Labrador, olika inom rasen?

Minerva

Trådstartare
Är det samma med Labbar som med Golden?
Där finns det ju Jaktgolden o utsgolden..
är det samma hos Labben? asså JaktLabbe o utslabbe?

Har för mig att jaktgolden iaf är smärtare än uts..
 
Sv: Labrador, olika inom rasen?

okej de va de jag hade för mig..
Men hur ser man skillnaden?
kanske dum fråga men frågar man inte så få man inge svar ^^
 
Sv: Labrador, olika inom rasen?

det är svårt att beskriva men jag tror att jaktlabbarna ofta är lite "fyrkantigare" i huvudet bla. iaf bland dom jag känner, men det kanske bara är ren tillfällighet...
 
Sv: Labrador, olika inom rasen?

skillnaden är framförallt mentalitet och stamtavla. Det finns ingen specifik sak som gör att man kan särskilja varianterna åt med 100% säkerhet. Men vanligast är genom grovlek.
 
Sv: Labrador, olika inom rasen?

Håller INTE med (som vanligt! ;) )

En ren jakt-labbe skiljer sej VÄLDIGT mycket rent utseendemässigt från en ren utställnings-labbe!

En utställnings-labbe är betydligt mycket tyngre i sin typ än en lätt, mer hög-bent jakt-labbe!

DP-labbarna däremot kan vara svåra att skilja från en grövre jakt-labbe eller en mer slimmad utst.-labbe.

/Swat
 
Sv: Labrador, olika inom rasen?

Eftersom en jaktlabrador avlas efter prestation och inte utseende så finns det inget utseende att gå på. Det finns ingen speciell ögonfärg man eftersträvar. Det finns ingen speciell huvudform som man premierar i aveln osv. Det finns inget som säger att man avlar på en speciell päls eller svansform heller. De kan se ur olika ut som helst. Det finns t.ex. ingen speciell öronform som skiljer dem åt från övriga Labradorer. Det finns ingen särskild päls man eftersträvar. De kan skilja mycket åt. Däremot är ju grovleken utmärkande gentemot andra Labradorer. Men att skriva som tasse att jaktlabbarna ofta är lite "fyrkantigare" i huvudet går ju inte eftersom man inte eftersträvar någon särskild huvudform i aveln.
 
Sv: Labrador, olika inom rasen?

En utställnings-labbe är betydligt mycket tyngre i sin typ än en lätt, mer hög-bent jakt-labbe!

"Förr" var det så, för 15-20 år sen, idag tycker jag precis som Brandgul att det skiljer jättemycket på olika linjer som kan vara ganska grova och ändå ha rena jaktlinjer.

"Förr" skulle man ha krävt FT-linjer för att de skulle kallats jaktlabbar och de är/var väldigt högbenta - har själv haft en som såg mer ut som en whippet som ung - men de kom på att många av dem var ganska svåra att ha att göra med.

Sen ska de ju inte vara 60 cm höga och väga en 35 kg om de ska vara jaktlabbar:D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 379
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 170
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 885
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel)...
Svar
15
· Visningar
732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp