer bli tortyr för oss alla att ta med honom på en såpass lång resa.... Vet någon om det går att droga ner honom inför resan, eller har ni andra tips som kan göra resan så komfortabel som möjligt för oss alla? Eventuelt funderar jag på om det vore bättre för honom att stanna i Norge, om någon av mina vänner eller familj skulle vilja ta över honom....
Om du åker så sätt sele på gaphalsen ifall du av någon anledning måste stanna efter vägen för det hänt en olycka i buren. Mammas katt kräks och skiter ner sig, det är inte roligt att behöva ha den stanken i bilen utan att stanna och byta av rädsla att katten ska försvinna. I övrigt tror jag den ger sig efter ett tag och lugnar ner sig innan du är halvvägs.
 
När jag åkt långt med mina katter har de fått vara i en stor hundbur bak i bilen. De har toa och liggplats i buren.
De har gapat ett tag men sen har de oftast somnat fint. Jag har haft hundbajspåsar för att sanera toan (som sällan använts)
 
Om du åker så sätt sele på gaphalsen ifall du av någon anledning måste stanna efter vägen för det hänt en olycka i buren. Mammas katt kräks och skiter ner sig, det är inte roligt att behöva ha den stanken i bilen utan att stanna och byta av rädsla att katten ska försvinna. I övrigt tror jag den ger sig efter ett tag och lugnar ner sig innan du är halvvägs.

Gaphalsen är faktiskt den som jag är minst rädd att "tappa", den är jättetam och gosig och väldigt trygg i alla situationer förutom just att vara i bur... Den andra katten är däremot extremt skygg, så den skulle nog behöva ha sele på sig utifall att någonting händer så den måste komma ut. Men kan ta på båda två för säkerhets skull.

Innan vi är halvvägs låter dock inte jätteuppmuntrande om jag måste stå ut med 5-6 timmar med kattskrik... 🙈😅
 
Bra öronproppar är en livräddare! :idea: :D

Jag har ju åkt rätt mycket med mina, och med bur med tillgång till låda och bädd har det alltid gått bra. Ofta funkar det bättre om man täcker större delen av buren så att den blir en trygg grotta (utom för de katter som prompt ska se ut :cool:).

Maja hämtade jag ju som kattunge i Bergen. Det var först flyg till Sandefjord, sen båten till Strömstad och till sist bil till Göteborg. Hade sele på och pausade då och då för att titta till henne. Så länge jag inte svänger brukar de åka tyst och snällt. :up:

Exets katt fick gabapentin inför resor, men det rekommenderas väl att testa hemma en gång först.
 
Gaphalsen är faktiskt den som jag är minst rädd att "tappa", den är jättetam och gosig och väldigt trygg i alla situationer förutom just att vara i bur... Den andra katten är däremot extremt skygg, så den skulle nog behöva ha sele på sig utifall att någonting händer så den måste komma ut. Men kan ta på båda två för säkerhets skull.

Innan vi är halvvägs låter dock inte jätteuppmuntrande om jag måste stå ut med 5-6 timmar med kattskrik... 🙈😅

Kan gaphalsen vara nöjdare i sele fastsatt med bilbälte? Det finns ju såna för katt. Jag vet inte hur säkra de är. Men min katt gillade inte att sitta i buren. Principfråga! Men när han fick vara i sele fastsatt med bilbälte så tyckte han att det var spännande och satt och tittade ut genom fönstret. Det kan ju vara likadant för din förutsatt att han inte blir stressad utan mer arg över att vara instängd i bur. Den andra katten tyckte att hela grejen var läskig och föredrog att få gömma sig i buren.

Jag hade definitivt haft sele på båda katterna utifall att!
 
Prata med din veterinär om att få pregabalin eller gabapentin utskrivet till den katt som blir väldigt stressad. Det är ångestdämpande och gör katten mer avslappnad.
Kan också rekommendera gabapentin. Har en katt som är hysteriskt rädd och stressad hos veterinären och för snabba saker som vacc ger jag inget men när han skulle hjärtscannas för HCM gav jag det och hela undersökningen gick utan problem. Innan hade vi misslyckats med denna undersökning 3 år på raken då han slåss för sitt liv när man måste lägga honom på sidan och hålla fast.
 
När vi har rest långt med katt, det mesta av resan med flyg visserligen, så har hon varit noll intresserad av mat, vatten och låda. Däremot var lådan det första som inspekterades när vi kom fram, både när vi kom till nytt ställe och när vi kom hem. Så om dina katter är som vår katt är tipset att vara förberedd för ankomsten med tillgänglig låda direkt när de går ut ur buren.

Ett par timmar senare och efter en natts sömn var både vi och kisse som vanligt.
 
Fick detta utskrivet inför veterinärbesök med min skyggis. Funkade jättebra, och återhämtningen var snabb efter att dosen verkat klart.
Jag håller med om Bonqat och vill tillägga att doseringen är beroende på vad katten väger - en flaska räckte till fyra tillfällen för min stora som väger sex kg.
Han är en skyggis (vildfödd, från Djurskyddet) och blir verkligen HARMONISK av Bonqat!
(Betydligt "lulligare" av gabapentin som jag gav första gången vi skulle till veterinären för hälsokoll för att få recept på Bonqat. )
Han är tyst och lugn i buren och sover i princip hela vägen. Pga strul efter vägen blev det sju timmar i buren senast, istället för max fyra som planerat, men inga olyckor, inget gnäll och en normal kisse när vi väl var framme. :love:
Bonqat ges 1½ - 2 h innan avresa/veterinärbesök och det står att effekten kvarstår i sju timmar.
Förhoppningsvis tycker din kisse att första delen av resan var tillräckligt OK för att fortsätta vara cool trots att preparatet går ur kroppen under tiden.
 
Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är jättesnäll att åka med i bilbur, men hon har inte åkt längre än ca 20 min till veterinären innan. Så risken är ju att hon inte kommer tycka det är SÅ kul efter ett tag....

Den andra katten verkligen HATAR att åka bil, och skriker från att man placerar honom i buren tills han får komma ut igen. Så det känns lite som att det kommer bli tortyr för oss alla att ta med honom på en såpass lång resa.... Vet någon om det går att droga ner honom inför resan, eller har ni andra tips som kan göra resan så komfortabel som möjligt för oss alla? Eventuelt funderar jag på om det vore bättre för honom att stanna i Norge, om någon av mina vänner eller familj skulle vilja ta över honom....


Gabapentin har funkat även här, samt lösningen att slippa bur och få åka på sätet istället. Det är inte lika säkert och vi har inte åkt jättelånga sträckor, men för att slippa panikbajsande och vilda vrål så fick det vara en ok kompromiss.
 
Gabapentin har funkat även här, samt lösningen att slippa bur och få åka på sätet istället. Det är inte lika säkert och vi har inte åkt jättelånga sträckor, men för att slippa panikbajsande och vilda vrål så fick det vara en ok kompromiss.
Jag har en bekant vars katt tycker att det är ganska OK att åka bil i ett par timmar med (speciell säkerhetsbältes-)sele på, i baksätet med sin egen bädd och lådan tillgänglig. Bur går fetbort, men med sele går det bra utan droger. :)
 
Är tacksam för att jag har en katt som är oberörd av att resa. Annars kunde hon inte bo hos mig. Vi har åkt buss, tåg, bil, tunnelbana, pendeltåg i flera timmar med byte utan att hon bryr sig. Den enda gången hon klagade lite var det -20 och jag fick vänta på bussen i 20 minuter + tio minuter dit. Jag har bara en väska och det fungerar bra. Hon vänder baken mot öppningen. Hon kan sträcka ut sig och lätt vända sig om. Här åkte vi tåg i fyra timmar.

1689342240074.png
 
Jag har en bekant vars katt tycker att det är ganska OK att åka bil i ett par timmar med (speciell säkerhetsbältes-)sele på, i baksätet med sin egen bädd och lådan tillgänglig. Bur går fetbort, men med sele går det bra utan droger. :)

Liknande för Tjockiskisse här, så länge hon inte är (/känner sig) instängd så är det lugnt. Då sitter hon och tittar ut genom fönstret och chillar.
 

Liknande trådar

Katthälsa På lördag ska katterna åka hem till mina föräldrar och bo där i två veckor. Det kommer gå bra, förutom en detalj: resan dit. Det är...
Svar
19
· Visningar
948
Senast: sthu
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 370
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 204
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 245
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Strejk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp