Labradorer och framtiden

Tismon-från-ifokus

Trådstartare
Hejhej så jag behöver någon att bolla lite tankar med och ni verkar rätt kunniga på detta forumet (har jag hört 😉)

Jag ska försöka sätta mina virriga tankar i ord.

I framtiden vill jag ha labrador (utställningstyp) igen, har för närvarande gossen ni ser på min avatar. När jag kollar runt bland uppfödare verkar de flesta föda upp de tjocka, breda, osunda hundarna. Jag är inte ett fan av dem. Finns det uppfödare som fokuserar på utställningstyp av smäckrarre modell?

Jag vill inte ha jaktlabbe. MH kommer vara viktigt eftersom jag vill använda min labbe som terapihund, hoppas kunna bli psykolog i framtiden.

Eller borde jag ge upp och importera labrador från utlandet? Hur går den processen till i sådana fall?

Detta kommer antagligen inte vara inom de närmsta 4 åren men det är alltid roligt att bolla tankar och vara ute i god tid tänker jag 🙂
 
Hejhej så jag behöver någon att bolla lite tankar med och ni verkar rätt kunniga på detta forumet (har jag hört 😉)

Jag ska försöka sätta mina virriga tankar i ord.

I framtiden vill jag ha labrador (utställningstyp) igen, har för närvarande gossen ni ser på min avatar. När jag kollar runt bland uppfödare verkar de flesta föda upp de tjocka, breda, osunda hundarna. Jag är inte ett fan av dem. Finns det uppfödare som fokuserar på utställningstyp av smäckrarre modell?

Jag vill inte ha jaktlabbe. MH kommer vara viktigt eftersom jag vill använda min labbe som terapihund, hoppas kunna bli psykolog i framtiden.

Eller borde jag ge upp och importera labrador från utlandet? Hur går den processen till i sådana fall?

Detta kommer antagligen inte vara inom de närmsta 4 åren men det är alltid roligt att bolla tankar och vara ute i god tid tänker jag 🙂

Brukar det inte vara en och samma typ som premieras inom utställning? Alltså i fallet labrador de tjockare hundarna?
 
Brukar det inte vara en och samma typ som premieras inom utställning? Alltså i fallet labrador de tjockare hundarna?
Ja alltså de är ju "standarden". Men det finns smäckrare utställninglabradorer också, de är bara inte lika vanliga 🙂


Jag har hört dem benämnas som "dual purpose labrador"
 
Jag tänker att håller man bara hunden slank så är problemet borta. De är ju inte så tunga egentligen utan de är ju feta. Så kollar man bara MH/bph och hälsa i övrigt samt kanske lite tävlingsresultat eller om släkt gått som terapihundar av något slag så borde det inte vara några problem?
 
Min "utställningslabbe" har en massa tjocka släktingar och jag har lyckats hålla min "smal/smäcker". Jag tror att de flesta tjocka labbarna skulle se ganska så smäckra och fina ut om de fick gå ner i vikt.
 

Bifogade filer

  • 66443729_10156118300911790_4047422127136047104_o.jpg
    66443729_10156118300911790_4047422127136047104_o.jpg
    563,3 KB · Visningar: 245
Min som är utan stamtavla är också hyfsat smäcker trots att hon äter betydligt mer än rekommenderad portionsstorlek, men så rör hon mycket på sig också. När hon var yngre var det flera som trodde hon hade lite staffe i sig, för att hon var så välmusklad. Så jag håller med de ovan, diet och motion gör gott.
 
Jag mötte en smäcker unghund på utställningsträning förut, en labbe. Instruktören som också var domare sa noga till ägaren att de måste börja göda hunden rejält om den ska ha någon chans i ringen. Tydligt att det iaf i det fallet var en egentligen ganska normalbyggd hund i grunden. Hur den sedan blev vet jag dock inte...
 
Jag mötte en smäcker unghund på utställningsträning förut, en labbe. Instruktören som också var domare sa noga till ägaren att de måste börja göda hunden rejält om den ska ha någon chans i ringen. Tydligt att det iaf i det fallet var en egentligen ganska normalbyggd hund i grunden. Hur den sedan blev vet jag dock inte...
Varför belönas det på utställning att hunden är överviktig? :confused: Jag fattar verkligen inte det! Det är iofs rätt mycket som är märkligt med vad som belönas på utställning, men detta är så obegripligt.
 
Jag mötte en smäcker unghund på utställningsträning förut, en labbe. Instruktören som också var domare sa noga till ägaren att de måste börja göda hunden rejält om den ska ha någon chans i ringen. Tydligt att det iaf i det fallet var en egentligen ganska normalbyggd hund i grunden. Hur den sedan blev vet jag dock inte...
Det rådet fick jag också när jag skulle ställa ut labben för en massa år sedan. Han var 5 månader...
 
Fast det är väl just på utställning det belönas? Tror väl inte att veterinärer vill se överviktiga hundar.
Verkligen inte, och särskilt inte en överviktig labrador med tanke på deras tyvärr inte sällan förekommande dåliga armbågar/bogar och benägenhet att få korsbandsrupturer. Övervikt ökar risken för/förvärrar båda sjukdomar markant :(
Det är sjukt hur feta vissa labbevalpar är pga övergödningen av uppfödare och ägare.
 
Har sett flera slanka utställningslabbar som sett atletiska ut i kroppen. En till och med lite "långbent". Så det handlar nog främst om diet och motion för att de inte ska bli vandrande tunnor.

Sen finns det riktigt trevliga jaktlabradorer som säkert skulle fungera i en aktiv vardag bara de får träna strukturerat. Men där verkar det tyvärr vara lite vanligare med vissa rädslor.
 
Det rådet fick jag också när jag skulle ställa ut labben för en massa år sedan. Han var 5 månader...
Det var ungefär den åldern på hunden jag mötte också. Jättefin var den. Matte frågade hur hon skulle göra då osv men ja jag hoppas ju att det inte blev något med det där.
 
Jag mötte en smäcker unghund på utställningsträning förut, en labbe. Instruktören som också var domare sa noga till ägaren att de måste börja göda hunden rejält om den ska ha någon chans i ringen. Tydligt att det iaf i det fallet var en egentligen ganska normalbyggd hund i grunden. Hur den sedan blev vet jag dock inte...
När jag fortfarande bodde i Svea hade vi en jättefin chokladlabbe i vår agilitygrupp, en liten tik. Hon hoppade av träningen under utställningsperioden för att hunden inte skulle vara för "fit".
 
Min labrador var köpt som dual purpose. Hon var kraftig i kroppen och behövde äta light-foder för att hålla vikten. Speciellt eftersom hon hade opererade knän.
Så jag tror att DP labrador är bra att leta efter och sedan ge lagom med mat så att hunden inte blir överviktig.
C358CA58-93E4-491B-A596-9F365E481023.jpeg
 
Ja dessa utställningar vad dom berikar raserna😎

Det måste väl finnas någon vettig uppfödare i en så stor ras? Som inte ställer ut utan prioriterar annat?

Jag tycker nog dom är ganska så grova även om dom är smala likaså golden har blivit så väldigt maffiga 🥶
 
Har sett flera slanka utställningslabbar som sett atletiska ut i kroppen. En till och med lite "långbent". Så det handlar nog främst om diet och motion för att de inte ska bli vandrande tunnor.

Sen finns det riktigt trevliga jaktlabradorer som säkert skulle fungera i en aktiv vardag bara de får träna strukturerat. Men där verkar det tyvärr vara lite vanligare med vissa rädslor.
Jomen precis, det är lite det jag är intresserad utav - lite mer långbenta individer, inte tunnorna. Gärna ett ansikte som inte är alldeles för bred

Jag bifogar en bild på min egna herre. Däremot håller han definitivt inte standarden som terapihund eftersom han blir stressad så lätt
 

Bifogade filer

  • IMG_20210316_214127.jpg
    IMG_20210316_214127.jpg
    123 KB · Visningar: 192
Ja dessa utställningar vad dom berikar raserna😎

Det måste väl finnas någon vettig uppfödare i en så stor ras? Som inte ställer ut utan prioriterar annat?

Jag tycker nog dom är ganska så grova även om dom är smala likaså golden har blivit så väldigt maffiga 🥶
Precis, håller med dig 100%
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då jag blev tvungen att köra hem foderhästen i helgen och därför behöver sätta fokus på något annat får ni stå ut med ännu en rastråd:D...
Svar
11
· Visningar
1 431
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp