Lädergrimma i transport?

L

Love_Maya

Hej!

Har hört att man INTE ska ha en lädergrimma i transporten ? :) För att om hästen försöker ta sig loss (paniktillfälle) så kan den inte slita sönder grimman.. Är det sant? :confused:

Kram
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Vi kör ALLTID med lädergrimma just därför att grimman går sönder ifall hästen sliter sig. Nylongrimmor går inte sönder och skadar nog hästen mer än vad den skulle skada sig om den kom loss.

Har även för mig att om det händer en olycka så får man inte ut försäkringen om hästen inte hade lädergrimma på sig i transporten. Det har jag läst, är inte säker.
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Det är precis som Sorbe säger. Man får inte ut på försäkringen om man inte kör med lädergrimma.
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Med nylongrimma lir det oftast brännskador, men inte av läder. Min erfarenhet är att spännen och liknande går sönder i paniksituationer, vilket är bra. Att antingen lädret eller nylonen ska gå sönder tvivlar jag på...
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Dessutom så även om inte någon av grimmorna skulle gå sönder så lämnar syntetgrimmorna fula brännsår vilket inte en lädrgrimma gör.

Försäkringen har jag också hört, men aldrig sett något bekräftat att det är så. Kanske att man skulle ses som oaktsam?
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Ha alltid lädergrimma när hästen åker transport... En vanlig nylongrimma kan bränna in i hästen djupt, för den är så seg att den töjer sig innan när den går av... läder bränner inte och den går av direkt om hästen rycker KRAFTIGT(panik)...
 
Sv: Lädergrimma i transport?

En häst sliter tills något går sönder, i värsta fall kan det vara den själv.
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Kissing Spine skrev:
Det är precis som Sorbe säger. Man får inte ut på försäkringen om man inte kör med lädergrimma.
Det är klart man får! Vad är det för avtal som säger att man inte får det?

Läder går dessutom knappast lättare i sönder än nylon, ofta är det spännena som sprängs. Däremot kan nylon ge brännskador, vilket läder inte lika lätt ger.
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Läder går faktiskt lättare sönder än nylon. Jag har sett flera hästar som haft sönder grimmor och träns i läder, men aldrig någon som haft sönder en nylongrimma (de töjs bara ut tills spännena går sönder).

Skulle tro att det har med fibrerna i materialet att göra. Nylonfibrer är starkare och längre.
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Men det var en tråd för typ ett år sen om just det där och då var det flera som tog reda på det...
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Får söka lite alltså...men jag tror som sagt att det kan handla om att man anses vara oaktsam. Eftersom det är allmänt känt att en nylongrimma orsakar större skador.
 
Sv: Lädergrimma i transport?

nä det är tvärtom! lädergrimma i transport för dn kan gå söner. nylon ska man inte ha i transport för omgår ej söner vi panik.
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Lädergrimmor är bra, de smäller sönder som sagt var. Nog för att det finns kraftiga lädergrimmor, men spännena ryker om panik uppstår.

Nylongrimmor kan vara förädiska, men smäller ofta sönder, om det inte typ är en dubbelsydd, extra förstärkt som håller hur de än gör.... strypningsrisken är maximal.. *blä*

Det jag skräms mest av är när folk lastar och låter hästarna ha på sig repgrimma i transporten eller i hagen.. fastnar de så sitter de fast ordentligt.... för de går inte sönder.. :crazy:
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Det är tvärtom ju. Man ska ha lädergrimma just för att den SKA gå sönder ;)
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Sorbe skrev:
Vi kör ALLTID med lädergrimma just därför att grimman går sönder ifall hästen sliter sig. Nylongrimmor går inte sönder och skadar nog hästen mer än vad den skulle skada sig om den kom loss.

Har även för mig att om det händer en olycka så får man inte ut försäkringen om hästen inte hade lädergrimma på sig i transporten. Det har jag läst, är inte säker.
Det där med att man MÅSTE ha lädergrimma i transporten är en skröna. Läs era försäkringsvillkor.
 
Sv: Lädergrimma i transport?

Jag har alltid lädergrimma i transporten just för att den ska kunna gå i sönder. och det gjorde den också en gång när min ponny fick panik och slet sig.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
291
Utrustning Hej! Har precis köpt en transport men dekalerna är lite dåliga så ska uppdatera dem. Jag vet att man ska ha skylt uppe när man kör...
Svar
0
· Visningar
457
Senast: Morces
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
844
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
Svar
18
· Visningar
763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp