Läckande täcken

Glimris

Trådstartare
Har tre jättefina täcken som inte håller tätt....Har kört med impregneringsmedel , men det har inte hjälpt. Har inte tvättat dem heller. Bara att slänga?? Eller använda dem kalla dagar utan nederbörd...
 
Om du inte kan yrka på garanti: släng och köp nya. Tyvärr.

Jag har inte upplevt läckande täcken de senaste 4 åren. Min uppfattning är att det är vanligast med läckage när man har hästar som står ute mycket t.ex. på lösdrift, och när man använder täcken av lägre kvalitet.
 
Har tre jättefina täcken som inte håller tätt....Har kört med impregneringsmedel , men det har inte hjälpt. Har inte tvättat dem heller. Bara att slänga?? Eller använda dem kalla dagar utan nederbörd...

Hur har du "kört med impregneringsmedel"? När jag har haft täcken som läckt har jag sprejat på en massa impregneringsmedel från sprejburk köpt på Granngården. Man måste riktigt dränka de utsatta partierna, sen låta allt torka ordentligt över natten. Har "lagat" en del läckande täcken på det sättet.
 
Jag hade ett Amigo regntäcke som var helt slut, så jag sprayade som en idiot , men inte på dom 20-30 cm längst ner, dom blir ju bara blöta ovanifrån tänkte jag. Jag skrattade när jag såg resultatet! :laugh:
71119_1343557493_50151025e087c3141e000d79.jpg
 
Har tre jättefina täcken som inte håller tätt....Har kört med impregneringsmedel , men det har inte hjälpt. Har inte tvättat dem heller. Bara att slänga?? Eller använda dem kalla dagar utan nederbörd...

Om de inte går att reklamera så hade jag slängt.
 
Vad använder ni för typ av impregnering?
Jag har testat olika men tycker inte att någon är speciellt lysande. En som är till för båtar (?) och den håller förvisso att täcket inte läcker. Men det blir så tungt och sämre på att andas
 
Tvätta dom med hästtäckes tvättmedel som återinpregnerar, finns att köpa på välsorterad hästaffärer.
Kostar ca 50-60 kronor per tvätt ( flaskan kostar 300) men är lätt värt det då det är betydligt billigare och bättre för miljön än att köpa nya täcken.
 
Googlade snabbt och insåg att samma medel finns på en större kedja för 259kr bättre än på hästaffären här hemma.

Jag tvättar med Nikwax rugwash, finns ren inpregnering också men jag har aldrig behövt använda den. Tycker det är praktiskt att det blir rent och inpregnerat på en gång.
 
Senast ändrad:
Jag tvättar sen kör jag en gång till med inpregnering i maskinen som sköljmedel, låter torka och sprayar sen med extra impregnering för att vara säker. håller det inte då så åker det i soptunnan :(.
 
Åt och fram hette medlet jag använde då. Det enda täcket som jag har ägt som jag har impregnerat. Äger vara horseware av olika modeller.
Jag har också bara horseware men just de tunna hero regntäckena tycker jag blir dåliga efter några säsonger och hade gärna impregnerat igen. Är livrädd för att tvätta 😳
 
Jag har också bara horseware men just de tunna hero regntäckena tycker jag blir dåliga efter några säsonger och hade gärna impregnerat igen. Är livrädd för att tvätta 😳
Jag "tvättar" på sommartid med såpa och en rotborste. Det jag använde var bara en spray så behövde inte tvätta det i maskin. :)
 
Vad son är ”läckande täcken” är ju utifrån många trådar relativt .

Om man avser med ”läckande täcken” att täcket verkligen läcker igenom så att hästen är blöt över rygg, länd och kors. Eller om man avser att täckena blir blöta utöver det .
 
Tycker tex nikwax funkat sisådär (ja jag har även impregnerat Rambo så nej det är inte för att jag har skittäcken).
Fått tips att testa segelimpregnering, men då blir det ska andasfunktionen försvinna. Har inte kommit mig för att testa än så kan inte utvärdera.
 

Liknande trådar

Utrustning Någon som gjort? Med vad? Eller är det kört om de börjat ta in lite vatten? Har hört att dagens täckesmateriall på de flesta täcken inte...
Svar
3
· Visningar
564
Senast: MayGrace
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
684
Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
875
Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
912
Senast: inaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp