Labradoodle (utbruten från Oseriös avel 2021)

Det kvittar ju vad du kallar det, det finns absolut noll garantier för att just de hundarna finns i din hunds släkt eftersom det inte är ett officiellt dokument.
Det är felinformerad. WALA håller i dessa stamträd - inte kennel. Även andra än SKK kan ha koll på aveln även om SKK ligger främst.
 
Det är felinformerad. WALA håller i dessa stamträd - inte kennel. Även andra än SKK kan ha koll på aveln även om SKK ligger främst.

Nej, jag är inte felinformerad. Det kvittar om WALA eller tant Agda håller i stamträden. Så fort generation 1 lämnas finns inte längre någon officiell dokumentation på hundarna, ingen garanti på att de hundar som står angivna är rätt individer. Det är liksom så blandrasavel funkar. Jag tror säkert att WALA gör sitt bästa för att hålla koll men nej, det är inte samma sak som en riktig stamtavla eller stamträd eller vad du nu vill kalla det.
 
Det är felinformerad. WALA håller i dessa stamträd - inte kennel. Även andra än SKK kan ha koll på aveln även om SKK ligger främst.
Så de som vill framstå som bra är de som lägger in stamtavlorna? Låter ju stabilt.

Anledningen till att SKK är det bästa vi har (och tro mig det finns massor jag inte håller med om inom SKK) är för att det är en oberoende organisation som enbart hanterar information som ges av tredje parter. Alltså kontrakt mellan de som avlar, opartiska veterinärer, de som skriver in protokoll från mh/bph/mt/tävlingsresultat. Det mest godtrogna är ju avtalen mellan uppfödare och hanhundsägare, men där finns det konsekvenser att dela ut om det skulle visa sig att de fuskat.


Inget sånt finns inom blandrasaveln.
 
Från WALA-regel nr 11:

Members "must supply the purchaser with a copy of the purchase contract and/or guarantee prior to accepting any payment."

Hoppla.

Regel 4:

"Members will sterilize or place under a sterilization contract all puppies not being evaluated for breeding purposes."

Jag ser inget undantag för Sverige?

I övrigt är det mycket självklarheter; att medlemmen själv ska meddela WALA om dennes hundar omhändertas av djurskyddsmyndigheter är rätt...talande.
 
""Members will sterilize or place under a sterilization contract all puppies not being evaluated for breeding purposes."

För att en uppfödare ska få valphänvisning genom Svenska Pudelklubben krävs att mellan- dvärg- och toytikar ska vara minst 18 månader. Storpudeltikar minst 24 månader. Innan dess ska olika hälsoundersökningar ha genomförts av veterinär, samt hunden ska ha ställts ut med minst "very good" på en officiell utställning. (Jag hoppas BPH kommer med som krav inom en inte alltför avlägsen framtid.)

Det här är alltså vad som krävs före parning för en seriös pudeluppfödare. Ska man sen utvärdera tikens avelsegenskaper bör man se hur första kullen artar sig... Kastrerar du tiken innan dess kan du inte utvärdera henne.

(Mina fetningar.)
 
Det är felinformerad. WALA håller i dessa stamträd - inte kennel. Även andra än SKK kan ha koll på aveln även om SKK ligger främst.
Men problemet är ju att potentiella valpköpare inte kan titta på tavlorna, kolla hur tex dh,armbågar,ögon och mentaltesterna det ser ut.
Man kan som utomstående inte följa aveln och tex upptäcka att något pucko avlat på den enda hdfria i hela kullen eller att tre syskon till hanen har reagerat på skott när de gjort MH.

Jag kan alltså se svart på vitt hur avelsarbetet fallit ut istället för att lita på uppfödarens gulliigull om att hunden är gosig och tycker om att åka båt...

En stamtavla handlar ju om spårbarhet - inte en snygg tavla.
 
Som köpare av en hund ställer jag mig inte frågan vilket mål & syfte rasen ursprungligen haft. Jag köper hunden utifrån mina behov och önskemål.
Jag själv har en australiensisk Labradoodle köpt från en WALA- ansluten kennel. Jag kollade innan köpet med WALA att den kennel som jag valde uppfyllde villkoren som de ställer på uppfödare. Jag vet att WALA ställer väl definierade krav på såväl uppfödare som på de hundar som används i avel. Dessutom förs en databas över den avel som bedrivs. De hundar som paras har stamträd med idel Australiensisk Labradoodle. Självklart finns det oseriös avel men det är en annan historia.
Men hur ställer WALA krav när "uppfödare" kan lämna in precis vilken info de vill?
 
Ursäkta - kanske ska använda ordet stamträd i stället. Slarvigt av mig.
Jag tar tillbaka min ursäkt men har inga problem att kalla det för stamträd - frågan är inte så viktig.
SKK beskriver ordagrant Stamtavla på det här sättet. ”ett släktträd där man kan se valpens mor och farföräldrar och släkten vidare bakåt i tiden. Stamtavlan på registreringsbeviset innehåller 3 generationer. Är man nyfiken på att söka längre bak i hundens härstamning, kan man använda våra kostnadsfria e-tjänster Hunddata eller Avelsdata”. Totalt sett har SKK byggt upp beundransvärd data om raserna men just för delen stamtavla/stamträd så har SKK och WALA samma bild.
 
Jag tar tillbaka min ursäkt men har inga problem att kalla det för stamträd - frågan är inte så viktig.
SKK beskriver ordagrant Stamtavla på det här sättet. ”ett släktträd där man kan se valpens mor och farföräldrar och släkten vidare bakåt i tiden. Stamtavlan på registreringsbeviset innehåller 3 generationer. Är man nyfiken på att söka längre bak i hundens härstamning, kan man använda våra kostnadsfria e-tjänster Hunddata eller Avelsdata”. Totalt sett har SKK byggt upp beundransvärd data om raserna men just för delen stamtavla/stamträd så har SKK och WALA samma bild.
Det är ju bara att utanför skk kan man skriva vad man vill det går inte att kontrollera att stammen stämmer.
 
Jag tar tillbaka min ursäkt men har inga problem att kalla det för stamträd - frågan är inte så viktig.
SKK beskriver ordagrant Stamtavla på det här sättet. ”ett släktträd där man kan se valpens mor och farföräldrar och släkten vidare bakåt i tiden. Stamtavlan på registreringsbeviset innehåller 3 generationer. Är man nyfiken på att söka längre bak i hundens härstamning, kan man använda våra kostnadsfria e-tjänster Hunddata eller Avelsdata”. Totalt sett har SKK byggt upp beundransvärd data om raserna men just för delen stamtavla/stamträd så har SKK och WALA samma bild.

Du missar ju helt poängen. WALA kan inte garantera identiteten på de hundar som inte är 1:a generation, och därför säger stamträdet ingenting.
 
Det är ju bara att utanför skk kan man skriva vad man vill det går inte att kontrollera att stammen stämmer.
Jag förstår inte skillnaden. Både WALA och SKK håller stamtavlor. I bägge fallen är det uppfödare som registrerar valpar/föräldrar. Hos bägge kan jag begära ut uppgifter om min hund. Sen har givetvis SKK byggt upp bättre data och säkert en del rutiner för olika syften genom sina 130 års historia.
 
Jag förstår inte skillnaden. Både WALA och SKK håller stamtavlor. I bägge fallen är det uppfödare som registrerar valpar/föräldrar. Hos bägge kan jag begära ut uppgifter om min hund. Sen har givetvis SKK byggt upp bättre data och säkert en del rutiner för olika syften genom sina 130 års historia.
För dom har ingen oberoende mellanhand som skriver stamtavlan utefter regnummer.
 
Jag förstår inte skillnaden. Både WALA och SKK håller stamtavlor. I bägge fallen är det uppfödare som registrerar valpar/föräldrar. Hos bägge kan jag begära ut uppgifter om min hund. Sen har givetvis SKK byggt upp bättre data och säkert en del rutiner för olika syften genom sina 130 års historia.
Förstår du verkligen inte?
 
Men hur ställer WALA krav när "uppfödare" kan lämna in precis vilken info de vill?
När det gäller avelsdata så håller jag med dig. När det gäller stamtavlan/träd så uppfattar jag att rutinerna liknar varandra. Uppfödarna rapporterar in valp/föräldrar. Skulle ev kunna vara så att SKK kontrollanter gör besök innan valparna placeras? I så fall är det bara hanhunden som kan ha rymt. Den organisationen kan inte WALA svara upp med eftersom organisationen är ny och jobbar internationellt
 
Det jag tycker är märkligt är att labradoodleuppfödare inte använder sig av BPH. Detta ska ju ändå vara den ultimata sällskapshunden med världens bästa mentalitet. Då tycker jag att man borde visa upp sina fantastiska resultat på hemsidan (BPH-Spindeldiagram). Men jag ser inget sånt.

Istället står det på tex Hööks hemsida att hundarna har fantastisk mentalitet för att ägarna tycker att sina hundar är fantastiska. Men det säger inte så mycket. Hittade en uppfödare som låter hundarna gå en bana, typ ”BPH light” utan skott.

Det skulle gynna labradoodleaveln att utvärdering sker med BPH - då kan man ju också jämföra med andra sällskapsraser.
 
När det gäller avelsdata så håller jag med dig. När det gäller stamtavlan/träd så uppfattar jag att rutinerna liknar varandra. Uppfödarna rapporterar in valp/föräldrar. Skulle ev kunna vara så att SKK kontrollanter gör besök innan valparna placeras? I så fall är det bara hanhunden som kan ha rymt. Den organisationen kan inte WALA svara upp med eftersom organisationen är ny och jobbar internationellt

Är hundarna allihop chipmärkta, menar du? Var finns dessa register isåfall? Blandraser chipmärks inte alls i samma utsträckning som renras (där är ju 100% chipmärkta). Chipnumret tillsammans med registreringsnumret är vad som garanterar identiteten på hunden. Får blandrashundar registreringsnummer? Var finns register på dem, isåfall?
 
Det jag tycker är märkligt är att labradoodleuppfödare inte använder sig av BPH. Detta ska ju ändå vara den ultimata sällskapshunden med världens bästa mentalitet. Då tycker jag att man borde visa upp sina fantastiska resultat på hemsidan (BPH-Spindeldiagram). Men jag ser inget sånt.

Istället står det på tex Hööks hemsida att hundarna har fantastisk mentalitet för att ägarna tycker att sina hundar är fantastiska. Men det säger inte så mycket. Hittade en uppfödare som låter hundarna gå en bana, typ ”BPH light” utan skott.

Det skulle gynna labradoodleaveln att utvärdering sker med BPH - då kan man ju också jämföra med andra sällskapsraser.

Oerhört märkligt att, istället för att göra ett BPH som bygger på forskning och där resultaten kan sammanställas, göra något slags eget "hitte-på-test" eller bara gå på hur nöjda hundägarna är (och är det nån som tror att en hundägare med negativa kommentarer nånsin skulle få sin kommentar publicerad på hemsidan? Knappast, va?). I min ras är det en oerhört stor del hundägare som är jättenöjda med sina hundar och älskar dem. Samtidigt visar samma enkät (och MH-statistik) att rasen dras med stora rädsloproblem. Nöjdhet innebär inte att hunden är mentalt bra, och vi älskar alla våra hundar även om de kan ha brister. Det betyder inte att de bör gå i avel bara för att vi älskar dem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp