Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Mycket bättre :) Du har kanske rätt i att jag borde backa tillbaka lite i utbildningen. Nä , nu orkar jag bara inte fundera mer på det här, är säkert full av nya idéer imorgon.
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Det finns hästar som är så laddade även utan ett dugg havre. Det är en personlighetsfråga många gånger.

Absolut, det håller jag med dig om till 100%. Däremot innehåller ju havre (och framför allt då matildahavren) en hel del fett/energi och har man en häst som redan har en hel del energi kan det inte skada att minska havren och ge ett t ex färdigfoder eller foder med lägre energinivå ist.
Som sagt, man måste ju börja någonstans och att se över foderstaten tycker jag är ett bra alternativ! :)
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Min allra första häst (han var 3 år) var extremt känslig för skänkeln och då menar jag verkligen extremt det gick inte i huvud taget att nudda honom när man skulle hoppa upp och att lägga om skänkeln var inte att tänka på. Han var väldigt framåt och det i kombination med så känslig är ju ingen lätt häst att rida. Jag gjorde så till en början att jag lät honom bara gå för rösten när jag skulle trava smackade jag tyst när vi skulle galoppera så visslade jag. Detta för att undvika explosioner när man la om skänkeln. Sakta men säkert vande jag honom mer och mer vid skänkel. Jag var alltid noga när jag red att verkligen hålla en lugn "takt i rumpan" på mig själv så att jag på så viss lugnade honom. Undvek "start, stopp" övningar som triggade honom utan försökte istället rida väldigt små tempoväxlingar med sätet, volter sidvärts osv men utan för mkt underskänkel.
Det blev häst av honom med till slut och man kunde hålla om med skänkeln men det behövdes aldrig mkt.
Det är exakt en sån här häst jag letar efter igen han är och förblir min drömhäst :love: det är dom känsliga som blir allra bäst när man lyckas rida dom på rätt sätt.

Säg till om hon är till salu :angel: ;)
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Haha, tack, det var ett gulligt inlägg :) Ska fundera på saken.
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Du kanske skulle skippa att ge havre? Det hade varit min första åtgärd...Jag ger aldrig havre till mina. De har på tillräckligt med energi ändå om man säger så...;) De får krossat korn bl.a. Provat det?
Longera lite före ridning. Det har jag gjort med min nu 6-åring som alltid varit en energibomb. Sen är ju inte alla hästar likadana i temperamentet. Din häst är väl den tuffare typen. Kämpa vidare tycker jag. Du har fått många tips här! Det går i perioder hur de beteer sig (av egen erfarenhet;)). Det är ju ändå en unghäst!
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Är det bättre såhär?:D
;)

Glöm inte att unga hästar kommer in i olika faser, det är upp till ryttaren att försöka läsa av vilken fas de är inne i och göra det som behövs.
Man brukar ju märka när den behöver vila, likväl får man fundera ut om springandet är protester och olydnader eller rätt och slätt överskottsenergi.

När något blivit galet - backa tillbaka! När förtroendet finns där brukar man kunna tuta på som innan.:bump:

Så sant så.

Till TS:

Det är inte ovanligt att man måste backa då och då. Är hon jobbig att rida för tillfället så låt bli. Tömkör tex istället.

Att hästen börjar ifrågasätta nu är också ganska så vanligt. Oftast så är det vid denna tiden som de börjar få en egen personligthet och egen vilja (framför allt ston :D). Det brukar också komma en sådan period vi 4 års ålder.

Det viktiga nu är att du kommer ur den onda cirkeln du har kommit in i. Tänk på att du skall lägga en grund för goda vanor nu. Risken är stor att man får med en massa ovanor nu också. Det låter som om ni redan nu har börjat att halka in i dåliga ovanor. Du måste bryta den onda cirkeln. Risken är annars att hästen stressar upp sig mer bara för att den vet att det kommer bli stressat. Ridning skall ju vara roligt och inte ett slagsmål.

Rent spontant så låter det som om hon får för mycket kraftfoder i förhållande till jobbet hon gör. Det behöver inte vara så men det är absolut det lättaste att förändra.

Tänk så här. Även om hon skulle vara utan kraftfoder i en månad eller två så är det inget hon dör utav. I värsta fall så tappar hon lite hull och blir seg. Är du orolig för hullet och musklerna så ge ett kilo lucern istället.

Ibästa fall så får du en häst som är mycket mer harmonisk.

Sen finns mittemellan läget där det inte händer något alls, vare sig bra eller dåligt.

Du kan inte heller haka upp dig på att hon har gått på 2 kg havre förut. Du kanske hade helt andra värden på höt och hästen hade helt andra behov. Hon börjar ju bli färdigvuxen nu och behöver inte använda energin till att växa.

Det absolut bästa du kan göra är att ta hjälp av någon som är duktig på unghästar.

Mvh

Tora
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Hm, jag har inte bestämt om jag ska prova att longera henne lite innan jag rider, det gjorde jag ju alltid i våras, och då var hon ju lugn att rida (trots samma havremängd) Jag gör nog det i alla fall 5 min.

Fast sista gångerna jag longerat henne så satte hon iväg i full galopp med en gång, så jag tycker jag har svårt att få henne att lyda där, men det gör kanske inget? Bättre hon busar av sig lite i linan och sen lyder vid ridningen? Jag har aldrig haft henne inspänd vid longering, vet inte riktigt om man ska göra det och i så fall hur?

Men jag har redan dragit ner på kraftfodret ordentligt och dessutom är två vargtänder nyligen bortdragna på henne.

Men nästan alla heta hästar har ju lite "unghästlathet" eller är väldigt lugna de första månaderna de rids. Det är ju först när de hittat bjudningen och balansen som de visar hur de är som personer egentligen.

Om det är svårt på lina kan du ha två tömmer istället. ha dem i en lös båge när du inte vill säga hästen något, och släpp direkt när du sagt det du ska säga.

Ibland blir det vassa rester eller tom lite infekterat där tänderna suttit. Kan göra lite ont, därför hon hellre går ifrån handen lite och inte lägger sig på den kanske? Värt att kolla iaf.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 970
Senast: mily
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 362
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp