Ladda elbil med hästtransport

SnigelEffekt

Trådstartare
Jag har försökt leta runt bland olika trådar för att få svar på mina funderingar och försöka bli klok på om jag kommer överleva med att köra en ren elbil då det är dags att byta ut företagsbilen (förmånsbil).

Släpet+ponnyn väger säg 1500kg, så kan han ha någon höbal med sig om han ska åka långt också, plus att jag vill ha lite marginal. Ponnyns vikt 380kg enligt våg, släpets tjänstevikt 960kg (reg.nr BUK723). Har BE-körkort.

Vad jag hittat så är det EV6 och ID4 som klarar dragvikten utan att priset blir för högt så det är främst de som då blir aktuella. EV6:an har ju sin snabbladdning som ett stort + i kanten!

Mina funderingar är om det är någon som har en elbil och fullt ut använder den som dragbil till hästtransport?
Hur långt kommer ni i praktiken och inte bara teorin?
Hur funkar det att ladda vid laddstationer när hästen är med? Går det ens att komma till?
Tycker ni att det fungerar?
 
Jag har inte elbil men jag har grannar som har elbil (Tesla X) och långkör med stor husvagn regelbundet, året om. Förbrukning och räckvidd har jag inte koll på, däremot är det relativt vanligt att man måste koppla av släpet och parkera det någonstans för att kunna komma till att ladda utan att antingen blockera andra laddplatser eller blockera körområde utanför platserna. Att koppla av släpet från bilen medan hästen är i är big no no om inte släpet har inbyggda stödben som går att fälla ut. Man ska också komma ihåg att det tar tid att ladda och ibland är det ordentlig kö vilket innebär att man blir stående ett tag och har man en häst som blir rastlös/orolig av att transporten står still länge kan det bli jobbigt. Det är inte alla laddstationer där det är lämpligt att lasta ur.

Hade jag varit i tankarna om en ny bil och vet att jag ska köra mycket med släp så hade jag faktiskt satsat på en hybrid istället om jag absolut vill ha något annat än ren fossil. Det är en sak att behöva koppla av ett släp med "dölast" och att behöva koppla av släp med en häst i för att kunna ladda.
 
Id4 får väl bara dra 1200? Eller finns det olika varianter?

Jag har uppfattat att det på ganska många av teslas stationer funkar att ha släpet på när man laddar. Det (plus räckvidd) har gjort att jag siktat in mig på tesla Y för framtiden, till den dagen jag väl har råd med elbil. Verkar finnas många hästägare som är nöjda med den.
Lång räckvidd med släp gör också att man minskar antal gånger man faktiskt måste ladda med släpet på. Klarar man sig över 20 mil på en laddning (i verkligheten, med släp, på vintern) så funkar det troligen rätt problemfritt till vardags.

Men kolla på fb, finns grupper som handlar om elbilar där detta diskuteras ibland.
 

Liknande trådar

Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 137
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp