Sv: Läder- eller nylongrimma? Grimma i hagen?
Mina har grimma på i hagen vintertid och utan grimma sommartid. Att de har grimmor vintertid är för att det förenklar för mig när de ska tas in. Istället för att i kolmörker fippla på grimmor så känner jag mig bara fram till haken och sätter i ett grimskaft.
Båda är mycket lättfångade, kommer när man ropar, så jag har inget behov åt något håll där.
Ang skaderisken så är jag medveten om att den finns, speciellt som jag har skog i hagen, men under alla år har det 'värsta' som hänt varit att de kliat av sig grimmorna *peppar peppar* Mina är inte rymningsbenägna men om de skulle rymma så har vi 70-vägen (där folk kör minst 90) 500 meter härifrån, så skulle de få för sig att fnatta upp dit så är det ju en fördel omd e har grimma om någon hästovan förbipasserande ska fånga in dem.
Så det finns för och nackdelar med allt. Vill man minska risken för att de fastnar i grimman kan man sätta en lite klenare nyckelring i sidoringen på grimman och spänna 'käkremmen' i nyckelringen. Då går den sönder om hästen fastnar. Glöm inte sätta om den när du ska leda hästen bara.
Jag har nylongrimmor på i hagen, vill ha så lätta grimmor som möjligt på dem för skavrisk etc. Och då blir det naturligt så att de har nylongrimma annars med. Lädergrimmor har de flesra stycken var med, men de använd mest som 'fingrimmor'. Jag transporterar i nylongrimma eller lädergrimma beroend epå var vi ska (dvsom det är fingrimma på eller ej).