Låånga nattningar/Barn som inte kan vara stilla

Passion

Trådstartare
Vi har en son på 2, 5 år som inte kan vara stilla och så har han varit typ från han var bebis. Han har nog aldrig suttit helt still mer än 15 min i sträck någon gång i sitt liv och det är ok, han får vara den han är.

För att få i honom mat sitter han i stol med sele och ser på film medan vi får hjälpa till att påminna honom om maten och ofta hinner vi få in honom en portion innan han håller på att krypa ur skinnet.
På förskolan har dom gett honom utrymme, är det samlingar eller så är det ok att han rör på sig bara han inte stör och det tänket kör vi också.

Jag har gett upp tanken på att pyssla eller göra lugna aktiviteter med honom, vi kan inte heller åka iväg på en del grejer men det enda jag egentligen tycker är jobbigt är nattningarna. Som bebis fick vi vagga och vyssja och hålla på hela kvällarna, vi rullade barnvagnen i skift och kollade på tv medans.
Sista åren har jag tagit alla morgnar och sambon tagit nattningarna för jag blir så frustrerad.

Han rullar och busar och härjar i 45 min -1, 5 tim och sen somnar han och sover väldigt ytligt i kanske 20 min så ofta är man i sovrummet två timmar varje kväll.
Vi låter honom kolla film på youtube för då klarar han av att ligga still till sist och då hinner han känna att han är trött men stänger man av filmen för tidigt börjar härjandet om igen.

Vi har provat söva honom i vagnen både ute och inne, antingen försöker han klättra ur eller så sjunger han eller räknar bilar för att hålla sig vaken.
Vi har provat massage och lugn musik men han bara busar och försöker hoppa ur sängen.
Vi har provat att söva honom tidigare och senare men det spelar ingen roll, blir han övertrött blir han bara argare fast lika mycket spring i benen.

Det enda som funkar ok är att köra bil med hög musik på, då somnar han redam efter 15-30 min men det är inte hållbart att göra så varje kväll.

Nu ska jag börja natta honom och jag får lite ångest av att ligga där i mörkret med honom två timmar några kvällar i veckan.

Är det någon som känner igen sig?
"Alla" andra barn verkar gilla att slappa i soffan ibland eller höra sagor. Brorsans unge somnar av sig själv när han blir trött, han kan slockna i ett knä eller på bussen. Det skulle aldrig vår göra!

Kommer han alltid vara såhär springig eller kommer det lugna ner sig? Är det något vi har missat? Hur nattar ni era?
 
Bara en tanke. Det som funkar bäst är bil. Det är musik han inte kan överrösta, mörkt och han sitter fast?
Går det inte att efterlikna i tex vagnen?
 
Så var min son, snart 3 år nu. När han fick börja somna själv släppte allt sånt där. Det var en kamp varje kväll förut, jag vet inte hur många kvällar jag grät. Sen tröttnade sambon och sa åt honom att han fick sova själv. Sen dess har han somnat själv utan problem.

Hade någon sagt så till mig för ett halvår sedan hade jag antagligen trott att människan var dum i huvudet, så förkasta inte förslaget helt ändå.
 
Kortversionen :
Min dotter var mycket aktiv de första 2 åren av sitt liv. Som bebis sov hon en kvart om dagen sen var hon vaken tills vi skulle sova.
Aldrig ledsen men konstant lite 'hyper'.
Läggningarna tog som bäst en timme, oftast två-tre men fyra-fem timmars kamp i sängen var inget ovanligt.
Till slut kom vi fram till att något var fel, hon var dessutom ofta lös i magen och såg bukig ut.
Lång historia kort, vi tog bort gluten och fick en helt ny tjej. Lugnare.
Hon hade med ganska hög trolighet haft ont i magen och därför inte kunnat komma till ro. Hon var enormt smärttålig som liten och grät aldrig så det var lite svårt att förstå att hon hade ont i magen.

Idag är hon 3,5 och visst kan en läggning ibland ta en timme men då beror det oftast på att hon har så mycket att prata om :)

Hon är också ett sånt där barn som inte somnar av sig självt i soffan. Utan det ska vara vagnen, bilen eller i sin säng :)
 
Vi låter honom kolla film på youtube för då klarar han av att ligga still till sist och då hinner han känna att han är trött men stänger man av filmen för tidigt börjar härjandet om igen.

Oj vad jobbigt för er! Har inte alls haft sådana problem med våra, men båda har tidivs haft problem med att komma till ro. Vi började med sagor på skiva. Pettson var det som gällde från början. Samma skiva varje kväll. De gillade att höra på skivan. Efter ett par veckor kunde de ju sagan och det tog bara en kort stund så sov de, det vart som inlärt. Det gick givetvis att introducera nya skivor, i början hörde de hela, efter den så slog vi på Pettson igen och då var det klippt och godnatt. Nu funkar många skivor som "avstängare".

Kanske värt att testa som alternativ till youtube? Tänker att bara ljud är bättre än att ögonen ska vara med och hålla hjärnan vaken. Lycka till!
 
Hej, startade en liknande tråd för några veckor sedan, efter en ovanligt jävlig läggning av sonen.

Vi jobbar nu på att plocka bort vilan mitt på dagen och det går hyfsat. Hela familjen har passat på att vara sjuka i snart tre veckor så det har varit lite mer dämpat än vanligt.

Men oftast så ägnar även vi ca 1-2 timmar på att natta, sonen fyller snart tre och har myror i brallan till tusen. Det vrids och vänds och hoppas och härjas. Nu när han pratar mer hittar han på nya sätt att fördröja insomnandet, törstig, kissa toa, lite bajs och törstig igen.

Vi har en rätt fungerande rutin och vi försöker anpassa oss, dvs är ungen pigg som en mört 1930 så väntar vi med läggningen. Men det tar inte sällan hela kvällen, vi har delat 50/50 rätt hårt för annars tror jag ingen av oss orkat. Så min kväll tar jag ett djupt andetag ställer in mig på att det ska ta minst två timmar och försöker att slappna av.

Sonen har eget rum och därinne finns inga leksaker eller tv/dator. Det är bara sova som gäller, ibland vill han att vi ligger i hans säng. Att han stannar och somnar i sin säng om vi går ut ur rummet kan vi glömma. Han kommer snart och letar efter oss och så får vi börja om.

I mina mörka stunder smider jag planer på att väcka honom kl 6 varendra morgon under hans tonår.
 
Kortversionen :
Min dotter var mycket aktiv de första 2 åren av sitt liv. Som bebis sov hon en kvart om dagen sen var hon vaken tills vi skulle sova.
Aldrig ledsen men konstant lite 'hyper'.
Läggningarna tog som bäst en timme, oftast två-tre men fyra-fem timmars kamp i sängen var inget ovanligt.
Till slut kom vi fram till att något var fel, hon var dessutom ofta lös i magen och såg bukig ut.
Lång historia kort, vi tog bort gluten och fick en helt ny tjej. Lugnare.
Hon hade med ganska hög trolighet haft ont i magen och därför inte kunnat komma till ro. Hon var enormt smärttålig som liten och grät aldrig så det var lite svårt att förstå att hon hade ont i magen.

Idag är hon 3,5 och visst kan en läggning ibland ta en timme men då beror det oftast på att hon har så mycket att prata om :)

Hon är också ett sånt där barn som inte somnar av sig självt i soffan. Utan det ska vara vagnen, bilen eller i sin säng :)

Min unge är också rätt lös i magen, men när vi varit hos doktor för det så ville han inte testa gluten för barnet växte ju så fint. Hur såg era kurvor ut?
 
Min unge är också rätt lös i magen, men när vi varit hos doktor för det så ville han inte testa gluten för barnet växte ju så fint. Hur såg era kurvor ut?

Oh my goood...

Min var likadan, men i hennes fall mjölk.
"Det är inget fel på henne, hon växer så fint"
Jag SLOGS i 6 djävla månader, slutade med "jag lämnar inte det här väntrummet förrän ni
lyssnar"
Och hon var mjölk.... Och är sveriges lugnaste, gladaste, snällaste idag.

Djävla skitstövlar, jag blir så ARG!!!
 
Jag har samma problem, dock ligger min still om jag ligger med numera... Dock klättrades det på mig, armågar överallt osv. Så jag var tvungen att ta striden... Jag låg I sängen, men inget klättrande ovanpå, då går jag ut - för det gör ont! Lägga sig på mig är OK, men inte klättra. Sedan låg jag där, kväll in och kväll ut. Med ett barn på, intill eller klättrandes överallt I rummet. Min räddning var min Kindle! Jag låg och läste, bok efter bok efter bok. När den klättrade, läste jag och ignorerade. När den låg bredvid eller på mig höll jag om. Visst har vi kvällar ännu, men nu räcker det att jag kommer och lägger mig intill och tar det tid (over timmen) så ligger jag kvar men laser... Hur manga natter jag fixat med disken kl 23 eller senare vet jag inte... Barnet på morgonen? jodå 06:30 är den påklädd och klar... Fattar inte!
 
Oh my goood...

Min var likadan, men i hennes fall mjölk.
"Det är inget fel på henne, hon växer så fint"
Jag SLOGS i 6 djävla månader, slutade med "jag lämnar inte det här väntrummet förrän ni
lyssnar"
Och hon var mjölk.... Och är sveriges lugnaste, gladaste, snällaste idag.

Djävla skitstövlar, jag blir så ARG!!!

Hur gammal var hon då? För mjölk kunde det inte heller vara för det kan inte så små barn få. Sonen har alltid haft besvärlig mage, men det var först när han började förskolan som ettåring som vi sökte, på förskolans uppmaning. De tyckte han var ovanligt lös och snabb. På BVC sa de bara att små barn har olika sorters magar.

Doktorn vi träffade som ettåring verkade mest undra varför vi var där och den diagnos som sonen har fått är toddler's diarrhea.
 
Så var min son, snart 3 år nu. När han fick börja somna själv släppte allt sånt där. Det var en kamp varje kväll förut, jag vet inte hur många kvällar jag grät. Sen tröttnade sambon och sa åt honom att han fick sova själv. Sen dess har han somnat själv utan problem.

Hade någon sagt så till mig för ett halvår sedan hade jag antagligen trott att människan var dum i huvudet, så förkasta inte förslaget helt ändå.

Vad intressant! Det låter ju nästan för bra för att vara sant :p
Men hur gör ni då, säger godnatt och går ut eller? Har ni spjälsäng?
Sonen sover med oss men har en egen liten "alkov" på min sida av sängen så han kan ju bara hoppa ner och gå ut. Har svårt att tro att han skulle stanna i sängen faktiskt men det vore ju jätteskönt om det var så enkelt.:bump:
 
Kortversionen :
Min dotter var mycket aktiv de första 2 åren av sitt liv. Som bebis sov hon en kvart om dagen sen var hon vaken tills vi skulle sova.Aldrig ledsen men konstant lite 'hyper'.
Läggningarna tog som bäst en timme, oftast två-tre men fyra-fem timmars kamp i sängen var inget ovanligt.
Till slut kom vi fram till att något var fel, hon var dessutom ofta lös i magen och såg bukig ut.
Lång historia kort, vi tog bort gluten och fick en helt ny tjej. Lugnare.
Hon hade med ganska hög trolighet haft ont i magen och därför inte kunnat komma till ro. Hon var enormt smärttålig som liten och grät aldrig så det var lite svårt att förstå att hon hade ont i magen.

Idag är hon 3,5 och visst kan en läggning ibland ta en timme men då beror det oftast på att hon har så mycket att prata om :)

Hon är också ett sånt där barn som inte somnar av sig självt i soffan. Utan det ska vara vagnen, bilen eller i sin säng :)

Jag har hört om det förut och ringde BVC nyss, dom skulle ringa upp på måndag så skulle vi få tips av dom. Enligt hon jag pratade med gör man inget test utan man utesluter en sal i taget ur kosten.
Hur kom ni fram till att det var gluten?

Sonen är känslig för mjölk så han äter mjölkfritt men ibland får han väldigt lös avföring som luktar surt och ibland säger han att han har ont i magen. Vi har trott att det har berott på att han har råkat få i sig mjölk men det kan ju vara något annat.
Tack för tipset!:up:
 
Hur gammal var hon då? För mjölk kunde det inte heller vara för det kan inte så små barn få. Sonen har alltid haft besvärlig mage, men det var först när han började förskolan som ettåring som vi sökte, på förskolans uppmaning. De tyckte han var ovanligt lös och snabb. På BVC sa de bara att små barn har olika sorters magar.

Doktorn vi träffade som ettåring verkade mest undra varför vi var där och den diagnos som sonen har fått är toddler's diarrhea.

Det kan visst det vara mjölkproteinallergi. Ren bullshit att det inte kan vara det, det är genetiskt, precis som glutenallergi. De flesta barn visar allergin tidigt redan genom mjölkprodukter som går över i bröstmjölken vid amning, eller genom ersättningen som ju ofta är komjölksbaserad. De flesta växer ifrån allergin vid 2-3 års ålder men inte alla.
Googla "mjölkproteinallergi symptom"
 
Bara en tanke. Det som funkar bäst är bil. Det är musik han inte kan överrösta, mörkt och han sitter fast?
Går det inte att efterlikna i tex vagnen?

Ja precis, att han sitter fast är nog en stor del för ibland ser han nästan lättad ut när han inte KAN röra sig. Dock verkar det vara nåt speciellt med bilen för samma sak funkar inte i vagn.

Oj vad jobbigt för er! Har inte alls haft sådana problem med våra, men båda har tidivs haft problem med att komma till ro. Vi började med sagor på skiva. Pettson var det som gällde från början. Samma skiva varje kväll. De gillade att höra på skivan. Efter ett par veckor kunde de ju sagan och det tog bara en kort stund så sov de, det vart som inlärt. Det gick givetvis att introducera nya skivor, i början hörde de hela, efter den så slog vi på Pettson igen och då var det klippt och godnatt. Nu funkar många skivor som "avstängare".

Kanske värt att testa som alternativ till youtube? Tänker att bara ljud är bättre än att ögonen ska vara med och hålla hjärnan vaken. Lycka till!

Förut har vi provat det men han orkade inte ligga still och bara lyssna, det går bättre om han måste fokusera blicken på något. Men det vore ju bra och mysigt om det funkade! Ska låna en på bibblan och testa igen.

Hej, startade en liknande tråd för några veckor sedan, efter en ovanligt jävlig läggning av sonen.

Vi jobbar nu på att plocka bort vilan mitt på dagen och det går hyfsat. Hela familjen har passat på att vara sjuka i snart tre veckor så det har varit lite mer dämpat än vanligt.

Men oftast så ägnar även vi ca 1-2 timmar på att natta, sonen fyller snart tre och har myror i brallan till tusen. Det vrids och vänds och hoppas och härjas. Nu när han pratar mer hittar han på nya sätt att fördröja insomnandet, törstig, kissa toa, lite bajs och törstig igen.

Vi har en rätt fungerande rutin och vi försöker anpassa oss, dvs är ungen pigg som en mört 1930 så väntar vi med läggningen. Men det tar inte sällan hela kvällen, vi har delat 50/50 rätt hårt för annars tror jag ingen av oss orkat. Så min kväll tar jag ett djupt andetag ställer in mig på att det ska ta minst två timmar och försöker att slappna av.

Sonen har eget rum och därinne finns inga leksaker eller tv/dator. Det är bara sova som gäller, ibland vill han att vi ligger i hans säng. Att han stannar och somnar i sin säng om vi går ut ur rummet kan vi glömma. Han kommer snart och letar efter oss och så får vi börja om.

I mina mörka stunder smider jag planer på att väcka honom kl 6 varendra morgon under hans tonår.

Har ni märkt någon skillnad sen ni plockade bort vilan? På ett sätt behöver han verkligen sova på dagen för han leker ju non stop men vi har också funderat på om nattningarna skulle bli lättare utan vilan.
Att ta ett djupt andetag känner jag igen... Förstår precis vad du menar med att hämnas längre fram hehe ;)

Jag har samma problem, dock ligger min still om jag ligger med numera... Dock klättrades det på mig, armågar överallt osv. Så jag var tvungen att ta striden... Jag låg I sängen, men inget klättrande ovanpå, då går jag ut - för det gör ont! Lägga sig på mig är OK, men inte klättra. Sedan låg jag där, kväll in och kväll ut. Med ett barn på, intill eller klättrandes överallt I rummet. Min räddning var min Kindle! Jag låg och läste, bok efter bok efter bok. När den klättrade, läste jag och ignorerade. När den låg bredvid eller på mig höll jag om. Visst har vi kvällar ännu, men nu räcker det att jag kommer och lägger mig intill och tar det tid (over timmen) så ligger jag kvar men laser... Hur manga natter jag fixat med disken kl 23 eller senare vet jag inte... Barnet på morgonen? jodå 06:30 är den påklädd och klar... Fattar inte!

Det är så sjuukt jobbigt med det där klängandet! Sonen gör likadant. Han får inte klänga på mig men ibland ligger han och sparkar in fötterna eller hamnar på mig av misstag när han härjar. Ett tag började han skalla oss i pannan för det var så kul att få igång en reaktion!:banghead:
Jag vet inte vad en Kindle är men jag brukar ha med mobilen och ibland kan jag få ligga och surfa ifred och såna kvällar går det ju bra.
 
Ska låna en på bibblan och testa igen.

Bränn av den så ni har den kvar, det kan ju provas igen och igen. Om han somnar med musik i bilen kan ni kanske börja spela skivan i bilen, så lär han sig kanske gilla att lyssna och kanske somna där!

Sen så har t.ex. Storytel massor av barnböcker inlästa om det börjar funka.
 
Vad intressant! Det låter ju nästan för bra för att vara sant :p
Men hur gör ni då, säger godnatt och går ut eller? Har ni spjälsäng?
Sonen sover med oss men har en egen liten "alkov" på min sida av sängen så han kan ju bara hoppa ner och gå ut. Har svårt att tro att han skulle stanna i sängen faktiskt men det vore ju jätteskönt om det var så enkelt.:bump:

Kolla på Supernannys sängrutin, den verkar ha funkat på varenda unge i hela programmet :D Då får de också somna själva.
 
Hur gammal var hon då? För mjölk kunde det inte heller vara för det kan inte så små barn få. Sonen har alltid haft besvärlig mage, men det var först när han började förskolan som ettåring som vi sökte, på förskolans uppmaning. De tyckte han var ovanligt lös och snabb. På BVC sa de bara att små barn har olika sorters magar.

Doktorn vi träffade som ettåring verkade mest undra varför vi var där och den diagnos som sonen har fått är toddler's diarrhea.

När hon föddes..............................................................................................................

När hon var 8 månader slutade jag på eget bevåg helt med mjölkprodukter, och det var som att trycka
på en knapp. Istället för att hänga på tutten 12-15 ggr per dygn (åt ordentligt varje gång, inte bara slurk)
ammade hon 5 gånger per dygn, redan dagen efter. Efter 4 dagar slutade hennes kroniska diaree som
hon haft sen födseln.
Trots allt detta var hon 1.5 när jag satte mig i det där väntrummet.
Jag har lärt mig hata uttrycket "allt är normalt när man helammar".
Barnläkare blandar ihop Mjölkproteinallergi och laktosintolerans.
Får hon i sig mjölk (ett kvarts frimärke räcker) får hon diarre som håller i sig i 2 dygn. Äter hon kokött
blir hon "bara" lös i 2 dagar och det blir lite gulaktigt i färgen.
Det är bara dom symptom som visas fysiskt, resten är "inte somna", oregerlig, arg, frustrerad, iller, koller.
Utan mjölk lugn, SOLSTRÅLE (Ditt barn är ALLTID så glad)sover som en klubbad i 10 timmar, somnar
på 10 min.
Hon är 3 år idag, status oförändrad. Alla problem återkommer vid mjölkintag och är borta utan mjölk.

Kort och luddigt, men jag är nästan traumatiserad av min dotters uppväxt. Jag mår så dåligt över
HUR MÅNGA BARN som får ha ont/problem för att barnläkare/BVC säger "allt är normat när man helammar"- "En del barn bara är så"- "eftersom hon/han växer kan det inte vara något fel" osv...
 
Bränn av den så ni har den kvar, det kan ju provas igen och igen. Om han somnar med musik i bilen kan ni kanske börja spela skivan i bilen, så lär han sig kanske gilla att lyssna och kanske somna där!

Sen så har t.ex. Storytel massor av barnböcker inlästa om det börjar funka.
Smart att köra samma saga varje kväll, barn brukar ju gilla såna rutine är. Viste inte att Storytel hade barnböcker, det kan ju vara värt dom kronorna det kostar!

Kolla på Supernannys sängrutin, den verkar ha funkat på varenda unge i hela programmet :D Då får de också somna själva.

Såhär rakt av känner jag att supernanny-metoder verkligen inte är vår melodi men jag vet inte hur sängrutinen ser ut. Det vore snällt om du kunde förklara :)
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 844
Senast: Motacilla
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
5 828
Senast: Soapbubble
·
Småbarn Det här med sömn och nattningar. Känns som att vi provat allt men nattningen är alltid mer eller mindre en "kamp". Dottern (nu 20 mån)...
Svar
4
· Visningar
805
Senast: Bubble
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 434
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp