Lackera om köksluckor.

FannyN

Trådstartare
Jag ska börja renovera lite smått och tänkte börja med köket. Det jag tänker göra är att måla tak och snickerier samt måla om en tapet från 90 talet. Sedan tänkte jag lämna in och lackera om mina köksluckor. Jag undrar om någon har ett hum om vad det kostar. Golv och bänkar är jag nöjd med likaså vitvaror.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag har lackat luckorna i stugköket, kommer inte ihåg exakt hur många luckor men ungefär 5 lådfronter, 8 luckor, en stor lucka och en garderobsdörr. 4000:-
 
Jag ska börja renovera lite smått och tänkte börja med köket. Det jag tänker göra är att måla tak och snickerier samt måla om en tapet från 90 talet. Sedan tänkte jag lämna in och lackera om mina köksluckor. Jag undrar om någon har ett hum om vad det kostar. Golv och bänkar är jag nöjd med likaså vitvaror.
Jag fick omlackat köksluckorna i en trerummare för fem år sen. Det kostade 10 000 inklusive montering.
 
Jag är också i tankarna att fräscha upp våra köksluckor.. funderar på om det är värt att måla själv, och då hyra färgspruta. Eller ta genvägen (eventuellt senvägen?) att istället använda dekorplast :nailbiting::D
 
Jag är också i tankarna att fräscha upp våra köksluckor.. funderar på om det är värt att måla själv, och då hyra färgspruta. Eller ta genvägen (eventuellt senvägen?) att istället använda dekorplast :nailbiting::D

Samma tanke här. Eller ja måla om då. Med pensel :D

Dekorplast vågar jag mig inte på 😱
 
Samma tanke här. Eller ja måla om då. Med pensel :D

Dekorplast vågar jag mig inte på 😱

Jag tänkte måla med pensel först, men blev nojig att jag kommer lämna massor av synliga penseldrag efter mig :nailbiting: Litar icket på min pensel-teknik, med andra ord!

Känner jag mig själv rätt kommer jag trots det troligen envisas med att testa dekorplast förr eller senare.. och det kommer troligen sluta med ett riktigt ”nailed it”-resultat :rofl:
 
Jag tänkte måla med pensel först, men blev nojig att jag kommer lämna massor av synliga penseldrag efter mig :nailbiting: Litar icket på min pensel-teknik, med andra ord!

Känner jag mig själv rätt kommer jag trots det troligen envisas med att testa dekorplast förr eller senare.. och det kommer troligen sluta med ett riktigt ”nailed it”-resultat :rofl:

Plan B är nya luckor så det känns värt att chansa med pensel 💸💸💸
 
Plan B är nya luckor så det känns värt att chansa med pensel 💸💸💸
Skulle välja en liten mycket fin roller istället, jämnare och inga penseldrag som syns. Såvida du inte är ute efter penseldragseffekten såklart.

Min sambo målade om några köksluckor inför försäljning, de var dock helt släta och plana så det var inte så svårt. Blev så himla mycket bättre än vad jag trott. Hon använde just en roller.
 
Jag tänkte måla med pensel först, men blev nojig att jag kommer lämna massor av synliga penseldrag efter mig :nailbiting: Litar icket på min pensel-teknik, med andra ord!

Känner jag mig själv rätt kommer jag trots det troligen envisas med att testa dekorplast förr eller senare.. och det kommer troligen sluta med ett riktigt ”nailed it”-resultat :rofl:

Jag målade om mina gamla luckor med pensel, blev riktigt bra! Gick till en riktig färgaffär och bad om hjälp, som plockade fram allt jag behövde, rätt slippapper, fästgrund, färg och pensel. Det finns många olika penslar på marknaden för olika ändamål, så gå till ett proffs så löser dom det åt dig!

Hade mina gamla luckor i ca 3-4 år innan jag hade råd att byta ut köket, vart inte ett enda färgsläpp eller något alls trots hund och småbarn. Var jättenöjd och summan landade på runt 1000-lappen för allt.
 
Jag målade om mina gamla luckor med pensel, blev riktigt bra! Gick till en riktig färgaffär och bad om hjälp, som plockade fram allt jag behövde, rätt slippapper, fästgrund, färg och pensel. Det finns många olika penslar på marknaden för olika ändamål, så gå till ett proffs så löser dom det åt dig!

Hade mina gamla luckor i ca 3-4 år innan jag hade råd att byta ut köket, vart inte ett enda färgsläpp eller något alls trots hund och småbarn. Var jättenöjd och summan landade på runt 1000-lappen för allt.
Åh men det låter ju toppen. Kanske är värt ett försök!
 
Jag målade om mina gamla luckor med pensel, blev riktigt bra! Gick till en riktig färgaffär och bad om hjälp, som plockade fram allt jag behövde, rätt slippapper, fästgrund, färg och pensel. Det finns många olika penslar på marknaden för olika ändamål, så gå till ett proffs så löser dom det åt dig!

Hade mina gamla luckor i ca 3-4 år innan jag hade råd att byta ut köket, vart inte ett enda färgsläpp eller något alls trots hund och småbarn. Var jättenöjd och summan landade på runt 1000-lappen för allt.
Åh vad kul har du någon bild
 
Åh vad kul har du någon bild
195D1865-1BC5-432F-893E-E09F79623C55.jpeg

Hittade på gamla bilder på min Instagram. Till vänster är det före, sen efter till höger.
 
Hade dom i några år som sagt innan jag bytte ut allt. Höll hur bra som helst och sålde hela köket faktist när jag rev ut det till en man som skulle ha ett kök i någon gäststuga. Fick igen slantarna jag hade lagt ut på färg/pensel. 😅

Jag monterade ner en lucka och tog med mig till färghandeln så dom visste exakt vad jag hade att jobba med.
 
Mitt tips är att, förutom rätt sorts färg, köp en bra pensel. Inte billigaste möjliga utan en bra från färgaffär. Det är så mycket enklare att få det snyggt!
 

Liknande trådar

Hemmet Hej, Undrar om någon här har koll om man kan ställa en fristående mikrovågsugn i överskåp? Jag har ingen mikro i mitt kök idag och har...
Svar
16
· Visningar
1 398
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 046
Senast: Wille
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 429
Senast: Ullmerkott
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp