Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Jag tycker också att havre är den ultimata hästmaten och för mig och mina hästar är 2 kg lite, och som sagt, hästen har ju fungerat väldigt bra på det innan - men det skadar ju inte att prova.

Hon fick bara 0.5 kg ikväll och stod och tittade besviket på lusernen hon fick istället, men hon får vänja sig.

I övrigt flashligt så tycker jag du hade väldigt bra ridtips så jag ska testa lite imorgon. :)
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Det du beskriver nu låter för mig som att hästen är bakom hjälperna?
Vet inte om det är så mycket bättre, möjligen att man lättare blir "lurad" till att tro att det är mer rätt.
De flesta problem med unghästar beror för det första på att de inte förstår helt vad man menar. Nästa steg är att de förstår men har förstått hur de ska slippa. Det gäller att vara smartare och kvickare.

Jag håller med...det är till o med ganska typiskt heta unghästar att dansa bakom hjälperna...har ridit många såna och jag tycker du fått bra tips med longering före ridning.

Men dessutom så tycker jag du ska göra tvärtom mot vad du gör nu! Alltså när du suttit upp och hon vill iväg, istället för att tvinga henne att skritta så låt henne trava iväg i en frisk trav i några minuter så gör hon av med överskottet och gratis har du fått en fin framåtbjudning...det kommer inte "förstöra" ett dugg för din lydnad på henne utan tvärtom får du en gladare mer arbetsvillig häst när hon blivit av med lite spring i benen.

Sen finns det ingen anledning till att låta bli att flytta henne lite i sidled om hon funkar bättre med sånt? Aktivera hjärnan är ju jättebra.

Kan du inte lägga in några bilder på henne?
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Och som vanligt är du helt förvirrad och svarar helt fel person :devil:
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Tycker som Novali att du ska prova att rida MER framåt när hon ligger på. Jag tycker det är super när unghästarna går på framåt hellre det än att dom stannar i ett hörn o vägrar röra sig. Rid ut mkt och trava på framåt blir det lite galopp så är inte det hela världen så länge det är under kontroll men försök o inte sitta o bromsa.

När jag rider mina unghästar låter jag dom trava på ganska friskt och faller dom in i glp så fine dom bjuder iaf på framåt. Brukar även rida med halsring och drar i den istället för tyglarna om jag vill få stopp det ihop med rösten funkar ypperligt och jag slipper slita i munnen.
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

+ Novali
Jag kunde inte sagt det bättre själv.. :bow:

Sedan förespråkar även jag havre och tror att de allra flesta hästar fungerar bra när de har det som bas i sin foderstat. Dock kan jag tycka att 2 kg låter lite mycket på en häst som är föör pigg. Du kan ju prova att minska ned lite till en början för att sedan åter igen öka på när du har kommit till mer "ridning". Min ena unghäst går för tillfället på 1kg havre/dag och den andra treåringen går på 1,5kg/dag. Han är den "långsamma" av de två men också den som har kommit lite längre i sin utbildning och behöver lite mer energi. Lilltjejen har tillräckligt med energi som det är och bockar så fort tillfälle ges, så hon får nöjja sig med 1kg tills dess att hon är ordentligt inriden och slutat busa med matte. (tror för övrigt, att hon inte ens har börjat busa på riktigt än..sitter liksom och väntar på luftfärden..:o). Kanske även bör tillägga att de får kraft, mussli och lusern också.

Men för att återkomma till ridningen så hade jag också sett till att "blåsa" ur den överflödiga energin först genom att låta henne trava på. Under den tiden kan du ju låtsas som det regnar och sjunga den där sången! :idea: Därefter bör du ha en häst som är mer avslappnad och kan koncentrera sig på annat än att springa framåt. Använd även gärna den där halsringen (vi använder ett vanligt knutet grimskaft) som Donnatello nämnde, hellre dra i den och använda sätet än att få en fight med munnen och bettet.

Lycka till! :banana:
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

delvis KL

Ang munnen så fattar jag nog inte att någon anser något annat än att handen ska vara väldigt lugn och inte bromsa med handen eller bråka med munnen, inte trixa med bett osv. Där är nog alla överens gissar jag. Det handlar inte om munnen alls.

Jag håller med om att rida framåt, men jag vill lägga till att det finns hästar som behöver mer än det för att komma till ett mer ändamålsenligt arbetsläge.
Hästar som av naturen hellre trippar och ilar, oavsett energinivå, som behöver lite hjälp att komma till ro i en bra form där de använder kroppen bättre.

Jag rider också allltd framåt om hästen är pigg och på unghästar förstås, men det här vi talar om är inte bara "pigghet" utan också en fråga om personlighet, rörelsemönster osv. Så som jag uppfattar det av ts i alla fall och i min erfarenhet. En del kan jobba framåt och behålla sin taktmässighet och så småningom komma till ro helt enkelt, andra koimmer att fortsätta trippa och ila om inte ryttaren "styr" lite mer. Inte pga energi i fodret utan för att hästen är en sort som gärna rör sig kvickt, och inte villl vänta.

Som jag förstod det hade ts erfarenhet av olika unghästar och att denna var lite svårare på det här sättet.

På såna som JAG tolkar att det handlar om, räcker det inte att bara rida på framåt. Även i det måste man påverka för att få till arbetet igenom kroppen.
Därav att jag anser att man måste försöka påverka takten ev med att sjunga:angel: på en grön häst.
Stoet jag pratar om tex skulle som grön häst ilat och trippat oavsett energinivå, med huvudet högt för att spana på omgivningarna. Att bara rida på henne framåt ledde inte till avspänning i sej, medan andra mycket riktigt kommer dit genom ett få komma framåt helt enkelt. Hon är fortfarande den sorten, och inte helt lätt. Men inte på samma sätt som förr.

Det var mer ett tillägg till vad flera sagt.
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

oj, ännu fler roliga svar :)

Efter att jag skrittat fram har jag försökt att få henne springa av sig energin genom att bara liksom trava på i ett raskt tempo( jag får ändå hålla i henne lite annars blir det galopp fortare och fortare) .

Men ett rejält travpass i början av ridningen, där hon får springa nästan hur fort hon vill (men trav bara) och hon blir inte trött av det, bara pigg, tycker inte det funkar på denna pållan tyvärr. Håller på så ca 30 min, sen är ju ridpasset nästan slut, så då blir det lite galopp på slutet och slutligen trav igen. Då först när vi ridit ca 40 min så är hon lugn och jag känner att "ja, så här ska det kännas".

I början (travpasset) testar jag lite tempoväxlingar, men upplever då bråk mot handen, provar också att rida typ som en 8 volt, så man byter varv hela tiden och lägger in mindre volter här och där, tycker inte det funkar heller.

Det enda som funkar hittills är att rida rakt fram på en grusväg i lagom tempo (hon är lite lugnare ute) och att forma runt skänkeln och flytta lite sidvärts.

Men har inte hunnit prova något av era tips ännu, det blir i kväll!

Jag har ju inga jätteproblem med den här hästen, men ett litet problem kan ju bli stort om jag inte lyckas lösa det, därför är jag jätteglad för tipsen.

Det jag är mest rädd för är att även om hon lugnar sig framöver så kanske hon blir en sån häst som alltid ska vifta med tungan, och det vill jag undvika.

Ush, så rörigt inlägg-hoppas någon orkar läsa :angel:
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Hej
Jag tycker att du har fått jättebra råd. Tänk på att det kan ta ett tag innan det blir en förändring bli inte stressad om det inte löser sig på ett ridpass.
Min unghäst springer när hon är spänd, blir en helt annan häst när hon är avslappnad och 'på hjälperna'. Som många har sagt, flytta för vikt och skänkel, åttvolter mm. Det kommer säkert att bli en toppenhäst.
Lycka till
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

precis som feel skriver så är varenda foderexpert rörade överens om at basen i en hästs foderstat ska vara grovfoder, och kraftfoder ska man endast ge i den mån det verkligen behövs.

du kan inte jämföra det jobb en ridhäst gör i dag med gammla tiders arbetshästar.

att så mkt som 50% av hästarna nu går med magsår anses av veterinärer och foderexperter vara pga av alldeles för stora kraftfodergivor.
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Hej

Tänkte bara dela med mig av mina tankar.
Jag har relativ stor erfarenhet av unghästar och tycker att du fått en del bra svar.
Jag har haft några på inridning/utbildning som liknar din i beskrivningen och mitt tips är att börja varje ridpass med följande.

Alternativ 1: skritta ut i skogen om du har någon, och då menar jag in i skogen så att hon får tänka till på vart hon sätter fötterna. Skritta runt på lång tygen kors och tvärs i ca 10-20 min.

Alternativ 2: lägg ut flertalet bommar på marken i paddocken och skritta över dessa. 10-20 min.
Ovanstående övningar gör att de får tänka själva (skritt på lång tygel utan stöd och hjälp att välja väg, ca 10-20 min) blir mentalt uppvärmda samt även fysiskt. De flesta unghästar tycker detta är roliga övningar samt att det bygger upp deras självförtroende.

När de är säkra på foten kan man börja "styra hästen genom att mjukt lägga till skänkeln och får man ingen reaktion så "välter" man sig åt det håll man vill samtidigt som trycket från skänkeln ligger kvar. Hästen kommer inom kort att svara för mkt små hjälper, du styr den väg de troligen själva hade valt.

Vågar man inte eller av annan anledning ej vill går det lika bra att promenera med sin häst dessa övningar, då blir även ryttaren lite varm i kroppen.
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Det är möjligt att det låter drygt, men om min erfarenhet är att de allra flesta fungerar på mycket havre (- även om det finns undantag självklart som inte tål det, vilket jag har full respekt för- ) så skriver jag det. Min åsikt är att mer naturlig mat som havre är bättre för hästar än alla dessa färdigblandningar, som man också kan ge om man behöver, men det finns alldeles för stor rädsla för havre överlag.

Min kommentar ang vad som var väntat är väl inte så konstigt, du ser ju själv alla reaktioner på 2 kg havre:angel:

Havre är bra hästmat. Jag vet att det inte är populärt överallt idag men jag bryr mej inte så mycket om vad som är mode för dagen, om det har varit så att hästar mått mycket bra på havre under alla år så räcker det för mej.

Havre har under alla tider varit ett grundkraftfoder för hästar, det här med blandningar som görs i fabrik är rätt nytt förhållandevis i tamhästens historia så jag tar det med en nypa salt. Naturligtvis ska hästar ha grovfoder, som grundfoder, det är väl en självklarhet.

Och därmed har jag sagt vad jag anser och övriga foderdiskussioner kanske kan ske på det forumet.....för dem som är engagerade.

Fast de senaste forskningsrönen visar att havre inte är så bra foder för hästar. Snarare är rekommendationen att ersätta så mycket det går av havren med olja. Fanns bla en stor artikel om det i förra eller förrförra nr av ridsport.

Du glömmer att hästar de flesta gånger fungerar trots allt och inte därför att. Detta är ju en väldans tur för oss för annars hade vi inte haft den nyttan av hästen som vi har haft (tur för oss otur för hästen).

2 kg är en stor mängd kraftfoder om man har en häst som man upplever är mycket på tårna. Så stor mängd brukar bara behövas om man har låga värden på sitt hö. Men problemet då är att havre oftast inte är tillräckligt komplement om man har så pass låga värden. Det brukar då behövas någon form av proteinkoncentrat.

Mvh

Tora
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Delvis knapplån

Måste alltid alla trådar sluta i foderdiskussioner? Alla har olika tankar om foder låt det förbli så, kan vi inte ta foderdiskussionerna i egna trådar inte förstöra alla andra?!

Det är bara min åsikt att det är tråkigt att läsa om foder när trådarna handlar om ngt helt annat.
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Fast grejen är ju på en sån här häst att många ryttare (inte alla) blir kvar för mkt i handen och hästen "triggas" mot handen och ligger på ännu mer. Därav tipset att rida med halsring som en bonushjälp.
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Sen är det också så att det händer väldigt mycket i munnen på en sån unghäst. Jag antar att du har kollat den i munnen så att eventuella vargtänder och liknade inte ställer till problem?

När hästen tappar tänder så är det inte ovanligt att de fungerar på gummibeklädda bett. Jag själv bytte till ett tredelat gummiklätt bett för kanske ett halvårsen. Nu rider jag på ett rakt mjukt gummibett (trot de kallas för novabett). Detta är för att hästarna blir lite känsliga när metallen kommer emot de tänder de håller på att tappa.

Ett alternativ är att rida utan bett i munnen överhuvudtaget (själv gör jag det som omväxling). Det kan ju dock kännas lite lurigt om man har en häst som är lite het.

Förstår inte varför det fortfarande är så många som envisas med att hästar som rids måste gå på kraftfoder? Det är väl endå en välkänd grundkunskap nu för tiden att basen i en foderstat är grovfoder och att kraftfoder används bara för att komplementera brister i grovfodret.

Att din häst blir piggare nu kan mycket väl bero på att du har högre värden i ditt grovfoder. Detta gör att kraftfodret blir för mycket för henne. Sen har hon kanske också slutat växa så mycket på höjden. Den energin som gick åt för att växa hamnar nu i huvudet istället.

Man skall så långt det går undvika att "tjaffsa och bråka" med en unghäst. Det skapar bara onödiga spänningar. Samtidigt skall de inte få sin vilja igenom för att hindra att dåliga vanor beläggs. Det gäller att hitta en väg runt problemet utan att "bråka" med hästen men inte heller låta den få sin vilja igenom.

Det absolut lättaste är att ta bort kraftfodret helt, lina den innan du sitter upp och att kolla upp den i munnen.

Jag själv longerar aldrig mina hästar förutom unghästarna innan ridning. Det gör jag med både de som är pigga och de som är lite lata. Detta är för att kunna checka av om hästen är okej. Kanske är den lite stel och behöver ta det lite lugnare? Rör den sig bättre/sämre/likadant än förra gången? Är den glad/sur/pigg/seg osv. Sen är också fördelen att man får en uppvärming av hästen utan att ha ryttare på ryggen. Hästen får också känna sig för lite med sadeln varje gång.

Det är inte så att man står och longerar i 20 minuter utan det rör sig kanske om 5 minuter. Är det så att hästen är väldigt piggelin så kan den behöva lite mer tid för att skutta av sig.

Fördelen med det är att jag slipper ta en diskussion när jag sitter på och slipper på det sättet mycket spänningar. Jag vill kunna sätta mig och skritta på en avspänd häst med långa tyglar med en gång. Det skapar bra vanor för framtiden. Däremot så behöver jag inte hålla på och skritta så länge då hästen redan är uppvärmd. Oftast så brukar hästar som är lite mer piggelin också tycka att det är lite tråkigt att bara skritta runt på långa tyglar och hittar gärna på egna sätt att liva upp livet på.

Detta brukar jag göra tills hästen är ca 4-5 år. Vissa lite längre och vissa lite kortare. Det skiljer sig från individ till individ.

Mvh

Tora
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Delvis knapplån

Måste alltid alla trådar sluta i foderdiskussioner? Alla har olika tankar om foder låt det förbli så, kan vi inte ta foderdiskussionerna i egna trådar inte förstöra alla andra?!

Det är bara min åsikt att det är tråkigt att läsa om foder när trådarna handlar om ngt helt annat.

Problemet är bara att fodret som en häst får är en väldigt stor del i hur den mår och uppför sig. Det vore rent av felaktigt att inte ta upp foderstaten till en häst som man upplever som lite jobbig.

Mvh

Tora
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Ja du har kanske rätt i att jag har hittat en lösning men det hade ju varit kul att kunna rida ett dressyrpass ibland utan tjafs.

Vad heter bettet som du har på bilden?
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Tack för tipsen. Tyvärr har jag ingen skog alls, utan här är öppna landskap och grusvägar att välja på :)

Bomövningar är hon van vid i både skritt o trav, även lite cavaletti. Det funkar väl ganska bra, ibland blir hon för pigg och tar travbommarna i galopp istället, men då börjar jag om med skritt.

Hästen känns väldigt välbalanserad och har lätt för att ex galoppera på stället (vilket jag absolut inte uppmuntrar till men det blir så ibland) och hon har som sagt blivit piggare ju mer musklad och i kondition hon är.

Det är alltså inte typen av unghäst som inte orkar bära upp sig och bara älgar på i en lång låg form med all sin vikt i armarna på ryttaren, hon lägger sig inte på bettet på det viset riktigt. Hon är oerhört lätt att korta men det svåra är att få henne att slappna av o länga på steget.
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Efter att jag skrittat fram har jag försökt att få henne springa av sig energin genom att bara liksom trava på i ett raskt tempo( jag får ändå hålla i henne lite annars blir det galopp fortare och fortare) .

Men ett rejält travpass i början av ridningen, där hon får springa nästan hur fort hon vill (men trav bara) och hon blir inte trött av det, bara pigg, tycker inte det funkar på denna pållan tyvärr. Håller på så ca 30 min, sen är ju ridpasset nästan slut, så då blir det lite galopp på slutet och slutligen trav igen. Då först när vi ridit ca 40 min så är hon lugn och jag känner att "ja, så här ska det kännas".

I början (travpasset) testar jag lite tempoväxlingar, men upplever då bråk mot handen, provar också att rida typ som en 8 volt, så man byter varv hela tiden och lägger in mindre volter här och där, tycker inte det funkar heller.

Det enda som funkar hittills är att rida rakt fram på en grusväg i lagom tempo (hon är lite lugnare ute) och att forma runt skänkeln och flytta lite sidvärts.

jag tycker alla svar på dina "frågor" finns i ditt inlägg här... En 3-åring skulle jag för det första aldrig rida så länge i ridhus eller på banan (möjligtvis i skogen men knappast där heller...) 8m volter är något som finns med först i Msv-program och det finns förmodligen en anldening till det. En 3-åring har inte styrka och balans att klara av så små volter och särskillt inte i ett så högt tempo som din häst verkar vilja ligga i...

Din häst verkar vara som en av mina var som unghäst, ju fortare man springer desto fortare vill man springa! En sån häst handlar det om att söva. Rida så långsamt som bara går, kanske inte ens galoppera förrens den lyssnar på dig i trav. Jag hade prövat att longera i 10-15 min först och se om den lugnar sig, risken är väl att det triggar igång den till att springa ännu fortare. Men samma sak här, den ska inte rastas av i den bemärkelsen att den får springa fort, den ska lugnas och vara lugn när du ska sitta upp, inte uppvarvad.

Men i huvudsak hade jag försökt rida mkt mer basic än vad du gör. Och framförallt funkar den bra i skogen - rid då i skogen! Det är det bästa man kan göra med en unghäst!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 970
Senast: mily
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 359
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 447
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp