Läder- eller nylongrimma? Grimma i hagen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare vrålet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 545
V

vrålet

Jag måste bara fråga vad era hästar har för slags grimma.. Vad anser ni är bäst?

Har de grimma på sig i hagen eller inte? Tycker ni att en svårfångad häst endast ska ha det på sig i hagen? Eller finns det någon annan anledning till att en häst ska ha grimman på sig?
/Frågvis ;)

Sv: Läder- eller nylongrimma? Grimma i hagen?

min häst har inte grimma i hagen, men har nylongrimma som hänger på stolpen utanför. Är för rädd om min lädergrimma för att låta den hänga ute i väder och vind. När han ska skos, stå på gången eller åka transport får han dock ha lädergrimma.

Jag skulle undvika i största möjliga mån att låta hästen ha grimma på sig pga olycksrisken.

lädergrimma!!!

har inte det i hagen....

har man en svårfångad häst e de ju en klar fördel om den har grimma på sej...

på sommaren kan man ju ha grimma så man kan ha flyveil på
en del har grimma i hagen på sina hästar så de ska gå lättare å fånga om de händer nåt å hästarna kommer lösa

jag vet inte riktigt vilket som är bäst.. har bara erfarenhet av nylongrimmor...

våra har som sagt nylongrimmor..
just nu är det bara en häst (en av våra) i stallet som har grimma i hagen.. han är den som är busigast och mest svårfångad. de andra har ingen grimmar för att de bråkar och sliter sönder dom.. innan den nya hästen kom till stallet hade alla utom en av våra hästar grimma på sig för att det blir lättare att fånga dom då...
den ena av våra hästar har aldrig grimma i hagen för att han får skav av den och om vi spänner upp den så tappar han den i hagen... :smirk:
jag skulle helst inte ha på den andra av våra hästar grimma heller.. men han blir så svårfångad om han inte har det... :)

en annan anledning till att ha grimma är att om de kommer lös (rymmer) så blir det mycket lättare att fånga dom... :)

Senast ändrad av en moderator:

För några år sedan (typ 10) var det en ponny som stod i samma stall som ponnyn jag skötte som fastnade med ett ben i grimman i hagen och dog (bröt väl nacken har jag för mig). Så jag skulle nog inte ha grimma på min häst om det inte var absolut nödvändigt...

Nylongrimma, de går bredvid en ganska så hårt trafikerad 90 väg, som det kör allt annat än 90 på...Skulle de då komma lösa är det väldigt mkt lättare att fånga!

Kanske har vi inte samma definition av svårfångad, men för de hästar jag finner svårfångade spelar det ingen roll om man har grimma på dem eller inte.

Min häst har ingen grimma på sig i hagen, använder en lädergrimma i stallgången.

Alla våra hästar har grimma på sig i hagen förut stoet som fått föl just, men annars har alla hästar i stallet det. Men det har jag fått tacka gud för, de gånger som våra rymlingar t.o.m kommit ut på vägen (en gång) och på stallbacken åtskilliga gånger nu.
Det är väll ett utav själen, samt att de ibland inte vill komma in och då är det bra att grimman redan är på. Sedan är de 7 st i hagen vanligtvis med (men nu har ju stoet fölat) så därför underlättar det även för den som ska släppa in.

Alla våra hästar har nylongrimmor på sig, jag skulle beställa en i läder ifrån Börejs med den var slut när jag beställde. Men faktum är att jag aldrig varit med om en olycka där grimman påverkat situationen så att hästen fastnat eller dyl (fast visst - det kan ju inträffa!)

Den som släpper in tar i regel inte av hästarna grimman vilket jag tycker är dumt, men eftersom jag är där ( i stallet ) 95% av alla kvällar så får hon stå utan grimman när jag kommit dit och tagit av den.

Jag tycker man kan ha en grimma i hagen på en svårfångad häst men att man även ska lägga ner tid på ledarskapsträning så att man främjar att hästen går lätt att infånga. Men undertiden tycker jag man ska ha grimma på hästen.

jag har grimmor på mina hästar i hagen. dels för att de går ganksa nära vägen, den är iofs inte specielt trafikerad...
sen om hingstarna skulle komma lös är det lättare att ta dem så att de inte springer till stona.

vill du inte ha grimma på hästarna i hagen så testa halsrem??

Mina har grimma på i hagen vintertid och utan grimma sommartid. Att de har grimmor vintertid är för att det förenklar för mig när de ska tas in. Istället för att i kolmörker fippla på grimmor så känner jag mig bara fram till haken och sätter i ett grimskaft.

Båda är mycket lättfångade, kommer när man ropar, så jag har inget behov åt något håll där.

Ang skaderisken så är jag medveten om att den finns, speciellt som jag har skog i hagen, men under alla år har det 'värsta' som hänt varit att de kliat av sig grimmorna *peppar peppar* Mina är inte rymningsbenägna men om de skulle rymma så har vi 70-vägen (där folk kör minst 90) 500 meter härifrån, så skulle de få för sig att fnatta upp dit så är det ju en fördel omd e har grimma om någon hästovan förbipasserande ska fånga in dem.

Så det finns för och nackdelar med allt. Vill man minska risken för att de fastnar i grimman kan man sätta en lite klenare nyckelring i sidoringen på grimman och spänna 'käkremmen' i nyckelringen. Då går den sönder om hästen fastnar. Glöm inte sätta om den när du ska leda hästen bara.

Jag har nylongrimmor på i hagen, vill ha så lätta grimmor som möjligt på dem för skavrisk etc. Och då blir det naturligt så att de har nylongrimma annars med. Lädergrimmor har de flesra stycken var med, men de använd mest som 'fingrimmor'. Jag transporterar i nylongrimma eller lädergrimma beroend epå var vi ska (dvsom det är fingrimma på eller ej).

Våra hästar släpps alltid ut med grimma på så jag har oftast nylon. Det jobbigaste med att ha grimma är när det är så lerigt så man får tvätta dom varannan dag... Men jag skulle helst vilja att dom går utan

min har oftast nylongrimma, ibland läder (byter jämt!). fast han har inte alltid i hagen eftersom om jag tar av grimman i boxen över nattan sätter dom inte alltid på den dom som morgonfodrar.

Nylon...eller sån här mjuk material (vad heter det....) cushion webb... äsch jag minns int. Hade en lädergrimma som jag vann en gång i pluttstorlek, skulle vara Cob men den passade då inte... så jag sålde den. Nylongrimmor finns i roligare färger och transporterar int så ofta mer än typ mellan beten så det har inte blivit av att jag köpt nån lädergrimma -mina grimmor är f.ö. mest i rosa, vinrött, babyblått och lila .... :D

Mina har inte grimmor på sig. Mest pga att de får skav lätt.Ibland händer det dock.

Jag har läder grimma på mina i hagen men en nykel ring på där det står mitt tel nummer.

Jag har grimma på mina hästar då det är lättare att få tag på dom om dom har rymt även om jag inte skulle vara hemma så behöver den personen som tar hästen inte springa och leta efter grimma och om dom har sprungit lägre så har dom mitt nummer.

kram

Pålla äger ingen lädergrimma ännu. :o Har dock hittat en vi fastnat för, så den borde vara på väg hem nu.
Annars har han massor med nylongrimmor, som bara används vid insläpp och utsläpp och när man står på gång.
I hagen går han utan grimma.

har nylongrimma i vanlig hantering, älskar grimmor s¨å han har väl typ 20 stycken i olika färger :love:
Har lädergrimma vid transportering.
Skulle aldrig ha grimma i hagen, jag har varit med om flertalet grim- relaterade olyckor speciellt med unghästar...

Lozzan skrev:
min har oftast nylongrimma, ibland läder (byter jämt!). fast han har inte alltid i hagen eftersom om jag tar av grimman i boxen över nattan sätter dom inte alltid på den dom som morgonfodrar.

Jag fattar inte.. Hur får de ut hästen i hagen om de inte sätter på grimman?

min häst har grimma i hagen endast för att stallägarna vill att det ska gå snabbt och lätt vid utsläppet, har då nylongrimma eftersom lädergrimman är för stor för honom

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 255
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 219
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 152
Senast: Ceta
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka