Labrador, lagotto eller någon annan retriever?

R

Raderad medlem 144582

Min pappa vill skaffa en hund nästa år då han blir pensionär. Vi har tidigare haft en finsk lapphund.

Pappa har alltid sagt att han vill ha en labrador (det var jag som valde finsk lapphund) men han har även nämnt lagotto. Hunden kommer främst att vara hans trogna följeslagare, men han är också intresserad av spårning/sök. Det viktigaste för pappa är en sund och glad hund, han har noll intresse för utställning och vill således inte ha en hund från utställningslinjer.

Det jag undrar är hur jaktlabradorer är? Att de är aktiva/arbetsglada hundar förstår jag, men hur ser jaktinstinkten ut? Jag förstår att de gillar apportering och vatten, men är de hundar som gärna sticker iväg efter vilt och hur fungerar de ihop med andra djur?

Lagotto är också intressant. Speciellt med tanke på dess förväntade höga livslängd. Någon med erfarenhet av lagotto som vill berätta lite om rasen?

I övrigt tror jag att pappa är öppen inför andra retrievers. Hur skiljer sig labrador från andra retrievers förutom till utseende/storlek?

Tar gärna emot tips på uppfödare av labrador och lagotto (gärna med motivering) såväl som varningar för uppfödare att undvika.
 
Jaktlabradorer är arbetande hundar och inget man ska ha utan intresse för jakt/apportering. Vill man bara ha en glad kompis som hänger med på allt är det betydligt lämpligare med en labrador från utställningslinjer, man behöver ju inte ställa ut själv för det. :)

Lagotto skulle jag säga är ett betydligt mer lämpligt val än jaktlabbe sett till aktiviteten. Det är ju sök/nosarbete som de är avlade för och är samtidigt väldigt trevliga sällskapshundar om man lyckas undvika de svagt mentala individerna (och såklart låter dem jobba med nosen).

Vad mer exakt innebär ”intresse för spår/sök”? Vilken nivå pratar vi?
 
Jaktlabradorer är arbetande hundar och inget man ska ha utan intresse för jakt/apportering. Vill man bara ha en glad kompis som hänger med på allt är det betydligt lämpligare med en labrador från utställningslinjer, man behöver ju inte ställa ut själv för det. :)

Lagotto skulle jag säga är ett betydligt mer lämpligt val än jaktlabbe sett till aktiviteten. Det är ju sök/nosarbete som de är avlade för och är samtidigt väldigt trevliga sällskapshundar om man lyckas undvika de svagt mentala individerna (och såklart låter dem jobba med nosen).

Vad mer exakt innebär ”intresse för spår/sök”? Vilken nivå pratar vi?

Pappa gillar inte utställningspremierade hundar, därför ogillar han utställningslinjer. Att det är frivilligt att sälla ut förstår vi ju, även om jag tänka mig att en uppfödare med på fokus på utställning gärna ser att man ställer ut.

Låter konstigt att jaktlabradorer skulle vara så mycket mer arbetande hundar än de från utställningslinjer. Betyder det att man har skapat två nästan olika typer av labradorer? Så om man är ute efter en tjänstehund som labradorer oftast är, är det då från jaktlinjer eller utställningslinjer?

Just jakt är inget som intresserar pappa, men apportering kan ju ske utan att hunden apporterar ett riktigt byte. Det går inte lika bra att låta den apportera annat? För just apportering tror jag att pappa skulle tycka är kul.

Lagotto låter som en intressant ras också. Att de är avlade för nosarbete var väl det som pappa fastnade för.

Intresse för spår/sök betyder t ex svampplockning. Vet inte själv hur det fungerar men pappa pratar ofta om hur han vill ha en hund att leta svamp med. Lagotto är ju tryffelhund i hemlandet så det är väl därför han har nämnt rasen.

Jag är inte så insatt i labrador själv men de är ju väldigt vanliga hundar som man ofta ser. Finns det andra retrievers som skulle kunna passa bättre? Om man tycker om labradorers lynne som pappa gör?
 
Försök hitta en dual purpose-labbe, alltså en uppfödare som både ställer ut och tränar lite apportering. En del jaktlabbar kan ha rädslor (sociala, underlagsrädslor och vara för veka), men vara perfekta för jakt.

Känner några supertrevliga utställningslabbar med fina bruks- och lydnadsmeriter, (inte SM-klass, men definitivt elitklass för den som jobbar med sin hund). När jag inte orkar med riesenschnauzrarna blir det en kompetent utställningslabbe i stället. Tycker de två raserna har samma positiva, glada och okomplicerade syn på livet.
 
Låter konstigt att jaktlabradorer skulle vara så mycket mer arbetande hundar än de från utställningslinjer. Betyder det att man har skapat två nästan olika typer av labradorer? Så om man är ute efter en tjänstehund som labradorer oftast är, är det då från jaktlinjer eller utställningslinjer?
Det är inget konstigt alls?
I den ena gruppen har man enbart satsat på arbetsegenskaper och i den andra har man inte alls gjort det.
Så ser det ut i ett flertal raser.

Däremot brukar showlabbarna vara trevliga och träningsbara ändå.
 
Jaktlabrador är ingen bra idé, det är en arbetskrävande jakthund. Välj istället en vanlig labbe och undvik att ge den för mycket mat så ser den inte ut som en tunna :up:

Min erfarenhet är att labben är lite mer tryck i än golden (ej jaktvarianten) även om det så klart skiljer mer mellan olika individer. Bland övriga retriver finns curly coated (har ingen erfarenhet av) samt tollaren. Den senare är också en arbetskrävande hund, i linje med jaktlabben.

Lagotto är en bra val om ni hittar en vettig uppfödare som föder upp mentalt stabila lagottos. Gärna någon som gör MH eller BPH och använder resultaten i sin avel. En mental instabil lagotto är inte trevlig och min erfarenhet är att de tyvärr tar till munnen alldeles för fort. Värt att veta är att även lagotto kräver sin beskärda del av arbete för att vara en trevlig hund.

Om din far i allmänhet är intresserade av nosarbete och enklare spår så är detta något som alla hundar klarar av att göra.

Vilka krav har din far mer? Blir lättare att ge rekommendationer om vi vet lite mer kring önskemål och syfte med hunden.
 
Pappa gillar inte utställningspremierade hundar, därför ogillar han utställningslinjer. Att det är frivilligt att sälla ut förstår vi ju, även om jag tänka mig att en uppfödare med på fokus på utställning gärna ser att man ställer ut.

Låter konstigt att jaktlabradorer skulle vara så mycket mer arbetande hundar än de från utställningslinjer. Betyder det att man har skapat två nästan olika typer av labradorer? Så om man är ute efter en tjänstehund som labradorer oftast är, är det då från jaktlinjer eller utställningslinjer?

Just jakt är inget som intresserar pappa, men apportering kan ju ske utan att hunden apporterar ett riktigt byte. Det går inte lika bra att låta den apportera annat? För just apportering tror jag att pappa skulle tycka är kul.

Lagotto låter som en intressant ras också. Att de är avlade för nosarbete var väl det som pappa fastnade för.

Intresse för spår/sök betyder t ex svampplockning. Vet inte själv hur det fungerar men pappa pratar ofta om hur han vill ha en hund att leta svamp med. Lagotto är ju tryffelhund i hemlandet så det är väl därför han har nämnt rasen.

Jag är inte så insatt i labrador själv men de är ju väldigt vanliga hundar som man ser ofta. Finns det andra retrievers som skulle kunna passa bättre? Om man tycker om labradorers lynne som pappa gör?
Ja, man har skapat två helt olika labradortyper. En jaktlabrador är avlad för arbete, likt en brukshund, medan utställningstypen är avlad mot ”sällskap”. Alla är inte alls jättefokuserade på just utställning, utan det kan mycket väl handla om ”en glad kompis” som även ska kunna arbeta/sporta lite.
 
Pappa gillar inte utställningspremierade hundar, därför ogillar han utställningslinjer. Att det är frivilligt att sälla ut förstår vi ju, även om jag tänka mig att en uppfödare med på fokus på utställning gärna ser att man ställer ut.

Låter konstigt att jaktlabradorer skulle vara så mycket mer arbetande hundar än de från utställningslinjer. Betyder det att man har skapat två nästan olika typer av labradorer? Så om man är ute efter en tjänstehund som labradorer oftast är, är det då från jaktlinjer eller utställningslinjer?

Just jakt är inget som intresserar pappa, men apportering kan ju ske utan att hunden apporterar ett riktigt byte. Det går inte lika bra att låta den apportera annat? För just apportering tror jag att pappa skulle tycka är kul.

Lagotto låter som en intressant ras också. Att de är avlade för nosarbete var väl det som pappa fastnade för.

Intresse för spår/sök betyder t ex svampplockning. Vet inte själv hur det fungerar men pappa pratar ofta om hur han vill ha en hund att leta svamp med. Lagotto är ju tryffelhund i hemlandet så det är väl därför han har nämnt rasen.

Jag är inte så insatt i labrador själv men de är ju väldigt vanliga hundar som man ofta ser. Finns det andra retrievers som skulle kunna passa bättre? Om man tycker om labradorers lynne som pappa gör?

Jaktlabradoren är avlad enbart på jaktmeriter, så ja, det är stor skillnad mellan en jaktlabbe och en vanlig tabbe i kraven på arbete. Tror det blir svårt att hitta en seriös uppfödare av jaktlabbe som säljer till någon som inte ska jaga eller på motsvarande sätt arbete strukturerat med hunden.

Det låter som att din far är intresserad av sökövningar. Nosework är en mycket rolig och okomplicerad aktivitet för husse och hund. Man lär hunden söka efter olika dofter, ex eucalyptus, lagerblad, svamp eller egentligen vad som helst. Nosework är dessutom utmärkt mental aktivering till en hund och superrolig att träna :D

Spår liknar sök men kräver mer förberedelser och något mer kunskaper kring dofters spridning, vind- och väderpåverkan mm.

Jag tränar både nosework och personspår och är personligen mer förtjust i den senare aktiviteten. Det är häftigt att se sin hund totalt gå in i en uppgift och arbeta noga och systematiskt för att följa ett doftspår!
 
Pappa gillar inte utställningspremierade hundar, därför ogillar han utställningslinjer. Att det är frivilligt att sälla ut förstår vi ju, även om jag tänka mig att en uppfödare med på fokus på utställning gärna ser att man ställer ut.

De flesta dom köper hund vill ju ha en sällskapshund så uppfödare tycker nog inte alls det är konstigt om man som köpare inte vill ställa ut.
Jag har en golden av utställningslinjer. Uppfödaren visste att jag inte skulle ställa ut utan att jag ville träna och testa på olika grenar. Hon valde valp till mig utefter det. Det blev jättebra. Hunden har lagom temperament för mig men är ändå mycket träningsvillig.
 
Tack för input. Ska ta upp det här med jakt, DP och utställningslinjer. Jag vet att pappa är rädd för utställningspremierade hundar då dessa tenderar att ha ett extremt utseende inom många raser. Inom labrador verkar det innebär tungt byggda hundar, osäker om det är grövre benstomme eller övervikt. Det borde ju vara benstomme för inte premierar man överviktiga hundar? Eller varför inte, utställningsvärlden verkar väldigt skev.

Jag vet att pappas främsta önskemål förutom en trevlig hund (han älskar alla labradorer han träffar) är en sund hund. Han bryr sig inte om skönhetsfel eller liknande, så länge hunden är sund i kropp och knopp. Oavsett vad en ev. rasstandard eller domare säger.

I övrigt kommer hunden främst att vara en sällskapshund, men alla hundar kräver aktivering (även små dvärghundar) vilket pappa förstår. Att ta långa promenader, gå i skogen och annan aktivering, är något som jag vet att pappa kommer att göra. Han är dock inte tävlingsintresserad, men jag vet att han skulle vara intresserad av träna kanske lydnad. Han tror att labradorer är enkla hundar att träna i just det.

Just nu har han både lägenhet och hus, med planer på att sälja lägenheten och flytta permanent till huset. Tror trädgården är på 3000 kvm eller något. Han gillar arbeta i trädgården. En granne där ska också ha en labrador som han kärat ner sig i.
 
Angående andra retrievers. Flatcoated retriever har han nämnt en gång för länge sedan, hur är de?
 
Låter konstigt att jaktlabradorer skulle vara så mycket mer arbetande hundar än de från utställningslinjer. Betyder det att man har skapat två nästan olika typer av labradorer? Så om man är ute efter en tjänstehund som labradorer oftast är, är det då från jaktlinjer eller utställningslinjer?
Väldigt många raser är uppdelade i utställnings- och arbetsvariant. Det finns hos retrivers, spaniels, vinthundar och brukshundar. De olika varianterna är många gånger så stora att det upplevs som två helt olika raser. Tyvärr är det dessutom ofta så att rasklubbarna bara håller på med utställningsvarianten, så att få en bra bild av den arbetande varianten är inte lika lätt alla gånger.

Att inte vilja stödja utställningsavel har jag full förståelse för, men ja, köp inte en arbetsvariant av en ras där ni gillar utställningsvarianten, för det blir troligen som att köpa en helt annan (extremt mycket mer krävande) ras och inte kul för någon.
 
Pappa gillar inte utställningspremierade hundar, därför ogillar han utställningslinjer. Att det är frivilligt att sälla ut förstår vi ju, även om jag tänka mig att en uppfödare med på fokus på utställning gärna ser att man ställer ut.

Låter konstigt att jaktlabradorer skulle vara så mycket mer arbetande hundar än de från utställningslinjer. Betyder det att man har skapat två nästan olika typer av labradorer? Så om man är ute efter en tjänstehund som labradorer oftast är, är det då från jaktlinjer eller utställningslinjer?

Just jakt är inget som intresserar pappa, men apportering kan ju ske utan att hunden apporterar ett riktigt byte. Det går inte lika bra att låta den apportera annat? För just apportering tror jag att pappa skulle tycka är kul.

Lagotto låter som en intressant ras också. Att de är avlade för nosarbete var väl det som pappa fastnade för.

Intresse för spår/sök betyder t ex svampplockning. Vet inte själv hur det fungerar men pappa pratar ofta om hur han vill ha en hund att leta svamp med. Lagotto är ju tryffelhund i hemlandet så det är väl därför han har nämnt rasen.

Jag är inte så insatt i labrador själv men de är ju väldigt vanliga hundar som man ofta ser. Finns det andra retrievers som skulle kunna passa bättre? Om man tycker om labradorers lynne som pappa gör?
Att leta svamp är ingen direkt svårighet för en hund, där funkar vilken som som inte har för intryckt ansikte och inte orkar röra sig.

Var längesedan labbe delades upp i två olika linjer.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tack för input. Ska ta upp det här med jakt, DP och utställningslinjer. Jag vet att pappa är rädd för utställningspremierade hundar då dessa tenderar att ha ett extremt utseende inom många raser. Inom labrador verkar det innebär tungt byggda hundar, osäker om det är grövre benstomme eller övervikt. Det borde ju vara benstomme för inte premierar man överviktiga hundar? Eller varför inte, utställningsvärlden verkar väldigt skev.

Jag vet att pappas främsta önskemål förutom en trevlig hund (han älskar alla labradorer han träffar) är en sund hund. Han bryr sig inte om skönhetsfel eller liknande, så länge hunden är sund i kropp och knopp. Oavsett vad en ev. rasstandard eller domare säger.

I övrigt kommer hunden främst att vara en sällskapshund, men alla hundar kräver aktivering (även små dvärghundar) vilket pappa förstår. Att ta långa promenader, gå i skogen och annan aktivering, är något som jag vet att pappa kommer att göra. Han är dock inte tävlingsintresserad, men jag vet att han skulle vara intresserad av träna kanske lydnad. Han tror att labradorer är enkla hundar att träna i just det.

Just nu har han både lägenhet och hus, med planer på att sälja lägenheten och flytta permanent till huset. Tror trädgården är på 3000 kvm eller något. Han gillar arbeta i trädgården. En granne där ska också ha en labrador som han kärat ner sig i.
Största skillnaden mellan linjerna utseendemässigt är mestadels fett även om dom även är en aning kraftigare men inte mycket.
 
Jag tänker att fördelen med lagotto är att den överlag verkar sund och leva länge. Inte läst så mycket negativt om dess lynne heller, men det lär säkert finnas sämre individer, precis som det gör inom alla raser. Att välja rätt uppfödare/föräldradjur är alltid av värde. MH/BPH är något jag tittar efter i alla raser utöver uppfödare som intresserar sig för att utvärdera sitt avelsarbete.

Om vi ska fokusera på labrador, DP labbe och/eller uppfödare med fokus på arbete/mentalitet/hälsa framför utställning. Jag blir själv ganska ointresserad när jag besöker hemsidor som bara skriver om utställningsmeriter.

Att gå igenom uppfödarna av lagotto går betydligt snabbare än att gå igenom uppfödare av labradorer. De är så himla många. Dessutom finns ingen rasdata av labrador (bara jaktlabrador) som det finns av lagotto. Ganska hjälpsamt när man vill få en snabb överblick av en uppfödare. Så tips på uppfödare inom labrador mottages tacksamt.
 
Största skillnaden mellan linjerna utseendemässigt är mestadels fett även om dom även är en aning kraftigare men inte mycket.

Är helt oförstående till det här med överviktiga hundar. Som människa förstår jag, men hundar? Vår finska lapphund var väldigt matglad och glupsk, men inte var det svårt att hålla hans vikt. Det är ju vi som bestämmer när och vad som ska ätas...
 
Angående andra retrievers. Flatcoated retriever har han nämnt en gång för länge sedan, hur är de?
Skulle säga att det är mer hund än din pappa letar efter sett till vilket aktiveringsbehov en flatte har.

Och jag taggar @hemlig eftersom hon levt med både lagotto och utställningslabbe (dessutom en väldigt trevligt bygd och allt annat än tjock sådan)

Här finns rasdata för labbar som inte är jaktavlade :)
http://www.rasdata.nu/labrador/
 
Jag tänker att fördelen med lagotto är att den överlag verkar sund och leva länge. Inte läst så mycket negativt om dess lynne heller, men det lär säkert finnas sämre individer, precis som det gör inom alla raser. Att välja rätt uppfödare/föräldradjur är alltid av värde. MH/BPH är något jag tittar efter i alla raser utöver uppfödare som intresserar sig för att utvärdera sitt avelsarbete.

Om vi ska fokusera på labrador, DP labbe och/eller uppfödare med fokus på arbete/mentalitet/hälsa framför utställning. Jag blir själv ganska ointresserad när jag besöker hemsidor som bara skriver om utställningsmeriter.

Att gå igenom uppfödarna av lagotto går betydligt snabbare än att gå igenom uppfödare av labradorer. De är så himla många. Dessutom finns ingen rasdata av labrador (bara jaktlabrador) som det finns av lagotto. Ganska hjälpsamt när man vill få en snabb överblick av en uppfödare. Så tips på uppfödare inom labrador mottages tacksamt.
Vad gäller lagotto så hade den en rejält boom ett tag, vilket gav många hundar med ledproblematik och taskigt lynne. Lagotton är ingen hund jag över huvud taget skulle välja om jag inte ville jobba hårt med något.
Har en vän som haft flera lagotto, från flera olika linjer med det blir inga fler pga hälsoläget. Trots det har hon jobbat långt med dom hon hade inom narkotikasök mm (aktivt arbetat med dom i fält). Tyvärr har de flesta lagottos jag träffat haft någon form av hälsoproblematik, så jag personligen skulle välja labben alla dagar i veckan :)
 
Skulle säga att det är mer hund än din pappa letar efter sett till vilket aktiveringsbehov en flatte har.

Och jag taggar @hemlig eftersom hon levt med både lagotto och utställningslabbe (dessutom en väldigt trevligt bygd och allt annat än tjock sådan)

Här finns rasdata för labbar som inte är jaktavlade :)
http://www.rasdata.nu/labrador/

Hur missade jag den, tack för länken. Tips mottages gärna fortfarande, men nu har jag något verktyg i varje fall.

Spännande med någon som har erfarenhet av båda. Just lagotto har vi nog aldrig träffat i verkligheten så tanken är att höra av sig till intressanta uppfödare längre fram och träffa deras hundar, för att bilda sig en uppfattning om rasen.
 
Tyvärr är det så att "kraftigare benstomme" hos många av utställningslabbarna egentligen är en omskrivning för övervikt. Hundarna är feta. Utställningslabben har marginellt större benstomme jämfört med jaktvarianten. Tyvärr är labben mycket matglad, vilket iofs är tacksamt vid träning, men också något som gör att den har lätt att lägga på sig övervikt.

Ger man inte labben för mycket mat och motionerar den ordentligt så är det överlag en sund hund, framförallt mentalt. Labben har inga ornormala proportioner och har därför inte problem med hud, andning eller andra sjukdomar som vissa hundraser har. Tyvärr lider kusinen flatten av cancersjukdomar i stor utsträckning. Överlag är inga av retriever- och spanielraserna osunda exteriört, även om cocker- och springer kan få problem med sina långa öron.

Hundraser man verkligen ska undvika pga sjukdomar är alla kortnosiga raser, i synnerhet mops, fralla, bulldog, pekingese och bostonterrier.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 247
Hundavel & Ras Jag har länge varit på jakt efter min ras och har efter många om och men börjat kika på labrador eftersom den stämmer in på en del jag...
Svar
15
· Visningar
1 681
Senast: Sasse
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 498
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 132
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp