Labbe som plötsligt vill äta hundbajs (igen)

DeCloe

Trådstartare
Är det någon annan som upplevt att en hund "kommit över" grejen med att äta allt utomhus och sen kommer det plötsligt tillbaka? Har det varit värre på vintern för er?

Min jaktlabbe som snart är 1,5 år hade som de flesta valpar en tendens att vilja äta ALLT på marken. Det slutade i princip när hon var runt 10 månader. Visst kan hon äta gräs, ensilage och bajs från vilt (främst hare och hjort) och häst men nu har hon börjat äta "allt möjligt" igen.

Upplever det som att hon gillar fryst bajs. Hon äter inte färskt hundbajs som inte hunnit frysa. Hon har också börjat äta mer pinnar ute. Hon har sällan problem med magen men ibland händer det såklart att hon blir lös i magen.

Vill kunna ha henne lös men skulle jag ha det i nuläget skulle hon äta kilovis av skit ute. Åker till hundhall nu för att hon ska få springa av sig.

Hon äter standardt mild och tillsätter nutrolin sport och grönläppad mussla varje dag. Hon har normalt hull men ligger ibland på gränsen till aningen för smal.

Någon som upplevt att en sådan period kommit tillbaka? Har ni kommit på vad det berott på?

Finns det någon anledning till att hon äter just mild-fodret? Det har ju lägre protein och är generellt mer för mindre aktiva hundar. Om det inte är pga allergi/känslighet hade jag testat att byta till Standardt original, då högre proteinintag potentiellt skulle kunna minska både behovet av att äta skit ute och risken att hon hamnar på gränsen till för smal.

Finns det någon anledning till att hon äter just mild-fodret? Det har ju lägre protein och är generellt mer för mindre aktiva hundar. Om det inte är pga allergi/känslighet hade jag testat att byta till Standardt original, då högre proteinintag potentiellt skulle kunna minska både behovet av att äta skit ute och risken att hon hamnar på gränsen till för smal.
Hon äter mild för att hon haft problem med magen när hon ätit foder med högt protein och fett. Men det är absolut något vi skulle kunna testa.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Nääär vänder det?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka