Lädergrimma i transport?

Sv: Lädergrimma i transport?

Hej!

Svar till alla ;

Jag hade kanske hört fel, den personen som sa det kanske sa tvärtom (?).. :p hihi. Bara tänkte fråga eftersom jag gärna vill ha lädergrimma när jag & pållen ska tävla FÖRSTA gången den 28 juni :D Lädergrimma är snyggast ^^ :love: haha. Ha det bra allesammans!
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Lavinia skrev:
HeJ!

Du e välkommen att hälsa på min tjej som råkar vara expert på att ha ihjäl nylongrimor, inte bara spännena utan själva nylonet.. Vet inte hur många grimmor jag köpt som hon så prydligt mosat!

/ Lavinia, som transporterar med lädergrimma mest pga utseendet


Åååhhh, tacka för inbjudan...men blir det inte knepigt att få henne att dra sönder en grimmar bara för min skull...:p

Ska jag ta med en egen grimma eller håller du med en...:angel:

Bubbla - skojar och tycker också lädergrimma är snyggare...
 
Sv: Lädergrimma i transport?

jag har alltid lädergrimma när vi åker!
 
Sv: Lädergrimma i transport?

har oxå hört att man inte får ut försäkringen om det inte är lädergrimma
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Har du ringt ditt försäkringsbolag och frågat rakt ut? Ring gärna, skriv sedan här vilket bolag du har och vilket svar du fick, det hade vart intressant att veta, för de flesta har bara hört...
 
Sv: Lädergrimma i transport?

kör alltid med lädergrimma, annars får man inte ut försäkringen.
känns bäst att ha lädergrimma. :d
 
Sv: Lädergrimma i transport?

När jag sökte på Agrias sida såd det ingeting om man inte fick ut något på försäringen om man inte hade lädergrimma, bara att det var bäst att ha det.
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Jag ids inte för jag tror inte på det för det första och för det andra så kör jag alltid i lädergrimma för att det är snyggare och för att hästen INTE ska komma loss om det händer något...
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Ja, det blir smidigt, bara jag får veta vilket bolag hon har??
Nä, men om man tror att man måste ha lädergrimma så varsågoda, ha lädergrimma, jag hade det för att det är snyggast och tycker bättre om läder som material än vad jag tycker om textil.
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Chex skrev:
Lädergrimmor är bra, de smäller sönder som sagt var. Nog för att det finns kraftiga lädergrimmor, men spännena ryker om panik uppstår.

Nylongrimmor kan vara förädiska, men smäller ofta sönder, om det inte typ är en dubbelsydd, extra förstärkt som håller hur de än gör.... strypningsrisken är maximal.. *blä*

Det jag skräms mest av är när folk lastar och låter hästarna ha på sig repgrimma i transporten eller i hagen.. fastnar de så sitter de fast ordentligt.... för de går inte sönder.. :crazy:

Håller med ang repgrimmor... dom är ju gjorda för att inte gå sönder och grips hästen av panik så, som du säger, går den inte sönder:crazy: Har alltid lädergrimma på min häst när hon åker transport, även om vi bara åker 10 min. Under dom 10 min vet man aldrig vad en häst kan få för sig... Sen är det snyggt med lädergrimma också:)
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Har kollat det där med mitt försäkringsbolag, Folksam, de har inga sånna regler, Agria däremot tror ja ska ha nått sånt.

Själv tycker ja att lädergrimmor använder man om hästen inte ska komma lös. Nylon grimmor sliter dom itu hur lätt som hellst.
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Med andra ord inte bara jag som tänker i de banorna. Fast jag har haft häst försäkrad i agria i mer än 10 år och aldrig ghört ngt om det...
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Visst går själva lädret sönder om hästen sliter sig, det vet jag av erfarenhet sen förra pållen testade det... :smirk:
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Jag har alltid lädergrimma i både hage och transport.
Just för att den går sönder vid för stor påfrestning.
Tro mig - jag har flertal lädergrimmor som bevis.
 
Sv: Lädergrimma i transport?

När man läser alla inlägg så kommer tanken upp: Varför överhuvud taget ha en grimma på hästen? Varför binda den i annat än balsnören, eller kanske sytråd? Varför binda den alls ? Varför? varför ? varför?
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Va?:confused: Nu får du förklara för iaf mig vad du menar?! Man ska alltså ha hästen lös i transporten eller?! (enligt din åsikt)
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Tack för att du på ett enkelt sätt åskådliggör min egentliga frågeställning :D

I vissa fall vet jag att det är ren okunskap, personerna ifråga är så osäkra på sin hästhantering att de - i sin rädsla för att göra fel - alltid vill lämna besultet till hästen ("men han slet sig ju, det är inte vårt fel att grejorna inte håller, det kunde hända vem som helst!")
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Alla Har försökt googla, Söker info om just thule transporterna, Vad är skillnaden på 135 och 150 ? Jag skulle vilja hitta en som...
Svar
2
· Visningar
244
Senast: SiZo
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
441
Senast: misswilma
·
Utrustning Hej! Har precis köpt en transport men dekalerna är lite dåliga så ska uppdatera dem. Jag vet att man ska ha skylt uppe när man kör...
Svar
0
· Visningar
471
Senast: Morces
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp