Labradorer!

Lilljessicah

Trådstartare
Gud vad jag är hopplös.Eftersom jag tänker skaffa en till hund har jag plötsligt börjat gilla i princip alla raser.
Har gjort X antal trådar om den för närvarande intressanta rasen.:smirk:

Det är ju iofs väldigt bra att titta på alla möjliga raser och utesluta tills man kommer fram till den rätta.

Men då kom jag på att jag behövde ju inte bara titta på små hundar,och då blev det jobbigt för då blev ju utbudet ÄNNU större.
Så jag måste väll säga till er som undrar att nu har jag fått upp ögonen för labbar.:love:

Så nu vill jag gärna veta era erfarenheter och gärna bilder!:bow:
Jag har sett ganska rangliga labbar och en del mer "normala" och vissa väldigt grova.
Är det något som bara blir,eller finns det olika?Tell me all you know:rofl:
 
Sv: Labradorer!

När man pratar om Labrador så näms ofta 3 olika typer av Labrador.

  • Utställnings varianten
  • Dual Purpose ( en mix av 1 och 3 )
  • Jaktlabrador

Det man iaf kan säga om Labradoren rent generellt är att den kräver aktivering såväl psykiskt och fysiskt för att må bra.

En labrador som inte får utnyttja sin energi blir "a pain in the ass"

Det är först och främst en JAKTHUND ( apporterande ) och jag tycker som så att är man inte villig att utöva apport med sin Labbe så skall man kika vidare på en ras vilken man kan fylla behovet för..

Annan aktivitet som man kan jobba med :
Bruks,lydnad,spår,sök,rapport m.m ...

Så vad vill du ha din hund till?
 
Sv: Labradorer!

DP är absolut inte en mix av 1 och 3. Det är variant 1 där man försökt att bevara rasens arbetsegenskaper.
 
Sv: Labradorer!

Ja vad kallar du det med enkla ord, att bevara labbens arbetsegenskaper är väl att bevara deras apportintresse och det får man knappast ut av att korsa en uts.labbe med en annan uts.labbe ... ( Enkelt förklarat )

Du får gärna utveckla ditt svar mer än att skriva att jag hade fel ! Annars får man inte ut så mycket av ditt inlägg.
 
Sv: Labradorer!

Jag lever ju ett mkt aktivt liv.
Min nuvarande hund är med mig på jobbet på dagarna och på fritiden tränar jag med henne.
Så jag lever för min hund kan man säga.:)

Mkt promenader,aktivering,lydning,bus,simning osv.
Jag skulle i så fall(om jag inte ändrar mig angående ras igen..hehe=)
vilja ha en labbe liknande min kompis,inte så grov fast ändå bastant.
Tack för svar!
 
Sv: Labradorer!

Då är det en DP ( om jag får fundera fritt ) och då råder jag dig till att börja med apport också för att tillgodose hundens behov..
 
Sv: Labradorer!

Calazirya skrev:
Då är det en DP ( om jag får fundera fritt ) och då råder jag dig till att börja med apport också för att tillgodose hundens behov..

Okej,thanx! Jag ska kika på dom. Hur är labben i psyket överlag? Jag har bara träffat relativt coola labbar,lydiga,tillgivna men ändå full av bus.
 
Sv: Labradorer!

Då hade jag, som Calazirya skriver, gått mer in på DP.

Jag har en jaktlabbe och hon har alltid varit extremt jobbig och aktiveringsbehov att jämföra med BC. Dessutom tvivelaktigt psyke och många jaktlabbar mister detta "labbetypiska" vänliga bemötandet.

Aldrig mer labbe för mig iaf :angel:

//E
 
Sv: Labradorer!

lilljessicah skrev:
Hur är labben i psyket överlag? Jag har bara träffat relativt coola labbar,lydiga,tillgivna men ändå full av bus.

De ska vara såna, men som sagt, vissa jaktlabbar har tappat det där.
Som alla andra hundraser ska du vara noga med MH-test, och speciellt då tillgängligheten, en labbe SKA vara tillgänglig. Var också noga med att kolla HD-status, Dysplasi är tyvärr inget ovanligt.

//E
 
Sv: Labradorer!

lady_vip skrev:
Som alla andra hundraser ska du vara noga med MH-test, och speciellt då tillgängligheten, en labbe SKA vara tillgänglig. Var också noga med att kolla HD-status, Dysplasi är tyvärr inget ovanligt.

//E

Nä det ska jag tänka på!Tack!
Men om jag känner mig själv rätt lägger jag snart ut en ny tråd om att jag funderar på en pinscher eller nåt,haha.
Jag har verkligen ingen aning längre,men jag tar reda på så mkt som möjligt om alla jag faller för så får vi se vad det slutar med. Det kan bli rätt spännande:rofl:

Nu ska jag läsa på allt om DP så länge.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 565
Senast: anna_panna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 105
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 009
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Visst finns det en del heelerägare här :) ? Jag kikar efter en eventuell ny hund, i så fall tidigast till hösten 2015. Har innan tittat...
Svar
11
· Visningar
1 615
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp