Bukefalos 28 år!

Ladugård till stall

Trollvar

Trådstartare
(Alltså herregud, har suttit i en timme och letat rätt "rubrik" att posta inlägget i, hittar inget "STALL"?)

I våras blev jag hipsvips med en extrahäst som skulle slaktas. Tanken var att mina två killar skulle stå kvar där ena stod och gå på lösdrift. Men Så bestämde vi oss hastigt för ett inreda i ladugården för att kunna ha hästarna hemma.

Det blev väldigt provisoriskt och trångt. Måtten är visserligen godkända men känner att det är mycket jag vill åtgärda under sommaren. Så kom med era bästa tips inför en stallrenovering!

* Hur bilar man bort gammal koinredning lättast?
* Vilken ventilationsfläkt kan du rekommendera?
* Tips och trix i en sadelkammare med ojämt golv?
* Skulle gärna gjuta igen kossornas gamla skitränna bara för syns skull (hästarna kan inte komma åt den ändå) Hur skulle du bära dig åt?
* Andra tips, idéer och tankar ? :-)
 
Bila bort ett foderbord är nog lättast med en kan. Men det beror på hur det är uppbyggt jag har varit med om foderbord som typ varit /legat ovanpå och då har det gått ganska lätt med en slägga att slå itu det.
Ska du ta bort gödselrännan så tänk på att den ska vara ren och man bör slå itu den lite så den inte är slät för att få gjutningen att fästa. Lite får man också tänka på hur djup den är det brukar inte bli bra och hållbart om det blir ett tunt lager gjutning för att få golvet jämt. Då kan man behöva hugga ut rännan så den blir djupare eller höja hela golvet för att det ska bli bra.
 
(Alltså herregud, har suttit i en timme och letat rätt "rubrik" att posta inlägget i, hittar inget "STALL"?)

I våras blev jag hipsvips med en extrahäst som skulle slaktas. Tanken var att mina två killar skulle stå kvar där ena stod och gå på lösdrift. Men Så bestämde vi oss hastigt för ett inreda i ladugården för att kunna ha hästarna hemma.

Det blev väldigt provisoriskt och trångt. Måtten är visserligen godkända men känner att det är mycket jag vill åtgärda under sommaren. Så kom med era bästa tips inför en stallrenovering!

* Hur bilar man bort gammal koinredning lättast?
* Vilken ventilationsfläkt kan du rekommendera?
* Tips och trix i en sadelkammare med ojämt golv?
* Skulle gärna gjuta igen kossornas gamla skitränna bara för syns skull (hästarna kan inte komma åt den ändå) Hur skulle du bära dig åt?
* Andra tips, idéer och tankar ? :-)
Det finns ventilationspaket man kan köpa om man ska ha fläkt. Har man få hästar kan dock självdrag fungera. Så har ladugården redan en frånluftstrumma som har bra diameter (minst 50 cm i diameter skulle jag nog säga) så kan ni ha kvar den som frånluft. Men för att få ventilation i stallet krävs friskluftsintag också. Det är ibland lite si och så med den saken i gamla ladugårdar. Har man självdragsventilation behöver man större friskluftsintag än om man har mekanisk ventilation (dvs fläkt). Titta på måtten för olika friskluftsintag för häst och nöt så får du ett hum om vilken storlek som krävs.

Sadelkammarens golv kan man kanske flytspackla? Kan man höja golvet så är ju trädgårdsplattor i sättsand kanske en variant?
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 688
Senast: Ajda
·
Anläggning Någon som vill ge tips hur vi ska lägga upp planritningen när vi ska bygga om den gamla halvrasade ladugården till stall? Det vi bestämt...
Svar
11
· Visningar
2 564
Senast: Andromedae
·
Anläggning Hjälp, tips, idéer ang fuktproblem, tack tack! Nu när det är skitväder är hela stallet blött! Det är kallstall, gammal ladugård med...
Svar
19
· Visningar
3 200
Senast: Texaz
·
Hästmänniskan Jag har ibland tanken att bygga om lite i svärföräldrarnas ladugård, så att jag kunde ha min häst där. De har en stor ladugård, som inte...
Svar
4
· Visningar
1 124
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp