Labrador vs Golden retriver

Fibusen

Trådstartare
Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan, men efter att ha haft golden i familjen när jag var liten så har jag helt plockat bort den rasen. Det var inte alls en sån bra familjehund som vi hade hoppats på. Ängslig, orolig, rädd… Absolut inte elak på något sett, men väldigt väldigt ”vek”.
Fuktexem mest hela tiden, var rädd för andra hundar, så pass att hon slängde sig på rygg och skrek om dom närmade sig för fort.

Har hört rykten om att just golden kan ha lite problem med mentaliteten, vilken bekräftar hur våran var.

Däremot när jag läser om dom så ska det ju vara väldigt trevliga familjehundar?

Nu har vi som sagt nästan bestämt oss för en labbe, men då golden verkar vara snäppet ”lugnare” så blir jag ändå nyfiken på dom, och kanske har jag dragit dom lite över samma kam…

Vi bor i ett stort hus, jag och sonen varannan vecka. Han är idag 9 år. Vi vet inte när hundköpet sker då nuvarande hundtanten vill vara ensamhund, så det blir efter hennes tid, men sonen kommer då inte ha kommit upp i tonåren.

Jag är ute väldigt mycket i skog och mark, plockar svamp, bär, och strosar runt. Gillar att vara ute i naturen helt enkelt. Går ”vanliga” promenader, väldigt långa emellanåt. Skulle gärna vilja gå på någon vandring 1-3 dagar. Det vore roligt att lära hunden kantarellsök, men absolut inget krav. Annars lite trick och enkel, simpel lydnad bara. Sonen vill gärna kunna leka med hunden, spela fotboll och bygga lite hinder/slalom, och ha en kompis liksom. Ett plus om hunden skulle gilla att bada i sjön med han, det pratar han mycket om.

Planen är nån valpkurs/unghundskurs, men sen är det väll inget jag har planerat att gå regelbundet på, så länge vi inte stöter på problem såklart!

Som sagt, labrador var planen. Jag var dock liiiite orolig att det blir för mycket hund och för spralligt och burdust när sonen ska hålla på med hunden. Min mamma kommer även ha hunden hos sig när jag jobbar, och även in hon är pigg, frisk och stark så vill jag ju såklart inte lämna någon halvgalen hund som drar omkull henne om det blir något jättespännande och roligt som händer! 🙈😅 Hon är hundvan och har haft hund hela livet så hon har absolut vanan inne, men hon blir ju inte yngre.

Så, golden… Är det en bra familjehund? Förekommer det mycket osäkerhet inom rasen? Eller är det trots allt värt att kolla på en golden iallafall för oss?
 
Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan, men efter att ha haft golden i familjen när jag var liten så har jag helt plockat bort den rasen. Det var inte alls en sån bra familjehund som vi hade hoppats på. Ängslig, orolig, rädd… Absolut inte elak på något sett, men väldigt väldigt ”vek”.
Fuktexem mest hela tiden, var rädd för andra hundar, så pass att hon slängde sig på rygg och skrek om dom närmade sig för fort.

Har hört rykten om att just golden kan ha lite problem med mentaliteten, vilken bekräftar hur våran var.

Däremot när jag läser om dom så ska det ju vara väldigt trevliga familjehundar?

Nu har vi som sagt nästan bestämt oss för en labbe, men då golden verkar vara snäppet ”lugnare” så blir jag ändå nyfiken på dom, och kanske har jag dragit dom lite över samma kam…

Vi bor i ett stort hus, jag och sonen varannan vecka. Han är idag 9 år. Vi vet inte när hundköpet sker då nuvarande hundtanten vill vara ensamhund, så det blir efter hennes tid, men sonen kommer då inte ha kommit upp i tonåren.

Jag är ute väldigt mycket i skog och mark, plockar svamp, bär, och strosar runt. Gillar att vara ute i naturen helt enkelt. Går ”vanliga” promenader, väldigt långa emellanåt. Skulle gärna vilja gå på någon vandring 1-3 dagar. Det vore roligt att lära hunden kantarellsök, men absolut inget krav. Annars lite trick och enkel, simpel lydnad bara. Sonen vill gärna kunna leka med hunden, spela fotboll och bygga lite hinder/slalom, och ha en kompis liksom. Ett plus om hunden skulle gilla att bada i sjön med han, det pratar han mycket om.

Planen är nån valpkurs/unghundskurs, men sen är det väll inget jag har planerat att gå regelbundet på, så länge vi inte stöter på problem såklart!

Som sagt, labrador var planen. Jag var dock liiiite orolig att det blir för mycket hund och för spralligt och burdust när sonen ska hålla på med hunden. Min mamma kommer även ha hunden hos sig när jag jobbar, och även in hon är pigg, frisk och stark så vill jag ju såklart inte lämna någon halvgalen hund som drar omkull henne om det blir något jättespännande och roligt som händer! 🙈😅 Hon är hundvan och har haft hund hela livet så hon har absolut vanan inne, men hon blir ju inte yngre.

Så, golden… Är det en bra familjehund? Förekommer det mycket osäkerhet inom rasen? Eller är det trots allt värt att kolla på en golden iallafall för oss?
@Milosari har jag för mig har sett ett antal labradorer och goldens på BPH som testledare, och har säkert något att säga om mentaliteten.

Jag upplever det svårare att hitta en bra golden än en bra labbe, när det kommer till mentalitet (OBS att detta inte syftar på jaktvarianterna, men de är nog inte passande heller för det liv du erbjuder).
 
@Milosari har jag för mig har sett ett antal labradorer och goldens på BPH som testledare, och har säkert något att säga om mentaliteten.

Jag upplever det svårare att hitta en bra golden än en bra labbe, när det kommer till mentalitet (OBS att detta inte syftar på jaktvarianterna, men de är nog inte passande heller för det liv du erbjuder).

Nej, ingen jaktvariant på någon av dom. Vill ha en ”enkel” familjehund bara som orkar med flera timmar ute i skogen, och ändå nöjer sig med vanliga promenader på byn då och då. Relativt lättränad och med fokus på sina människor. Snäll och vänlig mot andra hundar osv.

Nu blir ju mycket vad man gör det till, men vi försöker hitta en bra grundsten att bygga på.
 
Jag hade inte köpt en golden från utställningslinjer, och väljer man en annan variant av golden låter det som för mycket hund för de aktiviteter ni erbjuder. Gäller även labrador.

Tycker utställningsvarianten av både golden och labrador tenderar bli buffliga om den som styr i kopplet inte riktigt har koll.

Koll har vi. Jag är uppväxt med hund, och mamma var väldigt aktiv inom brukshundsklubben/lydnad med tidigare hundar. Jag har mest haft omplaceringshundar som redan har haft jättemycket problem som har blivit bra hundar tillslut, men nu känner jag att jag vill kunna forma nästa hund från början. Med så bra förutsättningar som möjligt från början.
 
Koll har vi. Jag är uppväxt med hund, och mamma var väldigt aktiv inom brukshundsklubben/lydnad med tidigare hundar. Jag har mest haft omplaceringshundar som redan har haft jättemycket problem som har blivit bra hundar tillslut, men nu känner jag att jag vill kunna forma nästa hund från början. Med så bra förutsättningar som möjligt från början.

Förutsättningen för att få en bra hund oavsett linjer är ju att sätta sig in i MH/BPH och hälsotester, speciellt om man tänker sig en "sällskapsvariant" av en arbetande hund. Nu är jag inte för sådan avel, men när det gäller just sällskaps/utställningsvarianterna är det än viktigare i och med att de statistiskt sett blir drabbade av sämre mentalitet och sämre hälsa då det inte får samma fokus i aveln som i de arbetande linjerna.
 
Förutsättningen för att få en bra hund oavsett linjer är ju att sätta sig in i MH/BPH och hälsotester, speciellt om man tänker sig en "sällskapsvariant" av en arbetande hund. Nu är jag inte för sådan avel, men när det gäller just sällskaps/utställningsvarianterna är det än viktigare i och med att de statistiskt sett blir drabbade av sämre mentalitet och sämre hälsa då det inte får samma fokus i aveln som i de arbetande linjerna.

Tack, vi får börja kika runt lite djupare så vi är på det klara den dagen det är dags. 🙏🏻
 
Labradorer är ju också olika men min skulle förmodligen inte nöja sig med det du radar upp. Tyvärr, för det är ungefär vad jag också hade tänkt mig. Men hon kräver väldigt mycket aktivitet och kan inte ligga still mer än någon halvtimme i sträck under dagen. Glöm att ta en lugn dag när det är dåligt väder eller man är trött och sliten, hon skall ha sina timmar promenad ändå. Men hon skulle säkert bli en utmärkt kantarellhund och hon älskar att bada.
 
Jag har lite tvärtom bara goda erfarenheter av både golden och labbe (även om ingen av dem är mina favoritraser har de varit ungefär som jag väntar mig att en golden/labbe är. ) :) Upplever labbarna som bra mycket brötigare i och för sig, jag avskyr att möta dem som lösa unghundar då de verkar vara totala analfabeter när det kommer till hundspråk, men annars har alla varit pigga och glada med folk. Eventuellt har goldens varit lugnare tidigare, så att säga. :)
 
Labradorer är ju också olika men min skulle förmodligen inte nöja sig med det du radar upp. Tyvärr, för det är ungefär vad jag också hade tänkt mig. Men hon kräver väldigt mycket aktivitet och kan inte ligga still mer än någon halvtimme i sträck under dagen. Glöm att ta en lugn dag när det är dåligt väder eller man är trött och sliten, hon skall ha sina timmar promenad ändå. Men hon skulle säkert bli en utmärkt kantarellhund och hon älskar att bada.
Fast det där låter ju inte heller riktigt bra. Klart vilken hund som helst, oavsett hur aktiv, ska kunna ta det piano en regnig dag... och definitivt längre än en halvtimme i stöten.
 
Jag har haft flera golden genom åren och skulle väl säga att jag inte tycker att golden är lugnare än labbarna, däremot är de betydligt mjukare (imho 🙂).
 
Fast det där låter ju inte heller riktigt bra. Klart vilken hund som helst, oavsett hur aktiv, ska kunna ta det piano en regnig dag... och definitivt längre än en halvtimme i stöten.
Jag pratade hund med en arbetskamrat som har en Golden nu, han hade en Labbe förut men den hade "ADHD" som han kallade det, den var alltså precis som min. Kunde inte sitta still, ville ständigt hålla på med någonting. Men det är nog en sak att kolla efter när man väljer kennel, alla är ju inte så. Sedan är hon bra på alla andra sätt, hundvakten berömmer henne alltid för att hon är så snäll och lydig.

När jag gick valpkursen var det också en Golden där. Min hund kunde inte sitta still och fokusera, Golden klarade varje uppgift direkt, den var fantastiskt lugn och lydig. Tills vi skulle simulera påsättning av krage för att hunden skulle vara van vid framtida veterinärbesök. Det fixade min hund utan minsta problem, hon är inte rädd för något, men Golden vågade inte sticka huvudet genom öppningen. Det var hennes svaga sida, hon hade de berömda Golden-rädslorna.
 
Jag upplever goldens som lite mindre brötiga än labbarna. Har inte träffat en golden irl med rädslor som visat sig just då, men det känns som en bra golden är mer passande för det du vill göra med den. Jag tycker mig se fler och fler labbar, särskilt hanar, som har stark könsdrift och som går ur hand på sin ägare.

Det finns raser som bör vara ett säkrare kort mentalt för det du söker, men det kanske är fler bitar som gör att valet lutar mot labbe. :)
 
Jag pratade hund med en arbetskamrat som har en Golden nu, han hade en Labbe förut men den hade "ADHD" som han kallade det, den var alltså precis som min. Kunde inte sitta still, ville ständigt hålla på med någonting. Men det är nog en sak att kolla efter när man väljer kennel, alla är ju inte så. Sedan är hon bra på alla andra sätt, hundvakten berömmer henne alltid för att hon är så snäll och lydig.

När jag gick valpkursen var det också en Golden där. Min hund kunde inte sitta still och fokusera, Golden klarade varje uppgift direkt, den var fantastiskt lugn och lydig. Tills vi skulle simulera påsättning av krage för att hunden skulle vara van vid framtida veterinärbesök. Det fixade min hund utan minsta problem, hon är inte rädd för något, men Golden vågade inte sticka huvudet genom öppningen. Det var hennes svaga sida, hon hade de berömda Golden-rädslorna.
Jag skulle nog inte vilja leva med endera faktiskt. Vilken stress med labradoren du beskriver, jag hade blivit helt skogstokig.
Nu har jag inte haft någon egen goldenvalp, men jag har inte stött på någon berömd goldenrädsla. Förnekar inte att den finns, men simmar eventuellt emot strömmen som påstår att den är väldigt vanlig. :) Jag tycker att de flesta goldens jag möter är sådär som vardagliga, vanliga goldens... och att labradorerna är dito. Rätt glada, lite brötiga och människokära. Hänger med överallt och väldigt lite problem med andra hundar (från deras sida sett, jag gillar som sagt inte överglada, lösa retrievers som entusiastiskt försöker våldföra sig på min shiba. ).
 
Jag upplever goldens som lite mindre brötiga än labbarna. Har inte träffat en golden irl med rädslor som visat sig just då, men det känns som en bra golden är mer passande för det du vill göra med den. Jag tycker mig se fler och fler labbar, särskilt hanar, som har stark könsdrift och som går ur hand på sin ägare.

Det finns raser som bör vara ett säkrare kort mentalt för det du söker, men det kanske är fler bitar som gör att valet lutar mot labbe. :)

Som vad? Jag tar jättegärna emot tips! :D

Att det lutar mot labbe är just det att jag har fått uppfattningen om att dom är snälla, stabila, och man får en bra och stadig hund efter att tränat den rätt från början. Men ju mer jag läser om dom så kommer frågan just om det blir för mycket hund iallafall?

Jag söker vad jag skrivit ovan, en trevlig och stabil hund som trivs med en vanligt familjeliv med vanliga promenader på byn, men ”större” äventyr i perioder, snäll och vänlig mot andra hundar och enkel. Vill inte ha en liten hund, men heller ingen jättestor, storlek labbe/golden är absolut max. Ingen hund som skäller på allt då jag har dörren öppen vår-höst ungefär så hunden går in och ut som den vill på gården, ska den stå ute och skälla på varenda människa som går förbi blir jag tokig. Vill kunna cykla med den, gå timmar i skog och mark, gärna ta med på någon fjällvandring, ha med den ut och fiska osv, sen massa lek och enkel hemmaträning. Framförallt en bra kompis och en familjemedlem.

Jag har idag en engelsk bulldog, och har tidigare haft staffe (exets hund, så den följde med honom när vi separerade) och sen en amstaff/boxerblandis. Innan dess är jag uppväxt med pudel och golden. Så det är en väldigt blandad kompott!

Engelsk bulldog vågar jag inte ge mig på igen, har haft sån extrem tur med nuvarande så det kommer aldrig hända igen att jag får en så pass frisk bulldog, annars så älskar jag allt på denna hund, men vill ha någon som är lite mer villig till träning. Nuvarande skiter i om jag håller en hel falukorv framför nosen, vill hon inte sitta så sätter hon sig inte… Och som ni förstår så går det bort helt om sonen vill hålla på att leka och köra lite hinderbanor. Nu har vi haft tur så hon har kunnat hänga med på mycket som vi gjort ändå trots den ras hon är, men nej, vågar inte chansa att köpa en så pass ”sjuk” ras.

(Han har kollat mycket agility på youtube, men det kommer ju bara bli lite enkla lekövningar på gården typ)

Amstaff/boxer… Behöver jag säga något mer?! :angel: Helt klart en skitrolig hund, men det spelade ingen roll hur mycket vi var ute eller tränade hjärnan, en suck från han sen var det full gas igen. Hade sele och han fick dra mig på sparken, när vi kom in efter en timme kollade han på mig som ”vad ska vi hitta på för roligt nu då matte?!” Omöjlig att trötta ut. Finns inte ens på världskartan! 😂

Staffen, jättetrevlig och ”lagom” hund, dock förekommer det lite aggressivitet mot andra hundar, detta vill jag komma ifrån helt så mycket det bara går då jag vill kunna hälsa på vänner med hund, plus att mamma kanske skaffar sig en egen hund igen framöver. Tveksamt om jag törs chansa. Även lite för känslig mot kyla, vi är ute en del på vintern med och vill gärna ha hunden med oss i den mån det går.

Pudel, också en jätterolig och supertrevlig hund. Väldigt bra mentalt och rolig att träna. Däremot så kommer jag bli tokig på allt skit dom släpar in i pälsen, och jag vet inte riktigt om jag har lusten med övriga pälsvården den kräver heller. Vi hade dvärgpudel, och det känns som den blir lite för liten, så i sånt fall skulle jag vilja gå upp till mellan. Men det är pälsen som ställer till det. Inte klippningen i sig egentligen, utan så fort man har varit ute i regn så är benen och magen så extremt blöta och grusiga så väldigt länge. Går inte att torka torrt! 😅

Och sen golden då…
 
Både golden och labbe är arbetande hundar som bör få arbeta för att inte bli feta, likgiltiga eller utveckla felbeteenden. Till skillnad från t.ex. En brukshund som kommer retriever troligtvis inte äta upp ditt hem om den är understimulerad. Däremot får understimulans en stor betydelse även i de raserna. En del stänger av mentalt och blir de likgiltiga feta hundarna man ser ute. Sorgligt!

Sen är min erfarenhet av goldens (2 st utatällningsvarianten) att de är ganska energiska. Båda fick träna och tävla i bl.a. bruks. Den ena var räddningshund. De låg inte bara och vilade inomhus. Den jag minns bäst blev uppskruvad och på lekhumör av att man klappade honom. Min släktings nuvarande hundar av aktiv bruksras är lugnare när man kelar med dem. De kopplar av. Golden ville börja leka. Men i övrigt var han lugn inomhus. Han var helt cool på nyår och för skott. Mycket mentalt stabil och orädd! Gick bra att ha bland folk då han inte hoppade eller skällde. Undergiven mot andra hundar och gick omvägar om nån hund var aggressiv. Behövde inte koppla honom när vi mötte kopplad aggressiv hund för jag visste att han undvek dem pga att han tyckte att de var obehagliga.

Det jag vill säga är att en bra golden/labbe är en aktiv hund som inte faller inom kategorin sällskapshundar utan det är en arbetande hund.

Om jag hade skaffat golden/labbe hade jag varit mycket noga med att välja en uppfödare som har tävlingsmeriter på sina hundar. Och inte bara utställning. Rena utställningsuppfödare hade jag undvikit som pesten faktiskt! Jag hade valt en valp från en kull där föräldrarna visat att de kan prestera fysiskt och mentalt. Som är stabila hundar utan rädslor.
 
Pudel, också en jätterolig och supertrevlig hund. Väldigt bra mentalt och rolig att träna. Däremot så kommer jag bli tokig på allt skit dom släpar in i pälsen, och jag vet inte riktigt om jag har lusten med övriga pälsvården den kräver heller. Vi hade dvärgpudel, och det känns som den blir lite för liten, så i sånt fall skulle jag vilja gå upp till mellan. Men det är pälsen som ställer till det. Inte klippningen i sig egentligen, utan så fort man har varit ute i regn så är benen och magen så extremt blöta och grusiga så väldigt länge. Går inte att torka torrt! 😅
Jag har en mellanpudel och sköter hennes päls själv, vi tillbringar alla helger i skogen kring vår sommarstuga och jag tycker inte alls att det fastnar mycket i pälsen. Hon är inte så kortklippt men det blir nästan inga småkvistar, gamla löv eller annat skräp. Det var mycket mer sånt på mina spaniels. Pudel låter som ett bra val för er, glada och lekfulla. En mellanpudel blir inte heller för stor för din mamma att ha hand om. De är definitivt lättlärda och orkar hur långa skogspromenader som helst ( i alla fall orkar hon klart mer än mig och min man ). Som med alla raser måste man ha koll på vilken uppfödare man ska välja.
 
Vill inte ha en liten hund, men heller ingen jättestor, storlek labbe/golden är absolut max.

Min familj har två golden just nu, båda i vuxenstorlek men en väger 20 kg och en väger 35 kg (utan att vara tjock även om hon sitter som en soffpotatis pga dålig höft). Båda tikar. Så storleken kan skilja mycket även inom rasen. 😀

(Nu är den lilla av jakttyp, men det finns mindre även av show eller dp.)

20220124_131038.jpg


Usel bild men den enda där den lilla står still 😅
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 616
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 456
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Nu blir det en till ras fråga men jag vill ha lite tips om raser som jag kan läsa på om och lära mig mera om bara! Så kommer inte skaffa...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
13 186
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp